FRANCZ REZSÕ, a költségvetési és pénzügyi bizottság elõadója: Tisztelt elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! A költségvetési és pénzügyi bizottság szeptember 17-én megtárgyalta az agrárgazdaságról szóló törvényjavaslatot.
A bizottság a törvényjavaslatot idõszerûnek és szükségesnek tartja. A törvényjavaslat indoklása általában és részleteiben megfelelõ. A törvényjavaslat keretjellegû, de ahhoz, hogy az agrárterületen mûködõ vállalkozások viszonylag stabil és kiszámítható feltételek között tudjanak mûködni, a törvényerejû szabályozásra feltétlenül szükség van.
Szükségesnek látszik, hogy az agrárágazat szerepét, az agrárpolitika legfontosabb célkitûzéseit, az agrárágazat támogatásának mértékét és a támogatások elveit, valamint a szükséges garanciákat törvény szabályozza.
(11.30)
A bizottság fontosnak tartotta az uniós csatlakozás szempontjából éppen úgy, mint a hazai piacszabályozás feltételrendszerének javításához az agrárágazat információs hátterének megteremtését, amirõl a törvénytervezet rendelkezik. Különösen fontosnak ítélte meg a bizottság a közhasznú reprezentatív adatbázis létrehozását és annak mûködtetését. Ez feltétlenül fontos, de nem elégséges az agrárvállalkozások információval való ellátásához, a gazdálkodás, a termelés kockázatának csökkentéséhez.
Tanúi vagyunk, sõt nem ritkán a tisztelt Ház elé kerülnek azok a problémák, melyeket "piaci zavarok" címen szoktunk emlegetni, mert hol eladhatatlan alma-, tej-, burgonya-, kukorica-, búzafeleslegek, majd rövid idõ múlva ugyanezen termékekbõl hiányok keletkeznek, ezzel igencsak kiszámíthatatlan, hisztérikus ármozgásokat idéznek elõ egyszer a termelõk, másszor a fogyasztók rovására.
A bizottsági vitában felmerült, hogy jelenleg nincs kellõ hatékonysággal mûködõ, intézményesített kapcsolatrendszer a termelõk, azok érdekképviseletei, a köztestületek és az állami irányítás között. Szükséges lenne ezen kapcsolatrendszer már meglévõ láncszemeinek intézményesített összekapcsolása, rendszeres mûködtetése, hogy a kormány ne a kényszer szülte helyzeteknek engedve, a sebtében alakult érdekképviseletek nyomásának hatására legyen kénytelen tüzet oltani, hanem a megfelelõ információk birtokában legyen a szabályozórendszer kialakításánál, hogy megteremthetõ legyen a kormányzati szándék közvetítése a termelõk felé, hogy azok a megfelelõ ösztönzési, támogatási rendszert megismerve felismerjék, követhessék saját jól felfogott érdekeiket, és azok eredõje essen egybe a nemzetgazdasági érdekekkel.
A támogatási és adórendszer változásai se történhessenek meg az érdekeltek feje fölött. Be kell látnunk, hogy hosszas elõkészítõ munka, és az érdekképviseletekkel, civil szervezetekkel, politikai pártokkal történt egyeztetés után ma Magyarországon a jelenlegi helyzetben csak keretjellegû törvényt lehetséges megalkotni. Szükségesnek tartom hangsúlyozni, hogy ez a törvénytervezet kompromisszumok sorozatát tartalmazza, a jelenleginél részletesebb szabályozás veszélyeztetné ennek a törvénynek a megszületését.
Mivel a törvényjavaslat társadalmi, vidékfejlesztési és nemzetgazdasági hatásai jelentõsek, úgy ítéltük meg, hogy a törvényre szükség van, a költségvetési bizottság egyhangúlag általános vitára alkalmasnak tartja. Köszönöm megtisztelõ figyelmüket. (Taps a bal oldali padsorokban.)