Akar László Tartalom Elõzõ Következõ

AKAR LÁSZLÓ pénzügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Mindenekelõtt szeretnék emlékeztetni arra, hogy a kormány '94. december 8-án döntött a Budapest Bank Rt. privatizációjáról. Ekkor megjelölésre került, hogy a bank jövõje szempontjából olyan stratégiai befektetõ kiválasztása kívánatos, amely befektetõ a bank tõkehelyzetét megerõsíti, hosszú távú eredményes mûködést biztosít, a bank szolgáltatási színvonalát javítja, és megteremti a bank tõzsdeképességét. E határozatban a kormány rendelkezett a bank '94. év végi negatív eredménytartalékának rendezésérõl is, melynek végrehajtásaként a PM, az ÁV Rt. és a Budapest Bank között megkötött szerzõdés értelmében a bank 12 milliárd forint tõketartalékot kapott a privatizáció elõsegítése érdekében.

A bank privatizációja '95. december 15-ével megtörtént. A privatizáció eredményeképpen az EBRD és a General Electric Capital Corporation a bank jegyzett tõkéjének 60 százalékát vásárolta ki; a magyar állam tulajdoni hányada 22,8 százalékra módosult. A privatizációt megelõzõen a vevõk és az eladó megegyeztek, hogy mivel a banki portfolió részletes vizsgálata csak részben történt meg, a kockázatok csökkentésére az eladó úgynevezett eszközkivásárlási garanciát vállal. Így a részvényesi megállapodás 7. fejezetében foglaltak szerint a magyar állam kötelezettséget vállalt arra, hogy '97-ben és '98-ban a GE Capital által megjelölt vagyontárgyakat és kötelezettségeket visszavásárolja, illetve azokra garanciát vállal összesen 8,25 milliárd forint összegben, évente egyenlõ részletben.

Az ez évi kötelezettséget csökkenti már a Polgári Bank visszavásárlásáért '96 végén kifizetett 1,1 milliárd forint. A részvényesi megállapodásban meghatározott visszavásárlási kötelezettség összege a '95. december 15-i dollárárfolyamon került megállapításra. Ez az összeg a dollárárfolyam változásával minden esedékes fizetés alkalmával módosult. A Polgári Bank Rt. visszavásárlására kifizetett összeget is figyelembe véve, a magyar állam eszköz-visszavásárlási kötelezettsége '97-ben - az árfolyamváltozással korrigálva - mintegy 4,2 milliárd forint. A Budapest Bank által '97 elsõ negyedévében visszavásárlásra felajánlott eszközöket, ületrészeket, ingatlanokat, lejárt és még le nem járt követeléseket tartalmaznak, melyek értéke 2,651 milliárd forint. Az eszközök a '95. december 31-i céltartalék figyelembevételével számított nettó értéken kerülnek visszavételre.

Természetesen a '95. december 31-e és a visszavásárlás idõpontja között a portfolióállománnyal kapcsolatos, esetleges szavatossági, illetve kártérítési kötelezettség a Budapest Bankot terheli. A részvényesi megállapodás 7. fejezete a kormány nevében a pénzügyminiszter számára lehetõvé teszi azt, hogy készpénzes visszavásárlás helyett a felkínált eszközökre garanciát, készfizetõ kezességet vállaljon. A költségvetési kezességvállalás egyúttal azzal a következménnyel jár, hogy a kezesség beváltása esetén a Áht. szerint az APEH az állam követelését adók módjára azonnal behajtja. A gyakorlatban ez az érintett szervezet felszámolásához vezet.

A Budapest Bank által tételesen megjelölt portfolióállományt egy olyan szervezetnek kell megvásárolnia, amely rendelkezik az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet faktorálási tevékenységre adott engedélyével is. A kezességbeváltás következményeként beálló felszámolási eljárás pedig feltételezi, hogy e szervezet jelenleg más tevékenységet nem folytat, miután a szervezet valamennyi tevékenysége felszámolási eljárás alá kerülne.

Ezeknek a követelményeknek megfelel a kiválasztott társaság: az állami tulajdonban lévõ Reorg Rt. százszázalékos tulajdonában lévõ Facultas Pénzügyi Tanácsadó, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. Mindezen tények ismeretében a kormány ez év május 15-i határozatában döntött a Budapest Bank Rt. részvényesi megállapodásában foglaltak alapján történõ egyedi kezességvállalásról. A kezességvállalás feltételeirõl a magyar állam és a Budapest Bank közötti tárgyalások még nem zárultak le.

Tisztelt Országgyûlés! A Budapest Bank 12 milliárd forintos eladási árát és a részvényesi megállapodásban szereplõ eszközkivásárlási garancia értékét önmagában nem lehet összevetni. A BB adásvétele kapcsán a privatizáció majdani második fázisát is figyelembe kell venni, hiszen az EBRD-vel és a GE Capitellel kötött opciós megállapodás szerint 2001. május 15-ig a Budapest Bankban még meglévõ állami tulajdont a vevõk kivásárolhatják.

A jelenleg érvényes, tõzsdén kívüli kereskedelemben kialakult árfolyamok alapján ez azt jelenti, hogy mai árfolyamon számítva a 4,5 milliárd forint névértékû állami tulajdoni hányaddal minimálisan 8,5 milliárd forint további privatizációs bevételt lehet elérni. Figyelembe véve a 2001-re vonatkozó szerzõdéskötést, az állami részvénycsomag piaci értéke elérheti sõt meghaladhatja a 10-12 milliárd forintot. Szeretném aláhúzni, hogy az eszközkivásárlási garancia révén állami tulajdonba került eszközök értékesítésébõl is várható további, számmottevõ bevétel.

Az elmondottak alapján megállapítható, hogy a Budapest Bank Rt. privatizációja az állami privatizációs bevételek és a kezességbeváltás egyenlegeként több milliárd forintot kitevõ bevételi többletet jelenthet. A képviselõ úr által a portfolióállomány összetételére vonatkozóan feltett kérdéssel kapcsolatban banki titok köt bennünket, ugyanakkor a plenáris ülésen már többször elmondtam és javasoltam (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõkeret leteltét.), hogy a gazdasági bizottság zárt ülésen tekintse át a Budapest Bankkal kapcsolatos kérdéseket; ezt a javaslatot továbbra is fenntartom.

Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap