Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ! A Magyar Államvasutak közismerten a lakosság, a nemzetgazdaság és környezetünk védelme szempontjából meghatározó feladatokat ellátó társaság, amely veszélyes üzemet folytat.

(15.20)

Ezért jelent különösen nagy gondot, hogy a jármûállomány és a pálya karbantartásának, felújításának, fejlesztésének háttérbe szorítása miatt az utóbbi másfél évtizedben mintegy 450 milliárd forint elmaradás halmozódott fel. Ez egyértelmûen érezteti hatását a személyszállítás területén is. Így jelentõsen megnövekedtek az állandó sebességkorlátozások, valóban gyakoribbá vált egyes berendezések üzemzavara, és növekedett az üzemképtelen kocsik száma.

Felismerve az egyre halmozódó gondokat, az utóbbi években jelentõs erõforrások bevonásával érdemi intézkedéseket tettünk. 1996-97-ben sikerült megállítani a személyszállítás csökkenését, megindultak a vonal-korszerûsítések, ennek részeként elkészült a Budapest- Hegyeshalom pályafelújítás. Megkezdõdött a vasútvillamosítási program végrehajtása, folytatódott a nagyvárosokat összekötõ Intercity-hálózat bõvítése. Ilyen új járatot indítottunk ez évben a Balaton mentén is.

A megkezdett korszerûsítéseket és a jármûrehabilitációt a jövõben is erõteljesen folytatni kívánjuk. 1997 és 2001 között elindított projektben további vonalszakaszok, így például a Balatonszentgyörgy- Murakeresztúr villamosítása szerepel, újabb pályaszakaszok felújítására kerül sor. (Zaj.) Óriási erõfeszítéseket teszünk a mellékvonalak fenntartása terén azért, hogy az ország egyetlen pontján se maradjon ellátatlanul a lakosság.

Mindez biztató kezdet, de természetesen néhány év alatt nem lehet az évtizedes lemaradásokat behozni. Az egyik legnagyobb korlát, hogy a szükséges erõforrások csak a társaság és a nemzetgazdaság teherbíró képességének függvényében, fokozatosan teremthetõk meg.

Hihetetlenül nagy feladat - és ezt képviselõ úr bizonyára tudja - olyan körülmények között a minõséget megõrizni és javítani, amikor 1990 és 1995 között a teljesítmények - részben összefüggésben a keleti piacok összeomlásával - drámaian csökkentek, az árufuvarozás például 56 százalékkal csökkent. Napi küzdelmeket kell vívni a hálózat mûködõképességének fenntartásáért és a gazdasági problémák megoldásáért. Ehhez önmagában még a végrehajtott teljes MÁV- vezetõcsere és a rendszeres számonkérés sem elegendõ.

Az erõforrások korlátozottsága természetesen nem mentesíti a vasutat az adottságaihoz mért kulturált, az utazók igényeihez igazodó menetrend kialakításában. Ezért utasítottam a MÁV új vezetését, hogy egyrészt a jövõ évi menetrendi változások kialakítása során részletesen elemezzék az idei év tapasztalatait, másrészt az állam-MÁV szerzõdésbõl adódó alapellátás keretei között elsõsorban a hivatásforgalomban, a kiemelt körzetekben teremtsék meg, biztosítsák a kulturált utazás feltételeit. Ez egyaránt értendõ a járatsûrûségre, a vonatok férõhelyszámára, a jármûvek állapotára, a tisztaságra, a pontosságra és az utazás egyéb körülményeire.

Ezen túlmenõen a kormányzat részérõl visszatérõ rendszerességgel foglalkoznak a MÁV helyzetének áttekintésével. Elõterjesztésünket a gazdasági kabinet éppen ezen a héten tárgyalja, és az intézkedések és kötelezettségek egész sorát hárítja a vasútra - jogosan.

Egyetértve a képviselõ úrral - és ezt nem tekintjük üres szlogennek -, szükség van ennek a közlekedési formának a megõrzésére, európai szintû mûködtetésére. Ezért kérem a képviselõ urat és a tisztelt Házat, hogy fogadja el ezeket az intézkedéseket, és fogadják el (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) ezt a választ.

Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap