Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! A lágymányosi Duna-híd és csatlakozó úthálózatának kialakítása már az építkezés megkezdése elõtt és azóta is több alkalommal szerepelt a kérdések és interpellációk között.

A képviselõ úr felszólítása ellenére most sem mondhatok alapvetõen mást, mint eddig. Az úthálózat kiépítése önkormányzati beruházás, ezért arról az önkormányzatok határoztak. A XI. kerületi önkormányzat 153/1993. határozata a jelenlegi nyomvonal mellett döntõ határozata, amelyet a képviselõtestület 24 igen, 5 nem és 2 tartózkodással fogadott el annak idején.

Az érintettek véleményének figyelembevétele érdekében több lakossági vitafórumot és közmeghallgatást is tartottak. Tekintettel voltak a környezetvédelmi elõírásokra is. Még a munkálatok megkezdése elõtt elkészült a nagytérségi környezetvédelmi vizsgálat a dél-budai tehermentesítõ út, Andor utca, Galvani út szakaszára, a Kelenföld- Albertfalva-Lágymányos térségének teherforgalmi vizsgálata és számos egyéb tanulmány.

Az ÁNTSZ által kiadott közegészségügyi hozzájárulás tizenhét pontban rögzítette az itt élõ lakosság környezetének védelmére vonatkozó elõírásokat. A fõpolgármester úr pedig 1997. május 6-án, tehát néhány héttel ezelõtt személyes találkozón ígéretet tett az Andor utcai környezetvédõk egyesületének arra, hogy a beruházást a környezetvédelmi létesítmények megépítésével kezdik. Ezen túlmenõen intézkedett arról is, hogy ez év június 1-jétõl az Andor utca legkritikusabb lakóövezeti részén a hat tonnát meghaladó összsúlyú tehergépjármûvek már ne közlekedhessenek. A teljes kitiltást a területen lévõ ipari és egyéb létesítmények ellátása és kiszolgálása miatt jelenleg egyszerûen lehetetlen megoldani.

A nyomvonalvitával kapcsolatban emlékeztetnem kell a képviselõ urat, hogy a híd forgalmának egyenes továbbvezetését, amely közlekedéspolitikailag és forgalmilag messze a legjobb megoldás lett volna, a Hamzsabégi úton annak idején a lakossági tiltakozások miatt nem lehetett megvalósítani. Tehát ez már a második ugyancsak önkormányzatilag jóváhagyott megoldás volt.

Nincs mód a híd forgalmának Duna-parti elvezetésére sem, mivel a Kopaszi-gát és a Lágymányosi-öböl térségében a lágymányosi önkormányzat '93-ban rendeletileg ezt az övezetet védetté nyilvánította. Ezek után nem maradt más lehetõség, mint az, hogy az eredetileg is forgalomelvezetésre szánt Szerémi utat kell kijelölni, és így szólt végül is az önkormányzat határozata.

Változatlanul az a véleményünk, hogy a Szerémi úti, Andor utcai és Egér úti megoldással szemben a híd forgalmának levezetésére sem a Duna- parti, sem a képviselõ úr által említett Budafoki úti változat nem elfogadható megoldás. Egyrészt azért, mert nem alkalmas a várható forgalom lebonyolítására, mivel a Lágymányosi-öböl mentén csak kétszer egysávos út építhetõ meg. Másrészt a Galvani, Hunyadi János úton elvezetett forgalom Budafokon teremtene elviselhetetlen helyzetet, ahol tájékozódásunk szerint azonnal ugyanilyen lakossági tiltakozás kezdõdne.

Viszont egyetértek a képviselõ úrral abban, hogy a jelenlegi nyomvonalon a forgalom enyhítéséhez feltétlenül szükség van az M0-ás autóút továbbépítésére. E tekintetben elõrelépésként értékelem, hogy a kormány idén májusban, két héttel ezelõtt, megtárgyalta és elfogadta a gyorsforgalmi úthálózat kiépítésének tízéves programját, ezzel zöld utat nyitva az M0-ás autópálya továbbépítésének is. Ehhez azonban szükség van arra, hogy az érintett önkormányzatok a nyomvonal folytatásában megegyezzenek. Mi ezt nagyon sürgetjük, sajnos még nem sikerült mindenben elérni ezt az egyezséget az egyes önkormányzatok között.

Végül, úgy ítélem meg, a létesítmény kivitelezésének jelenlegi folyamatában nincs szükség és nem is célszerû kormányszintû beavatkozást tenni, mivel az önkormányzati kompetenciába tartozó csatlakozó úthálózat átalakítása során nem tapasztaltunk olyan eltérést az engedélyezett tervektõl, amely indokolná az építési folyamat felfüggesztését vagy esetleges leállítását. Ez egy roppant súlyos kérdés ebben a helyzetben, amikor az összes engedély, beleértve az önkormányzat engedélyét is megvan, leállítani erõszakkal vagy felfüggeszteni az építkezést.

Köszönöm megtisztelõ figyelmüket, és kérem képviselõ urat is válaszom szíves elfogadására. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap