Szabó Rudolfné Tartalom Elõzõ Következõ

SZABÓ RUDOLFNÉ DR. (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök asszony. A törvénymódosítás 39. §-ához szeretnék hozzászólni, ami a 43. §-t módosítja. A (4) bekezdés felhatalmazza a munkáltatókat az alapilletmény legfeljebb 20 százalékkal való növelésére vagy csökkentésére, az (5) bekezdés viszont egyes vezetõi beosztások és szintek tekintetében kivételt képez a (4) bekezdés általános rendelkezése alól.

Eszerint az államtitkári, helyettes államtitkári és fõosztályvezetõi beosztású köztisztviselõk alapilletménye 40 százalékkal emelhetõ. Ez eddig rendben is van, ezt senki nem vitatja. Gond van viszont azzal, hogy indokolatlannak és méltánytalannak tûnik a megkülönböztetés, amit az (5) bekezdés alpontjai tartalmaznak, nevezetesen, hogy a 40 százalékos alapilletmény-emelési lehetõség nem illet meg minden államtitkárt, helyettes államtitkárt és fõosztályvezetõt. Mert például megilleti a költségvetési fejezet felügyeletét ellátó, országos hatáskörû szerv fõosztályvezetõjét, de nem illeti meg a többi országos hatáskörû szerv helyettes államtitkári besorolású vezetõjét vagy a fõosztályvezetõi besorolású területi szerv vezetõjét. Ez a törvényben máshol is gondot okoz. Ez végül is kimaradt a módosításokból, azért mondtam, hogy kérjük ezt megfontolni, és az elkövetkezõkben - amennyiben van rá lehetõség - figyelembe venni.

A 40. §-ban pedig a köztisztviselõi törvény kiegészül a 44/A §-sal, de a 44. § (1), (2), (3) bekezdései - az illetménykiegészítést illetõen - a köztisztviselõt foglalkoztató közigazgatási szervek szintjei között tesznek különbséget. E szintekhez illesztve az illetménykiegészítés mértéke 10 százaléktól egészen 70 százalékig szóródik. Ez a differenciálás túlzottnak tûnik. Például az országos hatáskörû szervek esetén a költségvetési fejezet felügyeletét ellátó szervnél dolgozó, felsõfokú végzettségû köztisztviselõ az alapilletményének 50 százalékát kapja illetménykiegészítésként, míg az egyéb országos hatáskörû szervek dolgozói csak 25 százalékot kapnak. Ugyanezen szervek területi szerveinél ez már csak 20 százalék, míg a helyi szerveknél 10 százalék. Ez a '92. évi törvényalkotás óta eltelt idõszak három módosításának eredménye.

A 41. § a törvény 45. § (2) bekezdését módosítja. Itt is van egy gond. Tudniillik a dunántúli területeken, az aprófalvas településszerkezet igényelné az 1000 és 2000 fõ szerinti differenciálást, a javaslat pedig - és a beadott módosító indítvány is - csak 3000 fõs lakosságszámnál kezdi a jegyzõ, illetve fõjegyzõ alapilletményének differenciált megállapítását. Tehát éppen az 1000 és 2000 fõ közötti differenciálás hiányzik.

A 44. § a 48/A § kiegészítéseként szerepel. Helyeslésre talált a képzettségi pótlék bevezetése, de a fedezet biztosítása gyakorlatilag hiányzik. Így bevezetésére csak ott kerülhet sor, ahol ezt a feszültséget - fedezet lévén - eddig is jól tudták kezelni a plusz- mínusz 20 százalékos eltérítéssel, gyorsított elõmenetellel.

Köszönöm, hogy meghallgattak. Ennyit kívántam hozzátenni. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap