Balsay István Tartalom Elõzõ Következõ

BALSAY ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A kormány a közelmúltban döntött az autópálya és az autópályával fejleszthetõ autóutak építésérõl. A tervek szerint tíz év alatt 120 kilométer autópálya, 300 kilométer autóút épülne, melynek finanszírozását 224 milliárd forint Útalap, illetve a költségvetés állná, míg a maradék 75 milliárdnál magántõkére számítanak.

Ebbõl a kormányhatározatból három érdekes részt emelnék még ki. Az egyik: autópálya-használati díj csak felújított pályán - azaz ezzel kezdõdik a díjszedés lehetõsége -, új autópálya-szakaszon, valamint autópályává fejleszthetõ gyorsforgalmi úton vezethetõ be. A díj mértéke az üzemeltetés és fenntartás költségét, ezen túlmenõen az építés és adósságszolgálat költségeit olyan mértékben tartalmazza, amely lehetõvé teszi a díjnak '97. évi áron számított, egy gépkocsira vonatkozó 8-10 forint/kilométer értéken tartását.

A második érdekes rész: a fõváros körüli autóútnak, továbbá az autópályával közvetlenül szomszédos nagyobb városokat elkerülõ autópálya-szakaszoknak a díjfizetés nélküli használatát - amennyiben a városba közvetlenül bevezetõ legalább két csomópont e célra az autópályán kijelölhetõ - a kijelölt csomópontok között biztosítani kell.

A harmadik egy kicsit hosszabb, amely arról szól, hogy a díjmentes autópálya-szakaszok díjasítása esetén az autópályával párhuzamos utak, illetve térségek forgalmi és környezeti helyzetét felül kell vizsgálni. Amennyiben a párhuzamos utakon a forgalom növekedése várható, az ebbõl eredõ káros hatásoknak az elõírt környezetvédelmi határérték alá csökkentésére, továbbá a forgalom biztonságát hátrányosan befolyásoló körülmények kiküszöbölésére intézkedési tervet kell kidolgozni.

Tisztelt Miniszter Úr! Egyrészt azért hangzik el a kérdés, hogy az önkormányzatok és az érdekelt polgárok ismerjék ennek a kormányhatározatnak minden pontját, másrészt pedig azért, hogy eurokonformnak tartja-e miniszter úr az autópályává fejleszthetõ félautópálya-utakon a díj szedését. Ezeknek az utaknak köztudottan rendkívül balesetveszélyes, a környezetre és az emberi életre rendkívül káros hatása miatt indokoltnak tartja-e (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.), hogy Magyarországon ilyen díjszedés legyen.

Várom válaszát. (Taps az ellenzék soraiban.)

(16.20)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap