Serfõzõ András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SERFÕZÕ ANDRÁS (MSZP): Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Elnök Úr! A parlament munkája során megfigyeltem, hogy nagyon sokszor hangzik el az "igazság" szó, és ez ezen a helyen természetes, különösen most, amikor az igazságügyi reformcsomag vitája van napirenden. Fogadóórákon, lakossági fórumokon, civil szervezetekkel, érdekképviseletekkel való találkozásaim során pedig felülkerekednek azok a szavak, amelyek igazságtalanságokról, sérelmekrõl, méltánytalanságokról szólnak. Tapasztalataim szerint a polgárok többsége úgy érzi, hogy az igazság-igazságtalanság ellentétébõl nem mindig az igazság kerül ki gyõztesen. Segíteni kell ezért azt a folyamatot, amelynek során kiderül, hogy érdemes-e az igaz ügyek oldalára állni és ott is maradni. Ezen elhatározás végrehajtását célozza az igazságügyi törvénycsomag is.

Tisztelt Országgyûlés! Gyakorló bíróként éltem át a rendszerváltás elsõ idõszakát, és tapasztaltam, hogy az élet minden területén, így az igazságszolgáltatási szerveknél is évtizedes felgyülemlett problémák torlódnak és várnak megoldásra.

(12.50)

Parancsoló szükségszerûség, hogy kézbe vegyük a halogatott ügyeket, és korrigáljuk azokat a döntéseket, amelyeket az élet nem szándékaink szerint igazolt vissza. Azért is nehéz ez az átalakítási folyamat, mert nincs kikövezett útja, nincs más országokban már jól bevált forgatókönyve. A szükséges döntéseket saját tapasztalataink alapján, a jogállami követelményeket és az európai normákat is figyelembe véve kell meghozni. A beterjesztett anyagok ezeknek a követelményeknek nagyobbrészt megfelelnek.

Az átfogó szabályozás körébõl én a bíróságokról szóló részrõl és a bírák személyére vonatkozó szabályozásról szeretnék szólni. Ugyanis az igazságszolgáltatás során a bírónak, a döntéshozónak meghatározó szerepe van. Nem olyan régen még a bíróságok és a bírák is az egységes állami bürokrácia szerves részét képezték. Névlegesen ugyan némi függetlenséggel dolgozhattak, de a mindenható párt fél szemét a bíróságokon is rajta tartotta. A fordulatot Németh Miklós kormánya készítette elõ és kezdte el a végrehajtást is. A meghozott intézkedések eredményeképpen a politika kivonult a bírói szervezetbõl. A bíróságok függetlenségét ma már törvények garantálják; ugyanígy ténylegesen függetlenné váltak a bírák is - bíró párttag már nem lehet.

Az Antall-kormány idején felerõsödtek a megkezdett folyamatok. Számos intézkedés történt a szervezeti keretek javítására, a bírák anyagi helyzetének rendezésére. Ezek az intézkedések jótékony hatásúak voltak. Idõközben viszont számos új kihívás is keletkezett. Például cégek ezreit kellett bejegyezni viszonylag rövid idõ alatt, úgy, hogy a bejegyzést végzõ bírák maguk is munka közben tanulták a szabályokat. Egyesületek, társadalmi szervezetek ügyei kerültek át az államigazgatási szervektõl a bíróságokhoz úgy, hogy még az iratok elhelyezésének sem voltak meg az alapvetõ feltételei. Nem tanították a jogi egyetemeken és a szakvizsga-felkészítõ tanfolyamokon, hogy mi lesz a teendõ, ha majd olajszõkítõk, fantomcégek, piramisjáték- szervezõk, kábítószer-kereskedõk ügyei kerülnek a bíróságok elé.

A gazdasági átalakulás velejárójaként a végelszámolási és csõdügyek intézése sem tûrt halasztást. A polgári ügyekben nem várt számú érkezéseket mutattak a statisztikák. Idõközben lépni kellett az informatika területén is, mert a számítógépek használata az élet minden területén robbanásszerûen terjedt, megkönnyítve a munkánkat, így nem maradhattak ki a folyamatból a bíróságok sem. A gépek telepítése, elhelyezése, a dolgozók átképzésének feladatai újabb gondokat okoztak. A felsorolt példák csak a jéghegy csúcsát jelzik, órákig tarthatna a keletkezett problémák felsorolása.

Alkalmas-e a törvénycsomag a felhalmozódott problémák megoldására, a feszültségek csökkentésére? Véleményem szerint igen, alkalmas. Azért is alkalmas, mert megteremti a továbblépés szükséges szervezeti, személyi és tárgyi feltételeit. Két területet külön is kiemelek. A Legfelsõbb Bíróságnak döntõ szerep jut majd a jogi iránymutatások elkészítésében. Ez azért nagyon fontos, mert még több évig számítanunk kell két eltérõ berendezkedésû rendszer joganyagának az együttélésére. Elméletileg és a gyakorlatban is nagyon jól felkészült bírák képesek csak arra, hogy e kétféle joganyagból tudják kialakítani az országosan is követendõ egységes gyakorlatot.

A tervezet magas mércét állít a bírák elé. A korábbitól eltérõen nemcsak szakmai, hanem egészségügyi, pszichológiai, karakterjellemzõk megfelelõ eredménye is kell ahhoz, hogy valaki bírói pályára léphessen. A pálya elfoglalása után is számot kell adni a megfelelõ felkészültségrõl, az ügyek elõírás szerinti vitelérõl. A vizsgálatok írásos minõsítéssel zárulnak. Az alkalmatlanság megállapítása a bíró elmozdítását is maga után vonhatja.

A törvénycsomag pozitívumai mellett néhány kritikai észrevételt is meg kell tennem. A bírósági szervezetre vonatkozó elõírások nem tartalmazzák a gazdasági kollégiumokat. Bár itt elhangzott már, hogy nem célszerû, ha az Országgyûlés bírósági szervezeti ügyekkel foglalkozik, viszont teljesen érthetetlen a gazdasági kollégiumok beolvasztása akkor, amikor a gazdasági élet szereplõi robbanásszerûen megnõttek, súlyuk, szerepük növekszik az ország gazdasági és társadalmi életében is. A bírósági szervezeten belüli munkamegosztás és szakosodás feltétlenül indokolja a gazdasági kollégiumok további mûködését.

Gyakorló bírák véleménye szerint a T/4218. számú törvényjavaslat fogalmazókra vonatkozó rendelkezése és a 4217. számú törvényjavaslat 3. §-a, amely szintén a fogalmazókra vonatkozik, módosításra szorul, mert a jelenlegi tervezet a fogalmazókat hátrányosan érinti, így rontja a bíróvá válás esélyeit.

A munkáltató munkaviszony-megszüntetési lehetõségét ki kell terjeszteni arra az esetre is, ha 62. életévét betöltött bíró nem kéri a nyugdíjaztatását, de ténylegesen nem végez érdemi munkát. Ne kelljen ebben az esetben megalázó alkalmassági procedúrát lefolytatni egy tisztességben megõszült idõs bíró ellen.

A fentiek figyelembevételével, a szükséges korrekciók elvégzése után az elõterjesztéseket megvitatásra és elfogadásra javaslom.

Tisztelt Országgyûlés! Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap