Szabó Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZABÓ ZOLTÁN mûvelõdési és közoktatási minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Azt hiszem, hogy Surján képviselõ úrnak teljes mértékben igaza van. Azt hiszem, ismeretes ez az anekdota az egyszeri magyar polgárról, akitõl miután egy külföldi négy nyelven próbált megtudni valamit sikertelenül, az unokája felvetésére, hogy látja nagyapám, most már mégis meg kéne tanulni valami idegen nyelvet, azt válaszolja, hogy minek fiam, ez is négy nyelvet beszélt, azt mire ment vele.

Sajnos, a helyzet csakugyan ez, és ezen a helyzeten nem lehet gyorsan változtatni. Változtatni okvetlenül kell, és mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy változtassunk rajta. De be kell látni, hogy egy irdatlanul nagy feladattömegrõl van szó, amely a dolgok természete folytán elég lassan hajtható végre, már csak azért is, mert egy nyelvet megtanulni nem egyik napról a másikra történik, különösen nem adott esetben felnõtt emberek számára.

Ami az iskolai rendszerû oktatást illeti, itt úgy gondolom, hogy a nemzeti alaptanterv, illetõleg az ehhez kötõdõ más követelmények kiemelt szerepet biztosítanak az idegen nyelv oktatásának. A minimális elvárásokat és követelményeket rögzíti a nemzeti alaptanterv, a közoktatásról szóló törvény elõírásai alapján kötelezõ érettségi vizsgatantárgy legalább egy idegen nyelv, az érettségi vizsgaszabályzata azt írja elõ, hogy a 11-13. évfolyamon a tanulóknak legalább két idegen nyelvbõl fel kell készülniük, és a gimnáziumok is legalább két idegen nyelvbõl kötelesek biztosítani a felkészülést tanulóik részére. Ekkor még nem beszéltem a két tannyelvi gimnáziumokról, illetõleg az anyanyelvi alap- és középfokú oktatásról, amelyek szintén az idegennyelv-tudásnak bázisai lehetnek.

Ugyanakkor Surján képviselõ úrnak igaza van: kevés a nyelvtanár, azokat is inkább a piac csábítja el, tehát nem várható, sajnos, egyik napról a másikra áttörés.

Az e Házban több ízben némi gúnyos felhanggal emlegetett számítógépesítési rendszer azonban ezen a téren is elõrelépést hozhat. A nyelvtanárt pótolni természetesen nem tudja a számítógép, de a nyelvtanár munkáját nagyon hatékonyan tudja - nemzetközi felmérések szerint - egy interaktív multimédia segíteni, kiváló lehetõség arra, hogy a tanulók a nyelvtanár aktív közremûködése nélkül is (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi a felszólalási idõ leteltét.) gyakorolhassák a nyelvet, és ezáltal gyorsabban sajátíthassák el.

Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap