Kovács Kálmán Tartalom Elõzõ Következõ

KOVÁCS KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Az ön szavaival kezdem. Komoly nemzeti érték a vasút és a vasúti pálya. Éppen ezért döbbenetes volt az a kép, amelyet az 1994-es állami számvevõszéki jelentés a vasútról kialakított. Ebben a jelentésben az szerepel, hogy a pályán 280 milliárd forintnyi elmaradt beruházás, felújítás, karbantartás van hátralékként, a jármûparkban 160 milliárdnyi elmaradt beruházás, felújítás, karbantartás van. Ez 440 milliárd. Ez van az egyik oldalon. Ezen kívül még 105 milliárd szanálandó hitele volt a MÁV-nak.

Mindezekkel a terhekkel indult a kormányzat, hogy részben elkezdje ezt felszámolni, részben pedig elkezdje kiépíteni az európai, korszerû vasutat: a villamosítást, a 160 kilométeres sebességû pályát, az Inter- City-rendszert, az informatikát.

Az ön által említett szentes-orosházi vonalon 2,7 milliárd forintnyi beruházási igényrõl van szó. Még egyszer mondom: 440 milliárd a vasút restanciája! A kormányzat megkezdte ennek felszámolását az elmúlt években. Az idõ hiánya miatt nem sorolom fel, csak azt, amivel a csütörtöki kormányülésre megyünk, hiszen a csütörtöki kormányülés elõtt szerepel egy olyan hitelcsomag fölvétele a pályavasútra, amely a Felsõzsolca-Hidasnémeti, a Budapest-Újszász- Szolnok, a Cegléd-Szeged és a Kiskunhalas-Kelebia vonalakra, valamint kétszáz állomás felújítására vonatkozó EIB-hitel és Phare-segély felvételét célozza meg.

Sajnos a konkrét ügyben - Szentes-Orosházán - nem valami rosszindulatú politika, hanem a vasút biztonságos közlekedtetése okozza azt, hogy valóban, egy 9 kilométeres hosszon 10 kilométer/órára kellett korlátoznunk a sebességet. (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõkeret leteltét.) Ez valóban nem felel meg még egy kerékpáros közlekedési tempójának sem, ezért addig, ameddig ezt a pályaszakaszt föl nem tudjuk újítani - körülbelül három éven belül -, addig a közútra kell tereli a személyszállítást.

Köszönöm.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap