Hodosán Róza Tartalom Elõzõ Következõ

HODOSÁN RÓZA, az önkormányzati és rendészeti bizottság elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Az önkormányzati és rendészeti bizottság szeptember 24-én megtárgyalta a közhasznú szervezetekrõl szóló törvényjavaslatot, s ellenszavazat és tartózkodás nélkül, egyhangúlag általános vitára alkalmasnak találta.

A bizottság tagjai egyértelmûen örömüket fejezték ki, mely szerint a törvénytervezet a parlament napirendjére került, hiszen ez a törvénytervezet ezután szabályozott rendet és jogszerûséget teremt azon szervezetek számára, melyek eddig is nagyon sok önkormányzati feladatot láttak el.

(9.50)

Tehát ez nagyon jó dolog az önkormányzatok szempontjából.

A bizottsági ülésen az egyhangúan való ajánlás ellenére elég hosszú és tartalmas nem is vita alakult ki, hanem inkább vélemények és kérdések hangzottak el a kormány jelen lévõ képviselõjéhez. Ezek a kérdések leginkább aköré csoportosultak, hogy mik a törvényes mûködés garanciái, hogyan lehet ellenõrizni ezeket a civil szervezeteket, és mi történik abban az esetben, amennyiben abnormális mûködési rendet tapasztalnak. Leginkább ezek voltak azok a kérdések, amelyek a bizottságot foglalkoztatták. Elhangzottak olyan kérdések, hogy amennyiben ezen szervezetek politikai pártokkal tartanak fenn kapcsolatot, mi lesz a mûködésükkel miután ezek a szervezetek közpénzekbõl is részesülnek, vajon megfelelõen szabályozott-e a civil szervezetek ellenõrzése, és érvényesül-e a civil társadalom kontrolljának az elsõdlegessége.

A törvénytervezet szerint a közhasznú feltétel érvényesülései a nyilvántartásba vétel elõtt deklaratív módon jelennek meg. A civil szervezet feletti általános törvényességi felügyeletet az ügyészség gyakorolja, s ha az a mûködés során a létesítõ okiratban deklarált és a vállalt kötelezettségtõl eltérõen mûködik, az ügyészség kezdeményezi a közhasznú nyilvántartásból való törlést vagy a megfelelõ közhasznú kategóriába való átsorolást.

A bizottság szintén részletesen foglalkozott azzal a kérdéssel, melyet a 6. § fogalmaz meg, mely szerint kiemelten közhasznú az a szervezet, amely tevékenysége során olyan közfeladatot lát el, amelyet más törvények rendelkezései során az állam vagy az önkormányzat feladatkörébe tartozik. Felvetõdött a kérdés: ha a közhasznú szervezet ilyen feladatot kíván ellátni, szükséges-e az önkormányzatnak ezt szerzõdéssel átadni, vagy nincs erre szükség? A feladatátadással megmarad az önkormányzat törvényi kötelezettsége az ellátásra. Nyilván saját érdeke, hogy a feladatátadás után is garantált legyen a törvényes és minõségi ellátás. Ennek garanciáit hogyan lehet megteremteni, lehet és kell-e ebben a törvényben ezeket a garanciákat megfogalmazni?

A késõbbiek során a bizottság ezzel a kérdéssel még foglalkozni kíván. A törvényjavaslatot egészében megfelelõnek és alkalmasnak találta arra, hogy a parlament elé kerüljön általános vitára.

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap