Barsiné Pataky Etelka Tartalom Elõzõ Következõ

BARSINÉ PATAKY ETELKA (MDNP): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Fél éve tárgyal a kormány autópályadíj-csökkentésrõl az M5-ösön, és mit hallunk: az Alföldi Koncessziós Autópálya Részvénytársaság fontolgatja, hogy érvényesíti a koncessziós szerzõdés adta autópályadíj-emelést. A szerzõdés értelmében nemcsak a devizaindex alapján számolt díjemelést érvényesítheti, hanem a szezonális díjemelést is.

Államtitkár Úr! Engedje meg, hogy ezek után megkérdezzem: Mirõl tárgyalnak önök fél éve? Nem arról kívánok itt most vitatkozni ebben Házban, mert autópályadíj-ügyben mindig oda lyukadunk ki, hogy ki kötötte a szerzõdést. Most én nem arról szeretnék vitatkozni, hogy a koncessziós szerzõdések jók voltak-e vagy rosszak, hogy valójában nem az infláció a bûnös-e, mert ugyanis az autósokat már régen nem ez érdekli. Ma már az a probléma, hogy önök ezt a kérdést fél év alatt nem tudták megoldani.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ebben az autópályadíj-kérdésben önök lassan már saját maguknak a mártírjai lesznek. Ezek után már nem is csodálkozom azon, hogy a megfizethetetlenül magas M1-esen 25-30 százalékkal emelik az árakat. Ez olyan már lassan, mint egy rossz tréfa!

A közlekedési tárca tízéves, 325 milliárd forintos programot vázolt fel, és ezt csak üdvözölni lehet. De nem látjuk a választ egy sor kérdésre, mégpedig a napi kérdésekre, a közeljövõ kérdéseire. Az a véleményünk, hogy késésben van már az M15-ös építése, pedig annak átadási határidejét nemzetközi szerzõdés garantálja.

Az M7-es autópályán '95. november 15-e óta lebegtetik a döntéseket, pedig a pályát jövõre fel kell újítani. És nem látjuk, hogy az Alföldi Koncessziós Társaság terveztetné az M5-ös vonatkozásában a következõ szakaszt, pedig a magyarországi jóváhagyási eljárásokat figyelembe véve véleményünk szerint már késésben van. Mi több erélyt várunk a minisztériumtól. Távol álljon tõlünk, hogy itt arról beszéljünk, hogy nemzetközi szerzõdéseket kellene felbontani, ettõl mindig elzárkóztunk, de végül is az az autópálya Magyarországon van beépítve, innen elvinni nem lehet, és a magyar államon múlik az, hogy az M5-ös autópálya továbbépítésében milyen követelményeket érvényesít, végsõ soron tehát az, hogy ki fogja ott szedni a díjakat és fõleg mennyit.

Az újságok hírt adnak arról, hogy a kormány ma ül le ismét tárgyalni a Koncessziós Autópálya Társasággal. Nos, tisztelt államtitkár úr, a szezonális díj nemcsak magasabb, hanem alacsonyabb is lehet. Ha a forgalmi számlálásoknak hinni lehet - s miért ne? -, akkor az M5-ös autópályán 14 ezren autóznak ma már naponta, és a forgalom a becslések szerint fokozatosan nõ. Akkor ez eggyel több ok arra, hogy a szezonális díj alacsonyabb legyen. Mi ezt várjuk a minisztérium mai tárgyalásaitól. Köszönöm szépen. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap