Dobos Krisztina Tartalom Elõzõ Következõ

DR. DOBOS KRISZTINA (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! A Könyvtáros Tanárok Egyesülete a minisztériumhoz fordult a könyvtárak ügyében. Tudom, hogy a mai napot vagy a mai napokat figyelembe véve a sajtóban, a televízióban, mindenhol megjelenik, hogy mennyire fontos az információhordozásban az Internet, mennyire fontos a számítógép használata, de mégis azt kell mondjam, hogy a tudás egy részét, jelentõs részét a könyvekbõl szerzik a diákok.

Aki egy picivel is idõsebb, vagy egy kicsit is áttekintette az oktatásügy történetét, visszaemlékezhet arra, hogy a hatvanas években igen sok pedagógus, pedagógiaelmélettel foglalkozó elmondta, hogy a könyvnek már nincs jelentõsége, mert a könyv szerepét át fogja venni a televízió és a videózás, és nem kell fejleszteni az iskolai könyvtárakat.

Úgy hiszem, ezen túljutottunk, és úgy gondolom - miközben nem szeretném lebecsülni a számítógép jelentõségét -, az iskolai könyvtáraknak ma is, és bízom abban, hogy jövõre is és 2000 után is óriási lehetõségük és szerepük lesz. Ezért is érdekelne az, amit a könyvtáros tanárok felvetettek: hogyan lehetett egy olyan közoktatási törvénymódosítást létrehozni, amely szerint egy nyolcosztályos általános iskolában fél könyvtáros tanár jut. A könyvtáros tanárnak nemcsak az a feladata, hogy a könyvtárt rendezze, hogy katalógusokat készítsen, hanem az is a feladata, hogy rászoktassa, segítse a gyerekeket abban, hogy megszokják a könyvtár használatát, a könyvek olvasását, és úgy hiszem, a korszerû európai mûveltség egyik fellegvárát tekinthetjük...

Ez a fél pedagógus azonban nem tud mit csinálni, és különösen tessék végiggondolni, hogy azokban a kistelepülési iskolákban, ahol esetleg ez az egyetlen eszköz, mert nincsen számítógép, nincsen másra lehetõség, a könyvtár lenne a kultúrának a centruma, a könyvtár lenne az iskolai információszerzés egyik központja.

A könyvtáros tanárok ezért a minisztériumhoz fordultak, és kérték, hogy maradjon meg az 1993. évi közoktatási törvénynek az a bekezdése, amely azt mondta, hogy egy nyolcosztályos általános iskolában egy könyvtáros tanár alkalmazható, akinek munkaidejét természetesen részben a közoktatási törvény, részben pedig az igazgató határozza meg.

A minisztérium tisztelt vezetõsége levélben nem fordult a könyvtáros tanárokhoz, nem jelezte, hogy mit kíván tenni. Ennek következtében nagyon sok önkormányzat azt mondta, hogy fél tanárt nem tud alkalmazni, ezért elbocsátotta a könyvtáros tanárokat.

Azt a kérdést szeretném feltenni a minisztériumnak: valóban úgy gondolja, hogy a középiskoláknak nyújtandó Internet-hálózat kárpótolja a több mint ötezer általános iskolát? Valóban úgy gondolja, hogy nincs szükség a könyvtáros tanárokra? Valóban úgy gondolja, hogy az információszerzésnek (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) - igen, ez az utolsó kérdésem - ezen fontos eszközét nem fejleszti? Köszönöm szépen, és várom válaszát. (Taps az MDF padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap