Salamon László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SALAMON LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõtársaink! Éppen egy évvel ezelõtt tartottunk a Házban politikai vitát a nyugdíjrendszer reformjáról. Ebben a vitában még függetlenként volt szerencsém felszólalni. Az akkori felszólalásom is bizonyos fokig rendhagyó volt, és rendhagyó lesz a mostani is. Ugyanis akkor is és most is a nyugdíjreform egy más, ha úgy tetszik, magasabb társadalmi dimenzióját kívántam és kívánom körbejárni.

Nevezetesen azokkal az összefüggésekkel foglalkoztam és foglalkozom most is, melyek a demográfiai viszonyaink és a nyugdíjrendszer finanszírozása között fennállnak. A kiindulópont egyszerû. Mivel ma a nyugellátások alapját a járulékbefizetések képezik, nyilvánvaló: a negatív demográfiai tendenciák és a nyugdíjrendszer finanszírozási gondjai egymáshoz kapcsolódnak. Ha csökken a munkaképes népesség, csökken a járulékbefizetés, és csökken az a finanszírozási forrás, melynek elvben az ellátások finanszírozása meghatározó forrásának kellene lennie. Ebbõl következõen nõ a költségvetés kompenzációs szerepe, vagyis nõnek azok a terhek, melyek az államot a bevételek növelésére kényszerítik.

Természetesen a járulék mértéke sem lehet független attól, amit fedeznie kell, és az egy fõre esõ járulékterheket alapvetõen befolyásolja az, hogy a járulékokból összeadódó pénzalapot hány járuléktermelõnek, járulékbfizetõnek kell elõteremtenie. Ma hazánkban mintegy 2 millió 700 ezer nyugdíjas van, és 4 millióra tehetõ a lakosság aktív, keresõ foglalkozást ûzõ része. Ma ennek a 4 millió keresõnek kell befizetnie azt a járulékot, melybõl az egész magyar társadalom szociális és egészségügyi ellátórendszerét és közöttük a nyugdíjakat finanszírozni kellene.

Azt hiszem, nem nehéz belátni, hogy ilyen kedvezõtlen demográfiai arány mellett ez az irdatlanul nagy pénzt igénylõ ellátórendszer rendkívüli teherrel nehezedik a járulékfizetõ népességre. Úgy gondolom, az elõbbiek tükrében nagyon is praktikus igazsággá válik, nagyon is gyakorlati értelmet nyert a demográfiai viszonyaink alakulása miatti aggódás. E problémák tükrében könnyen belátható, hogy amikor a népesség fogyása felett aggódunk, amikor szóvá tesszük, hogy a nemzet évente több tízezres létszámmal fogyatkozik, akkor nagyon is gyakorlatias jelentõségû tendencia tölt el minket aggodalommal. A népesség fogyásának negatív következményeit számba véve, a kérdésnek csupán egyik oldala az, hogy magáról a nemzetünk hanyatlásáról, fogyásáról kell folyamatosan elszomorító bizonyságot tapasztalnunk. Ennek elemzésébe most nem kívánok belebocsátkozni, csupán annyival elégedjünk meg: tudjuk, a magyarság sorvadása annak a közegnek a sorvadását jelenti, melyben létezésünk, szocializáltságunk, kultúránk, identitásunk, azaz önazonosságunk elválaszthatatlanul hozzákapcsolódik, mely közegben az egyén természetszerûen létezésének gyökereivel belekapaszkodik.

De e népességfogyásnak van egy másik - gazdasági - oldala is: a nemzet, a társadalom elöregedése elkerülhetetlenül elsúlyosodó, krónikus gazdasági problémákkal párosul. Ha ma élne néhány millió azok közül, akik az elmúlt évtizedek kedvezõtlen társadalmi-politikai viszonyai következtében - de tegyük hozzá: saját jól felfogott távlati érdekeink szem elõl vesztése, saját rövid távú önzésünk miatt - nem születhetett meg, egészen más gazdasági viszonyaink lennének; egészen más helyzetben kellene gondolkodni a nyugdíjreform kérdéseirõl. Ha ma 4 millió aktív keresõ helyett 6, 8 - vagy egyesek 5 millió meg nem született magyar állampolgárról beszélnek -, 9 millió aktív keresõ produktuma utáni járulék állna rendelkezésünkre, akkor egyrészrõl az egyes embert illetõen sokkal kisebb tehervállalással sokkal bõkezûbb szociális ellátási rendszert lehetne fenntartanunk, és sokkal magasabb szinten lehetne a nyugdíjas-társadalom ellátásáról gondoskodni.

(11.40)

Mert arról is említést kell tennünk, hogy az a nyugdíjas- társadalom, mely ma nyugtalan érzésekkel, aggodalommal terhelten figyeli ezt a vitát, történelmünk egyik legnehezebb idõszakában cipelte a vállán az ország gondjait. Átélte a történelem súlyos megpróbáltatásait, újjáépítette ezt az országot, erejét felemésztve dolgozott és munkálkodott egy jobb jövõ érdekében; és többek között maga is viselte élete során a járulékterheket, melyekbõl generációk szociális ellátását, nyugdíját évtizedeken át biztosítani lehetett. Ennek a nyugdíjas-társadalomnak elvitathatatlan joga a békés és szociális biztonságban megélt öregség, melyet nem árnyékol be a szegénység, az önfenntartás nyomasztó gondja vagy a megélhetés biztosításának idõs korban már nehezen vállalható egyéb, éppenséggel esetleg megalázó módjai.

Az elõzõ gondolatra visszatérve, látnunk kell tehát, hogy az a törekvés, hogy a nemzet fogyását, a negatív demográfiai folyamatokat megállítsuk, nem egyszerûen ideológiai kérdés és nem is pusztán a nemzeti önféltés aggodalma, hanem anyagi jövõnk, emberhez méltó életünk és öregségünk kérdése is. Lehet ilyen vagy olyan szociális ellátórendszert létrehozni, lehet ilyen vagy olyan szociális reformot megvalósítani, lehet a nyugdíjrendszert így vagy úgy átalakítani, de minden megoldás, minden reform csak féloldalas megoldást jelent olyan eltorzult nemzetgazdasági viszonyok között, melyeket a társadalom beteg állapotához tudunk csak kapcsolni, mely reform nem párosul a nemzet egészséges, önbizalommal megerõsített fejlõdésével.

Demográfiai viszonyaink befolyásolása nem egyszerû kérdés. A siker érdekében a politikának és az egyénnek is megvan a maga teendõje.

Az utóbbival kezdem: az egyénnek okosan végig kell gondolni a jövõjét, mindig elõrelátóan kell gondolkodnia, és nem szabad szem elõl tévesztenie a távlatait. Az egyénnek át kell látnia, hogy minden biztosításnál erõsebb - akár úgy is mondhatom: az igazi biztosítás -, minden reformnál biztosabb mögöttes garancia a jövõjére, ha lesznek õt vállaló, szeretõ és rászorultsága esetén õt ellátó és gondozó utódok, ha soha nem kell megízlelnie a egyedüllét vagy a magárahagyatottság keserû ízét.

Demográfiai viszonyaink befolyásolásának nélkülözhetetlen eleme, hogy értékszemléletünk torzulásait kiigazítsuk, melynek megvalósulása már nem feltétlenül az egyén felelõssége: felelõssége ez mindazoknak, akik a társadalom értékszemléletére befolyással bírhatnak, a közvéleményt formálóknak, a médiának és magának a politikának is. És itt elérkeztem a politika más részeinek, az elõbb említett kérdésnek az összefüggéseihez is. A megfelelõ családpolitika, a gyermekvállalást ösztönzõ, a gyermek felnevelésének feltételeit megkönnyítõ politika mellõzhetetlen ahhoz, hogy demográfiai viszonyaink kedvezõ alakulást vegyenek. Legyen szabad ezzel kapcsolatban utalni a Fidesz-Magyar Polgári Párt "Polgári Magyarországért" címû vitairatára, melyben a családot a társadalom legfontosabb intézményének minõsíti és említi a vitairat.

Tisztelt Ház! Elismerem, hogy az eddigiekhez képest más dimenzióban foglalkoztam az elõttünk fekvõ reformcsomag tárgyával. Tettem ezt azért, mert meggyõzõdésem, hogy a családpolitika, a gyermekbarát politika, a demográfia és a nyugdíjpolitika kérdései egymástól elválaszthatatlanok. Tettem ezt azért, mert az ellenzék jogos aggodalmai, az elõttünk fekvõ javaslat kapcsán megfogalmazott ellenzéki bírálatok és kritikák joggal érinthetik a javaslat meghatározó részeit, azonban a szociális ellátórendszer reformját, így a nyugdíjrendszer-átalakítás kérdéseit nem szemlélhetjük pusztán önmagukban, más problémáinktól elszakítva. Azt szeretném, ha világosan érzékelnénk: olyan súlyú társadalmi gondjainkra, mint a szociális biztonság, csak komplex, valamennyi problémánkat együtt szemlélõ, összefüggéseiket szem elõtt tartó, azt együttesen kezelõ, egyszersmind torzulástól mentes értékszemlélet alapján adható csak jó válasz.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Elnök Asszony! A megmaradt idõt Für Lajos javára szeretném átadni.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap