Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Messzemenõen egyetértek képviselõ úrral abban, hogy Budapest centrális elhelyezkedésébõl adódó túlterhelését a közúti szállítások terén is feltétlenül oldani kell. Ennek megfelelõen szerepel fejlesztési terveinkben a jelenlegi Duna-hidak túlzsúfoltságának enyhítése, új hidak létesítése, a kombinált áruszállítás bõvítése és az ön által is említett tiszai vízi közlekedés korszerûsítése.

Az úthálózat-fejlesztésünknek egyik fontos programja a 4-es számú közlekedési fõút rekonstrukciója. Ez a fõút nemcsak a magyar föld közlekedési folyosója, hanem kapcsolatot teremt Erdély, valamint Kelet- Európa felé. A növekedõ közúti forgalom lebonyolítását távlatban egy gyorsforgalmi út létesítésével, rövid távon pedig a meglévõ útszakaszok részbeni felújításával, karbantartásával, fejlesztésével és településelkerülõ szakaszok kiépítésével kívánjuk megoldani.

Szolnok megye közúti kapcsolatairól egyébként azt elmondhatjuk, hogy azok lényegesen kedvezõbbek, mint az ország más megyéiben. A térség nyugati irányaiból - képviselõ úr már ezzel kapcsolatban is interpellált -, az M1, M0, M5 autópályákról, és Abony kivételével a 4- es fõúton, a települések elkerülésével érhetõ el. Vizsgáljuk egyúttal annak lehetõségét is, hogy az M3-as autópálya Füzesabony-Polgár közötti szakaszának megvalósításával, amely belátható közelségû - természetesen ez is mintegy három évet vesz igénybe -, milyen módon tudjuk egyidejûleg a 35-ös számú fõutat gyorsforgalmi úttá fejleszteni. Ez hallatlanul fontos lenne Debrecen, illetve Hajdú-Bihar megye meghatározó térségeinek a gyorsforgalmi hálózatba való bekapcsolásával, ebben most éppen konkrét tárgyalásokat folytatunk. Ezzel a 4-es számú fõutat jelentõs mértékben tehermentesítenénk, és legalább egy órával megrövidítenénk ennek a térségnek a megközelítését.

Képviselõ úr rákérdezett a tiszai vízi útra is. Nagyobb szerepet szánunk a tiszai vízi út jobb kihasználásának, célunk, hogy hazánk második legnagyobb folyója mielõbb a dunai hajózás részévé válhasson. Annak érdekében, hogy a Tiszán a többi európai ország hajói is megjelenjenek, kezdeményezzük a magyar-jugoszláv tiszai hajózási egyezmény módosítását. Különös gondot fordítunk a szegedi országos közforgalmú kikötõ kereskedelmi tevékenységének megindítására, amit az érintett önkormányzatokkal és az érdekelt vállalkozói körrel együttmûködve kívánunk megvalósítani.

Képviselõ úr a térség közlekedési infrastruktúrájára is rákérdezett. Fontosnak ítéljük meg, hogy a kombinált áruszállítás fejlesztésével tehermentesítsük a térség közútjait, a szeged- kiskundorozsmai, illetve a berettyóújfalui terminálok mellett a konténerek és félpótkocsik továbbítását a szolnoki, a debreceni és a záhonyi, valamint a szegedi létesítmények segítik.

Az elmúlt években a megyét érintõen a vasúton elszállított kamionok száma közel 40 ezer darab volt, ami egy óriási fejlõdést jelent, számuk most is igen jelentõs mértékben emelkedik. Jelenleg Észak- és Kelet-Magyarországról heti két irányvonat megy az adriai kikötõkbe az említett kombinált szállítási program keretében; ez fokozódni fog, reméljük, Záhony irányából is.

Úgy vélem, hogy a felsorolt ágazatpolitikai célok is érzékeltették, hogy szándékaink egybeesnek a térség lakosai, és természetesen a képviselõ úr által képviselt érdekekkel is. Programunk részeként ez idáig megépült a szolnoki elkerülõ út, valamint a 4-es számú fõút és az M5-ös autópálya összeköttetése, befejezõdött a Szolnok és Szajol közötti szakasz négy forgalmi sávra bõvítése. Jövõ évben kezdõdhet meg, két-három év alatt befejezõdhet a Szajol és Törökszentmiklós közötti 6 kilométeres szakasz kiszélesítése, és a Törökszentmiklós- megyehatár közötti, mintegy 50 kilométer hosszú út rehabilitációja. Anyagi lehetõségeinktõl és az Útalap helyzetétõl függõen reményeink szerint mielõbbi terveink között szerepel a Törökszentmiklóst, valamint Hajdúszoboszlót elkerülõ út megépítése - utóbbit különösen Takács Imre képviselõ úr folyamatosan sürgeti.

Mindezek az elképzelések, amelyeket a megyei területfejlesztési tanács képviselõivel külön is egyeztettünk, szerepelnek a rövidesen parlament elé kerülõ országos területfejlesztési koncepcióban is, így lehetõség lesz arra, hogy azokat képviselõ úr és az Országgyûlés megismerhesse, szavazhasson felõle, esetleg módosíthassa. Éppen ezért kérem ezekben az érintett képviselõ urak segítségét; egyúttal kérem képviselõ urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(15.10)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap