Toller László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. TOLLER LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! (Hangosítási hiba.) Tisztelt Képviselõtársam! A törvény e szabályozása arra vonatkozik, arra a kivételre végül is, ami fogalmilag és eljárásjogilag nonszensznek tûnik, hogy valaki több kopogtatócédulához jut, és ez esetben több jelöltet állít. Ilyennel találkoztunk az 1990-es, '94-es választásokon, önkormányzati választásokon is, tehát mivel büntetõjogi szankciója igazából nincs, mert ez okirat-hamisításnak nem felel meg... Bocsánat! (Megigazítja a mikrofonját.) Tehát mivel ez nem okirat-hamisítás, gyakorlatilag nem felel meg büntetõjogi tényállásnak, választójogi szankciókat lehet hozzáfûzni ehhez a lehetõséghez, amely meglévõ lehetõség, és ez a választójogi szankció pedig az, hogy valamennyi ajánlása ennek a jelölõ személynek érvénytelen.

Milyen alapon tudnánk kiválogatni, ha mondjuk valaki négy kopogtatócédulát ad le négy különbözõ pártra vagy négy különbözõ személyre? Ez esetben hogyan tudnánk kiválogatni azt, hogy melyik ajánlása érvényes, hisz a kopogtatócédula pillanatnyilag valójában nem sorszámozott, nem szigorú számadású nyomtatvány, akkor válik azzá, amikor leadták, tehát elvileg csemegézni nem tud senki abban, hogy most az ajánló személy végül is melyik szándékát valósította meg. Mert jogszerûen is juthat birtokába a kopogtatócédulának, például úgy, ahogy néhány nagyvárosban a lépcsõházakban már elõfordult, hogy az emberek dühükben fogták és eldobálták a kopogtatócédulákat.

Ezt ez az eljárási törvény most nem teszi lehetõvé, mert az állampolgárok valószínûleg perforáltan és egybecsatolva fogják megkapni a kopogtatócédulát a kiértesítéssel együtt. De volt erre gyakorlat, hogy összegyûjtötték, és akkor fogták, egy ember négy-öt helyre leadta a szavazatát, ki azért, mert jó akart lenni mindenkinél, nem tudta, hogy mi lehet a választási eredmény ki azért, mert megkeresték és volt olyan, aki azért, mert vitték neki az ajánlószelvényeket, hogy itt van, csak ki kell töltened.

Tehát úgy gondolom, hogy csak választójogi szankció fûzhetõ a technika és az eset miatt is az ügyhöz, és ez a választójogi szankció ebben a szakaszban pontosan meghatározza azt, hogy a jelölés folyamatából kiesett az az állampolgár, aki ilyet követ el. Más szankciója ennek a többes ajánlásnak nincs.

Más lett volna a helyzet akkor, ha listás jelölést tesszük lehetõvé, ott a párhuzamosságokat, a több jelölés lehetõségét lehetett volna szabályozni. Mi nem javasoltuk ezt, hisz a magyar választójogi rendszerben egyik oldalról ez a 750 ajánlószelvény, másik oldalról magának az ajánlásnak ez a rendszere kiforrottnak, kialakultnak tekinthetõ.

Köszönöm.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap