Jauernik István Tartalom Elõzõ Következõ

JAUERNIK ISTVÁN (MSZP): Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Parlament! Tisztelt Képviselõtársaim! Tokár István képviselõtársammal szintén a szociális törvény 124. §-ához adtunk be módosító indítványt. Tulajdonképpen ugyanazt a célt céloztuk meg, mint amit Béki képviselõtársunk elmondott. Az indokaink is nagyon hasonlóak, de engedjék meg, hogy az indokainkat kifejtsem, megerõsítve épp az elõbb elhangzottakat.

Elolvasva a törvényjavaslat általános és részletes indokolását, egyértelmû, hogy ezt az ellátási formát a központi költségvetés teljes egészében megfinanszírozza. A 13. §-hoz készült indoklás is azt mondja, hogy az idõskorúak járadékának 70 százalékát a központi költségvetés megtéríti, a települési önkormányzat 30 százalékának a fedezete a szociálpolitikai feladatokhoz biztosított normatív hozzájárulás összegébe épül be. Ha ez beépül - és a normatív hozzájárulást, tudjuk, hogy ezt a központi költségvetés finanszírozza -, akkor ebbõl az indokolásból egyértelmûen az következik, hogy az idõskorúak járadékát a központi költségvetés finanszírozza. A megoszlása olyan, hogy 70 százalék direkt, 30 százalék pedig egy olyan normatívában van, amely felhasználása szabad, és az önkormányzatok döntésére van bízva.

Ha a mi módosítónk - amely a 17. sorszámon van - elfogadásra kerül, akkor nem sérül meg az az elv, hogy a 30 százalék beépüljön a normatívába, a 70 százalék pedig direktbe menjen. Ezért azt kérem a kormány jelenlévõ képviselõitõl, fontolják meg, hogy ez a 100 százalék a törvénybe bekerüljön. Nem tudom, esetleg a kapcsolódó módosító arra irányult-e, hogy milyen formában, de fontosnak tartom azt, hogy ne az legyen egy törvényben, hogy 70 százalékát, mert akkor ezt az indokolást lehet, hogy egy év múlva, két év múlva, vagy valamikor el lehet felejteni, hogy a normatívába be kell építeni a 30 százalékot. Ezért amellett érvelek, hogy kerüljön bele a törvényjavaslatba az, hogy 100 százalék.

Itt engedjék meg, hogy nagyon röviden, de hadd hívjam fel a figyelmet a szociális normatívában meglévõ anomáliákra és problémákra. Úgy gondolom, hogy ezt többen tudjuk, de például kivettem két olyan önkormányzatot, amely Pest megyében van. Az egyik Százhalombatta, a másik Kisoroszi. Az egyik településen 28 százalék fölött van a 60 évesek aránya: ez Kisoroszi települése. Százhalombattán nem éri el a 9 százalékot. Ugyanakkor ha a szociális normatívából leveszem az 1100 forintot, ami minden önkormányzatnak jár egységesen, és leveszem a hto- ot, ami a lakásoktól függ, akkor azt kell látni, hogy ez a szociális normatíva Százhalombattán és Kisorosziban szinte megegyezik, nem egészen 62 forint különbséggel. Tehát egy ugyanolyan normatívából kell fedezni annak az önkormányzatnak is az idõskorúak járadékát, ahol minden száz emberbõl közel harminc idõskorú, és valószínûleg a harmincból sokkal többen fognak rászorulni erre a járadékra, mint ahol száz emberbõl csak kilenc fõ az idõskorú.

(18.50)

Én azt kérném még egyszer, hogy a törvénybe épüljön bele. Indokolnám még egy témával. A szociális törvény 124. §-ában szerepel a 75 százalék a jövedelempótlónál. De azt azért kellett ott beletenni, mert azt nem a központi költségvetés finanszírozza meg, hanem a Munkaerõpiaci Alap. Tehát ott egy más variáció van, ott a Munkaerõpiaci Alap finanszírozza a 75 százalékot, és ott nem is ejtünk szót a 25 százalékról. Vagy ne kerüljön bele így ebbe az egész dologba, vagy ha belekerül, akkor pontosan kerüljön bele, mégpedig úgy, hogy 100 százalékban a központi költségvetés megfinanszírozza. Ha pontosabbak akarunk lenni, akkor tegyük bele, hogy a 70-et közvetlenül, a 30-at pedig közvetetten; tehát valami ilyen megoldást keressünk még a hátralevõ idõben.

Azt kérném képviselõtársaimtól is, hogy ilyen módosító javaslatot támogassanak, és a kormányt is kérném e kérdés újragondolására és esetleges megoldására.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap