Kökény Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KÖKÉNY MIHÁLY népjóléti miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Kedves Képviselõ Úr! Ön az interpellációjában arra a kérdésre vár választ, hogy a tárca az üzletek mûködésérõl és a belkereskedelem folytatásának feltételeirõl szóló 4/1997. számú kormányrendelet 3. számú mellékletében felsorolt zöldség, gyümölcs, pattogatott kukorica, sült gesztenye és fagylalt mellett hozzájárul-e fõtt kukorica közterületi árusításához.

A kérdéssel kapcsolatban el kell mondanom, hogy a fõtt kukorica közterületi árusítását a jogszabálytervezetbõl az ÁNTSZ közegészségügyi és higiéniai megfontolás alapján javasolta kihagyni. Nyilván, ahogy ön is felteszi a kérdést, én is feltettem a szakértõknek, hogy miért is tartják aggályosnak e fõtt termék közterületi árusítását. Nos, számos ellenõrzés során megállapítást nyert, hogy a fõtt kukoricát az esetek egy részében igen primitív körülmények között, földre, padra, székre lehelyezett vagy kerékpár csomagtartójára rögzített kosárból, fazékból árusították. Elõfordult, hogy a kosarat lepedõvel vagy abrosszal bélelték, és a kukoricát is azzal takarták. A fazékban néha fõzõlében, máskor azt leöntve tartották a kukoricát. Esetenként a vevõ maga vette ki a legnagyobb kukoricát kézzel, jobb esetben villával a többi közül. Máskor az árus tette ugyanezt, esetleg egy papírszalvétát tartva a kezében. A fõtt kukorica friss állapota nem volt garantálható. Egyes esetekben az árus ugyan fehér kötényt és hajtakarót is viselt, de leggyakrabban nem. A kéz tisztasága is esetleges volt. A megfõzés körülményei és a kiszállítás higiénés viszonyai pedig alig vagy egyáltalán nem voltak ellenõrizhetõk. Tehát az ellenõrzések tapasztalatai alapján a fõtt kukorica szennyezõdésének és a fogyasztók esetleges fertõzõdésének a lehetõsége egyáltalán nem kizárható.

Szeretném emlékeztetni képviselõtársamat, hogy a fõtt kukorica élelmiszernek tekinthetõ az 1995. évi XC., az élelmiszerekrõl szóló törvény meghatározása alapján. Ebbõl következik, hogy a fõtt kukoricát elõállító személy élelmiszert állít elõ, és esetében is érvényes az említett jogszabály azon elõírása, amely szerint az élelmiszer elõállításának helyét engedélyeztetni kell. Ha a kistermelõ saját kukoricáját kívánja árusítani, akkor termelõi igazolvánnyal kell rendelkeznie. Sok esetben ez sem volt meg. Ha vásárolt nyersanyagot kíván feldolgozni, akkor a vásárlást igazoló hivatalos bizonylatokkal kell tudnia igazolnia az áru eredetét. Mivel közvetlen fogyasztásra kerülõ fõtt termék árusításáról van szó, az elõállítónak, a szállítónak és az árusítónak meg kell felelnie az élelmiszer- elõállítás és -forgalmazás élelmiszer-higiéniai feltételeit szabályozó 3/1989. számú MÉM-SZEM együttes rendeletben leírtakban.

Mindezek alapján javasolta az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat - pontosan a lakosság és a külföldi turisták higiénés biztonságának érdekében -, hogy a fõtt kukorica ebben az árusítási rendszerben egészségkárosítást ne okozzon.

(15.30)

Ezzel együtt kérésemre az országos tisztifõorvos utasítást adott arra, vizsgálják meg, hogy az ÁNTSZ föl tud-e készülni a fõtt kukorica közterületeken való árusításának szigorú közegészségügyi ellenõrzésére.

A válasz igenlõ, és interpellációja nyomán a kormányrendelet 3. számú melléklete ilyen formában kiegészítésre kerülhet. Ezzel együtt tartottam szükségesnek mindezt elmondani, képviselõ úr, hogy nem valamiféle önkényes megfontolás alapján történt ez a döntés, hanem bizony konkrét, elkeserítõ és szomorú tapasztalatok alapján.

Tehát képviselõ úr, azt mondhatom, hogy az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztériummal együttmûködve látok arra lehetõséget, hogy a kormányrendelet mellékletét ilyen értelemben módosítsuk.

Köszönöm szépen. (Taps a Magyar Szocialista Párt padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap