Homoki János Tartalom Elõzõ Következõ

DR. HOMOKI JÁNOS (FKGP): Tisztelt Országgyûlés! Az energiaszektor erõszakolt és erõszakosan keresztülvitt tavalyi privatizációját ma már minden józanul gondolkodó állampolgár elítéli, sõt a kormánykoalíció pártjainak képviselõi között is sokan fejezték ki azóta kritikájukat a történtekkel kapcsolatban. Az ország lakossága egyhangú felháborodással kísérte ezt a privatizációt, mely felháborodás akkor vált egyhangúvá és hangossá, amikor minden honfitársunk közvetlenül a saját bõrén és zsebén tapasztalta meg, hogy az energiaszektor külföldi kézbe adása és az ennek részét képezõ energetikai áregyezmény kifejezetten a magyar állampolgárok ellen irányul. Mindannyian tapasztaljuk az elsõdleges hatást, a közvetlen áramdíj-tarifaemelést, valamint a másodlagos hatások sorozatát, mely az összes többi áruféleség - az élelmiszerektõl kezdve a tartós fogyasztási cikkekig - áremelését jelentette, ezekkel tetemes reálbércsökkenést, élelszínvonal-csökkenést eredményezett, és a választópolgárok tömegeit nyomta a megélhetési küszöb alá, családok százezreit hozta kétségbeejtõ helyzetbe.

A kormány nem lát, nem hall, nem gondolkodik; az energiaszektor még megmaradt részének eladására, külföldi kézbe juttatására tesz javaslatot a privatizációs törvény módosítására benyújtott törvényjavaslatában. A javaslat - az 1. számú melléklet szerint - az MVM Rt. 50 százalékának eladását tervezi úgy, hogy egyben az MVM Rt. részét képezõ Paksi Atomerõmû Rt. egészét külföldi kézbe kívánja adni, egy darab szavazatelsõbbségi részvény realizálhatatlan és nevetséges megtartásában kívánva kifejezni a nemzeti érdekeket. Az MVM Rt. tulajdonában van az ország vezetékes hálózatának egésze, tehát az a szállítási útvonal, melyen keresztül a villamos energia a fogyasztókhoz jut, de amelyen keresztül az esetleg szükséges importenergia behozatala is zajlik.

A Független Kisgazdapárt elfogadhatatlannak tartja, hogy a hazai szakemberek véleményének figyelembevétele helyett külföldi tanácsadó cég közremûködésével készítette elõ a kormány a privatizáció elsõ ütemét, és ezért több mint 3 milliárd forintot kellett kifizetnie. A hazai tulajdonosokat kizárták a tulajdonszerzésbõl. Az eladási ár alapját egy 1991-bõl származó vagyoni értékelés képezte, így - az inflációt is figyelembe véve - az eladás körülbelül féláron történt.

A privatizáció elsõ ütemében a befektetõk kisebbségi tulajdont szereztek a villamosenergia-iparban, ennek ellenére megkapták a többségi menedzsmentjogokat, így a kormányzat az irányítási jog azonnali átadásával is hozzájárult vagyontárgyainak leértékeléséhez. A privatizáció egyik indoka ugyan az erõmûpark megújítása volt, a nyertes külföldi befektetõk mégis anélkül szerezték meg az infrastruktúrát és egyetlen tüzelõanyag-forrásunkat, a lignitvagyon kitermelési jogát, hogy kötelezettséget vállaltak volna a fejlesztések megvalósítására. Az eddigi árbevételbõl semmit nem forgattak vissza fejlesztésre. Azonnal kinyilvánították, hogy veszteséget nem szándékoznak finanszírozni, az erõmû-felújításokkal, -építésekkel pedig kivárnak, mivel beruházni csak akkor fognak, ha ez a bevételekbõl megtérül. Ilyen körülmények között teljesen felesleges volt a villamosenergia-szektort külföldi kézbe adni, mivel az állami tulajdonban meghagyott MVM Rt. is képes lett volna a legfontosabb fejlesztésekre.

A Paksi Atomerõmû Rt. az ország teljes energiaellátásának 40 százalékát adja. Tehát az ország alaperõmûve értékét tekintve nagyobb, mint az MVM Rt. vagyonának 50 százaléka, ami már formálisan is hibássá teszi a törvénytervezet részét képezõ mellékletet. A Paksi Atomerõmû nem csupán az ország áramellátásának bázismûveként kiemelkedõ jelentõségû, hanem katasztrófarizikója miatt - amely legyen az bármilyen csekély, de facto létezik - állami kézbõl ki nem adható felelõsséget hordoz. Ezt a felelõsséget egy magánvállalkozás garanciálisan nem vállalhatja át; semmilyen magáncég nem tud kárpótlást nyújtani egy olyan katasztrófa esetén, amelyben emberek százezrei pusztulhatnak el, egy országrész válhat fizikailag pusztasággá és évtizedekre lakhatatlanná. Egy külföldi magáncég nem vállalhat felelõsséget azokra a más országokban létrejövõ károkra, melyeket egy ilyen katasztrófa okozna, és amelyekért nem a magáncéget, hanem a mindenkori kormányt, így a magyar nemzetet terhelné anyagi és erkölcsi felelõsség a már megkötött államközi szerzõdések alapján.

A fentiekbõl nyilvánvaló, hogy alapvetõ stratégiai nemzeti érdek a villamos energia szállítási és elosztási funkcióját ellátó MVM Rt. és a Paksi Atomerõmû mint alap-energiabázis és mint biztonságtechnikai felelõsséget hordozó intézmény állami kézben való megtartása. A Független Kisgazdapárt a nemzeti érdekek elárulásának tart minden olyan cselekményt, amely az MVM Rt. és a Paksi Atomerõmû Rt. eladására irányul, és hazaárulónak tart mindenkit, aki ebben segédkezik.

Tisztelt Képviselõtársaim! Kérem, hogy a nemzet érdekében, a nemzetnek tett esküjükhöz híven támogassák a Kisgazdapárt javaslatát. Utasítsák el az MVM Rt. és az MVM Rt.-hez tartozó Paksi Atomerõmû privatizációs terveit, és döntsenek úgy, hogy az MVM Rt. a Paksi Atomerõmûvel egységben és tartós állami tulajdonban maradjon.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki oldalon.)

(9.10)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap