Fazakas Szabolcs Tartalom Elõzõ Következõ

DR. FAZAKAS SZABOLCS ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter: Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõ Úr! Mielõtt választ adnék a kérdésre, egy bizonyos személyi vonzattal jelentkeznék. A mostani kérdés kapcsán elég ambivalens helyzetben érzem magam, hiszen eddig állandóan az volt a problémám, hogy egy ötperces azonnali kérdésre vagy napirend elõtti felszólalásra két percben kell válaszolni. A mostani kérdésre pedig egyszerûen egy mondatot kellene csak válaszolnom: azt, hogy téves a címzés, sem a Fõtáv privatizációja, sem a távfûtés ára nem a kormány és nem az én hatáskörömbe tartozik. Tekintve azonban azt, hogy itt azért mégis 500 ezer lakásról és állampolgárok széles körérõl van szó, engedje meg képviselõ úr, hogy válaszomban legalább a joghelyzetrõl önt fölvilágosítsam.

Az egyes állami tulajdonban levõ vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló, még 1991. évi XXXIII. törvény az egy település szükségleteit kielégítõ tanácsi közüzem vagyonát a települési önkormányzat tulajdonába adta. Ugyanezen törvény szerint az önkormányzat tulajdonába adott vagyont közüzemre bízza, amely vagyonnal a közüzem önállóan gazdálkodik. A törvény alapján került a Fõvárosi Önkormányzat tulajdonába a Fõtáv Rt. - amelyre az ön kérdése vonatkozik -, amely a fõváros területén mintegy 240 ezer lakás és számos közintézmény fûtésérõl és használati melegvíz-ellátásáról gondoskodik. A fent említett törvény értelmében a Fõvárosi Önkormányzat, mint tulajdonos, szabadon rendelkezik a Fõtáv Rt. tulajdonjogával, így annak meghatározott részét eladhatja. A kormánynak nincs törvényes beavatkozási lehetõsége az önkormányzatok gazdálkodásába, amennyiben a tulajdonukkal a törvényes elõírások betartásával gazdálkodnak.

Így a kérdésére adott válaszom az, hogy természetesen a Fõvárosi Önkormányzat nem kereste meg a minisztériumunkat ebben a kérdésben, nem is kellett, hogy megkeresse, hiszen nem vagyunk illetékesek. Miután a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselõi a fõvárosi képviselõtestületnek tagjai, a Fõtáv Rt. privatizálásával kapcsolatos fenntartásaikat a képviselõtestületben van módjuk érvényesíteni.

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény szerint a települési önkormányzatok feladatai közé tartozik a helyi energiaszolgáltatásban való közremûködés. Ez biztosítékot jelent a Fõtáv Rt. tervezett privatizációja után a fogyasztók ellátására. Ezt alátámasztja a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. számú törvény is, miután kimondja, hogy a helyi közmûvek mûködtetését az önkormányzat vagy többségi részesedéssel mûködõ gazdálkodó szervezet útján biztosítja, vagy e tevékenység gyakorlásának idõleges jogát koncessziós szerzõdésben más gazdálkodó szervezet számára átengedi. Ez utóbbi esetben azonban a koncessziós szerzõdésnek tartalmaznia kell a helyi közmû mûködtetésének feltételeit és garanciáit.

A fentiekbõl következõen a Fõtáv Rt. esetleges privatizálása a Fõvárosi Önkormányzat képviselõtestületének kizárólagos joga, de a különbözõ vonatkozó törvények megfelelõ garanciákat adnak arra vonatkozóan, hogy e privatizáció kapcsán a távfûtésbe bekapcsolt lakóházak és intézmények ellátása nem szenved csorbát.

A távfûtés árának megállapításáról ugyancsak megfelelõ törvényi szabályozás intézkedik. Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. számú törvény ugyanis a lakossági távfûtés- és melegvíz- szolgáltatás díjának és a díjalkalmazás feltételeinek meghatározója a települési önkormányzat, a fõvárosban a Fõvárosi Önkormányzat. Az esetleges privatizáció nem vonja maga után az árak emelkedését, miután a már hivatkozott törvény szerint a hatósági árat eddig is úgy kellett megállapítani, hogy az a ráfordításokra és a mûködéshez szükséges nyereségre fedezetet biztosítson.

A privatizációt követõen az önkormányzat megõrzi árhatósági szerepkörét, ugyanakkor felléphet a szakmai befektetõvel szemben annak érdekében, hogy a hatékony mûködéssel az árak növekedését korlátozza. A távfûtés jelenlegi gondjai, a magas fûtési költségek részben abból származnak, hogy nincs lehetõség a megfelelõ szabályozásra és takarékoskodásra. Feltételezhetõ, hogy a privatizált gazdasági társaság jobban érdekelt lesz abban, hogy jelenlegi piacait megõrizze, ezért az eddigieknél nagyobb összeg fordítható e rendszer korszerûsítésére s ezen keresztül a költségek csökkentésére.

Az Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium az energiatakarékossági hitelprogram 1998. évi céljai között kezdeményezi a gazdaságosan mûködtethetõ távhõrendszerek korszerûsítésének támogatását, valamint e célra nemzetközi segélyek, banki hitelek és központi célelõirányzat igénybevételi lehetõségét. (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) E források együttesen hosszabb távon megoldhatják az elavult a távhõrendszerek korszerûsítését, és így csökkenthetik a fogyasztók anyagi terheit.

Kérem válaszom elfogadását. (Taps.)

(16.00)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap