Gyõriványi Sándor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. GYÕRIVÁNYI SÁNDOR (FKGP): Köszönöm a szót. Elnök Asszony! Mélyen tisztelt Országgyûlés! A munkavédelem kérdése napjainkban éppen a széles körû privatizációk, az újonnan alakult vállalkozások jelentõs száma mellett lényeges kérdés, ugyanis számos esetben bizony a gyors haszonszerzés érdekében mellõzik az alapvetõ biztonsági szempontokat. Mindezt 1993. május 4-én meglehetõsen hosszú vezérszónoki felszólalásomban - ami 35 perc volt akkoriban, és ez parlamenti viszonylatban hosszú idõ - részletesen kifejtettem. Most nem akarok részletesen szólni ezekrõl a kérdésekrõl, csak a változásokat szeretném elmondani ahhoz az 1993. évi XCIII. törvényhez képest, amelyet akkoriban a nagy viták és viharok után is jó törvénynek ismert el az Országgyûlés teljes képviselõi köre.

Akkor már elmondtam, hogy a törvény idõnkénti felülvizsgálata, összevetése a mindennapok gyakorlatával mindenképpen szükséges. Az Európai Unió belsõ normáihoz való alkalmazkodás, a jogharmonizációs program alapján végzett felülvizsgálat megfelelõ alkalom arra, hogy a szükséges módosítások úgy a külföldi, mint a belföldi szempontok figyelembevételével megtörténjenek. Ezzel szemben a jogharmonizációs program keretében azt lehet tapasztalni, hogy szó sincs a törvények minõségi fejlesztésérõl, az európai irányelveknek, törvényeknek megfelelõ átdolgozásáról, hanem kizárólag olyan törekvésrõl, amely csak a formai megfelelést kívánja biztosítani. A most benyújtott törvényjavaslat szinte ebbe a sorba tartozik.

A problémák már rögtön a javaslat 2. §-ánál kezdõdnek. A törvény alkalmazásában a gépeket, készülékeket, szerszámokat és berendezéseket, melyeket a munkavégzés során alkalmaznak vagy ezzel összefüggésben használnak, összefoglalóan munkaeszközöknek nevezik, kicsit eltérve a nálunk megszokott marxista terminológia használatától. A törvény ezek importját, illetõleg forgalomba hozatalát csak akkor engedélyezi, ha az importõr vagy a gyártó biztonságtechnikai megfelelésüket az általános minõségtanúsítás keretében megadja. A javaslat úgy változtat a szövegen, hogy a minõségtanúsítást csak az üzembe helyezés pillanatához köti, arra hivatkozva, hogy ettõl a pillanattól számít az adott gép, berendezés munkaeszköznek. Az indoklás logikájával ellentétben természetes elvárás, hogy a gyártó, a kereskedõ, vagy az importõr a vásárlás elõtt mutassa be a minõségtanúsítást, és nem utána, az üzembe helyezés során. Az ilyen minõsíthetetlen változtatás beláthatatlan következményekkel járhat.

Jellemzõ, hogy éppen fordított logikát használhatunk a javaslat 8. §-a esetében. Itt a törvény kiegészül azzal a kikötéssel, hogy a veszélyforrásokat nemcsak a veszélyes munkafolyamatoknál, technológiáknál, amelyekkel gyakorlatilag dolgoznak, kell a munkavállalókkal megismertetni, hanem - idézem -: "a munka egésze tekintetében is." A törvény alkalmazásában ugyanis munkahely alatt minden olyan szabad vagy zárt teret kell érteni, ahol munkavégzés céljából a munkavállalók tartózkodnak. Nyilvánvaló képtelenség, hogy egy nagyobb vállalat minden területének veszélyforrásaival, tehát az összes létezõ technológiával megismertessék a dolgozókat. A törvény szövege teljesen egyértelmû. A módosítás ezért indokolatlan.

Amíg a javaslat helyenként túl részletezõ, például a 7. §-ában külön kiemeli, hogy - idézem -: "a menekülési utakat szabadon kell hagyni", nem tartva elégségesnek azt a megfogalmazást, hogy ezeknek mindenkor - idézem -: "lehetõvé kell tenniük a veszélyes terület gyors és biztonságos elhagyását" máskor a leglényegesebb változtatásoknál megmarad az általánosság szintjén, meg sem kísérli annak kibontását.

(18.40)

Az Európai Unió irányelveinek lényeges eleme a munkahelyek kockázatértékelése. De az irányelvek értelemszerûen csak a követelményeket rögzítik, a részletes szabályozást a tagországokra bízzák. Érthetetlen, hogyan tarthatták elégségesnek a javaslat kidolgozói minden kibontás nélkül az irányelvek szövegének puszta átemelését, hiszen a magyar specialitásokat is figyelembe kellett volna venni.

Ha a kockázatértékelés követelményeit vizsgáljuk, látnunk kell, hogy nem is kis feladatról van szó. A törvény eredeti szövege, amelyet most változatlanul a (3) bekezdés tartalmaz, korábban is elõírta azt a rendszeres vizsgálatot, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelménynek. A kockázatértékelés viszont szervezett megelõzõ eljárás, amely eddig legfeljebb csak szûk körben volt a hazai gyakorlatban alkalmazva. A kockázatok minõségi és mennyiségi értékelése megkívánja, hogy ne csak az új munkahelyek létesítése elõtt kerüljön erre sor, hanem a munkáltatók a meglevõ munkahelyekre is végezzék el, és meghatározott idõközönként ismételjék meg azt.

Értelemszerû, hogy az értékelést csak a szakmai team tudja elvégezni, hiszen a követelménysor a biztonsági szakemberen túl ergonómus, technológus, munkaszervezõ - és így tovább - bevonásával teljesíthetõ. Az is egyértelmû, hogy a kockázatértékelést írásos dokumentumban kell rögzíteni, mert másképp nem követhetõ nyomon az értékelés elvégzése, illetve az, hogy a felmérés és értékelés eredményeként valóban megszülethetnek-e a megelõzõ intézkedések.

A kockázatértékelésnek legalább az eredményét illene a munkavédelmi képviselõkkel megismertetni, de arról is intézkedni kellene, hogy a munkavédelem hatósági felügyeletének hogyan és milyen idõközönként kell az erre vonatkozó munkáltatói kötelezettséget ellenõriznie.

A javaslat mindezekrõl egy szót sem ejt. Az indoklás úgy tünteti fel, mintha a megelõzést szolgáló tevékenységet és az ebbõl eredõ intézkedéssort teljes mértékben pótolná a törvényben korábban is szereplõ közvetlen intézkedéssor.

Az Európai Unió irányelveinek leglényegesebb részére tehát nem született érdemi szabályozás, a javaslat alkotói viszont még folytatják a módosítgatást. Így a 11. §-ban garanciális okokra hivatkozva elõírják, hogy a foglalkoztatott munkavédelmi szakember számára a munkáltató köteles a munkavédelemmel összefüggõ információkat megadni.

Ez két okból értelmetlen. Egyrészt: mivel a szakember éppen a munkáltatói feladatok teljesítése érdekében foglalkozik a kérdésekkel, így a témakörben valószínûleg több információval fog rendelkezni, mint a munkáltató, másrészt a törvény értelmében a szakember foglalkoztatása nem mentesíti a munkáltatót a törvényben meghatározott felelõssége alól, ezért egyes információk elhallgatásával végsõ soron semmit sem nyer.

Rendkívül ellentmondásosnak kell tekinteni a javaslat 13. §-ában megfogalmazott módosítást. Ez ugyanis elõírja, hogy a munkavállaló önkényesen nem kapcsolhatja ki, nem távolíthatja el és nem alakíthatja át a biztonsági berendezéseket.

Az indoklás elmondja, hogy mindez azért szükséges, mert a termelés fokozása érdekében egyes munkáltatók eltûrik, következésképpen hallgatólagosan ösztönzik, hogy a védõberendezéseket a munkavállalók önhatalmúlag leszereljék. Ha ez így van, akkor a munkáltató nem tartja be a törvény 54. §-ában megfogalmazott rendszeres ellenõrzési kötelezettségét, ezért teljes körû felelõsség terheli.

A módosítás azért veszélyes, mert ebbõl eredõen ez a felelõsség a dolgozóra hárul, és a munkáltató gyakorlatilag kibújik a törvényes kötelezettség alól.

Az értelmetlen módosításokat természetesen fokozni is lehet. Erre jó példa a 14. §. A törvény elõírja, hogy a munkavédelmi képviselõ jogainak gyakorlása keretében a hatáskörrel rendelkezõ munkavédelmi felügyelethez fordulhat. Ezért aztán rendkívül indokolt és fontos megengedni, hogy az éppen ellenõrzést végzõ munkanélküli-felügyelettel (?) is kapcsolat teremtõdjék.

A javaslat 18. § (2) bekezdése büszkén hirdeti - idézem: "Immár ez a törvény az európai közösségek jogszabályaival összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz."

Az elõzõekben elmondottak alapján a magam részérõl a gyakorlatban ezt egyáltalán nem tartom ennyire biztosnak. Ezért a Független Kisgazdapárt ennek érdekében számos módosító javaslattal szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy tényleg ilyenné is váljék ez az egyébként hasznos törvényjavaslat. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az FKGP padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap