Czuczi Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

DR. CZUCZI MIHÁLY (SZDSZ): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselõtársaim! Az ajánlás 24., 25., 26. pontjához, a közigazgatási szakvizsgához kívánok néhány szót szólni. Ugyanis tanácsadói, fõtanácsadói cím közigazgatási vagy jogi szakvizsgával rendelkezõ köztisztviselõnek adható, és a tervezet megszünteti a szakvizsga kötelezõvé tételét, illetve azt a vezetõkre korlátozza.

Emellett bevezeti a szakvizsga után járó pótlékot. Ezek az új módosítások ösztönzõleg fognak hatni a szakvizsga megszerzésére. Amikor beadtuk a javaslatot, és azt támogatta a foglalkoztatási bizottság, arra gondoltunk: félõ, hogy a köztisztviselõk ilyen irányú kezdeményezését a szûkös anyagi lehetõségek miatt kénytelenek lesznek kényszerpályán tartani a hivatalvezetõk, így ezek elõmeneteli lehetõségei tényleg csak lehetõségek maradnak. Még akkor is, ha az anyagi fedezet megteremtésénél történik némi változtatás, a köztisztviselõk motiváltságával összhangban feltételezhetõen ez nem fog arányban állni.

Úgy gondoltuk, az elõmenetel anyagilag egyik legjobban meghatározó része a felsõfokú végzettség megszerzése. A gyakorlatban ez iránt van a középfokú munkatársak körében a legnagyobb, a közszolgálati szervezetek lehetõségeit messze meghaladó igény. A törvénytervezet szerint - és a mi javaslatunk is erre épített volna - az iskolarendszerû továbbképzés költségeit a közigazgatási szerv az eddigiekhez hasonlóan saját költségvetésébõl kell hogy fedezze.

A másik, amit itt Füle István képviselõtársam már említett, az ajánlás 36., illetve 40. pontja, amely az illetményrendszerrel, az illetményrendszer koncepciójával foglalkozik. Õ elmondta, és én is meg tudom erõsíteni, hogy további szeletekre bontani talán meggondolandó lett volna a megyei jogú város, a fõváros, a megyei közgyûlés esetében az illetménykiegészítési kör kiterjesztése. Ebben az önkormányzati körben eddig is lehetõség volt valós bérgazdálkodási, létszám- gazdálkodási problémák megoldására, az illetményalap felemelésével. Ezek a döntések mindig megalapozottan, az éves költségvetési pozíciók ismeretében születtek meg. A javaslattal ezen önkormányzatok olyan automatizmusnak nyitnak utat, amelyért késõbb egy kedvezõtlenebb - és itt ez lett volna a fontos, ezeknél a besorolásoknál - költségvetési helyzetben is helyt kell álljanak, s amelyet akár a választási hangulatjavító intézkedések eszköztárába is besorolhat az adott helyi politikai érdek.

Más megközelítésben úgy gondolom, az önkormányzatok között nincs hierarchia, mivel az illetménykiegészítés és az államigazgatási hierarchia szakemberellátását segítõ eszközként jött létre, és idegen az önkormányzati szférától, mivel az önkormányzat és az önkormányzat között különböztek (Sic!).

Nem azt kérdõjeleztem meg, és nem azt kérdõjelezzük meg, hogy az érintett szervezetek joggal kell hogy törekedjenek az igazgatási szakemberek munkaerõpiacán kivívott pozícióik megõrzésére, de úgy gondolom, ez a cél az egyéb juttatások körével - például ruházati költségtérítés mértéke, üdülési hozzájárulás, helyi és távolsági utazási költségtérítés és biztosítási formációk a dolgozók javára -, bõvítéssel, az érintett feszültségek nélkül is elérhetõ.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap