Salamon László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SALAMON LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõtársaim! Az adózás rendjérõl szóló törvény módosítása tárgyában benyújtott, elõttünk fekvõ törvényjavaslat lényegi céljait a hozzá fûzött miniszteri indoklás értelmében az adóztatás hatékonyságának további javítása, a jogalkalmazási nehézségek csökkentése, valamint az adminisztrációs terhek mérséklése képezi. A Fidesz-Magyar Polgári Párt ezekkel a célkitûzésekkel egyetért, és támogatni tud minden olyan javaslatot, amely a fenti célok megvalósulását szolgálja.

E törvény kapcsán elsõsorban az a kérdés merül fel, hogy mennyiben alkalmas e törvényjavaslat az említett célkitûzések szolgálatára, és a célok érdekében választott eszközök beleférnek-e a jogállam eszköztárába. E kérdés különösen élesen merül fel a törvényjavaslat 11. §-a kapcsán, mely az adózók ellenõrzésének sajátos szabályait és kereteit határozza meg. Magam is emlékeztetek ennek kapcsán az elõzményre, hogy a személyi adatvédelmi biztos szeptember elején több pontban is sérelmezte az APEH-nak a vállalkozók körében nagy vihart kiváltott eljárását: az ellenõrzés céljából kibocsátott nyilatkozatblankettákat, melyekben visszamenõlegesen a vállalkozók életvitelére vonatkozó számos részkérdés megválaszolását igényelték, olyanokat, amelyeket különösen utólag elvárni nem lehet és melyek adózásra nem köteles személyi körök életvitelét is vizsgálat tárgyává tették volna. Az országgyûlési biztos fellépése jelentõs mértékben közrehatott jelen törvénymódosítás létrejöttében, hiszen az ombudsman kifogásainak jelentõs része azt sérelmezte, hogy az APEH eljárásának nincs jogszabályi alapja.

A pénzügyi adminisztráció és a kormány a megoldást nem abban kereste és találta meg, hogy az alkotmány és a törvény keretei között az adófizetõk hatékony ellenõrzésének megvalósítására alkalmas eszközöket teremtsen; nem az állampolgári jogok biztosa által kifogásolt, az alkotmányt és a jogállamiságot sértõ megoldást változtatta meg, hanem az egyszerû, mint a pofon logikájával most a törvényt kívánja a törvénymódosító javaslattal az alkotmányellenes és a jogállamiság kritériumait sértõ eljáráshoz hozzáigazítani. Ez a "megoldás" nagy vihart és vitát váltott ki a múlt héten az Országgyûlés alkotmányügyi bizottságában is. Majtényi László adatvédelmi ombudsman a bizottsági ülésen a törvényjavaslatról azt mondta: "Ez a törvényjavaslat tökéletesen alkalmatlan mindenféle vitára, így a parlament általános vitájára is." Erre akkor is fel kell kapnunk a fejünket, ha késõbb az adatvédelmi biztos úr ezt a nyilatkozatát csak az ominózus 11. §-ra korlátozta.

Jelen esetben azzal az egyébként igen ritka helyzettel állunk szemben, hogy a megoldás alkotmányellenességét nemcsak az ellenzék és nemcsak a pártatlan ombudsman állítja, hanem a bizottsági ülésen a kormánykoalíció több képviselõje is, mint például Dornbach Alajos vagy Toller László kifejezetten vagy legalábbis feltételesen elismerte.

A mi álláspontunk e probléma kapcsán és az e probléma által jelzett általános érvényû dilemmával kapcsolatosan az, hogy egyszerre és egyidejûleg két követelményt kell kielégíteni. Egyfelõl és egyrészrõl az arányos közteherviselés valóságos érvényesülése érdekében igenis szükség van olyan jogi eszközökre, amelyek alkalmasak az adóbevallások valóságának reális ellenõrzésére; alkalmasak annak biztosítására és kikényszerítésére, hogy a közterhek viselésében mindenki jövedelmének megfelelõ mértékben vegyen részt. Másrészrõl ugyanakkor elutasítjuk az olyan eszközök megválasztását, amelyek egyrészt az említett célokra alkalmatlanok, másrészt sértik az alkotmányosság és a jogállamiság követelményét. Nyilvánvaló, hogy az az elképzelés, hogy az állampolgárok beszámoltattassanak a legkülönfélébb életviteli szokásaikról, arról, hogy például mennyi kávét isznak, és hányszor mennek moziba, és hogy ez a beszámoltatási kötelezettség olyan, adófizetésre nem köteles személyekre is kiterjedjen, akik az adózókkal valamilyen személyes kapcsolatba kerülnek vagy kapcsolatban állnak, valóságukat illetõen egyrészt ellenõrizhetetlenek, részletes nyilvántartásuk és dokumentálásuk senkitõl nem várható el, és különösen az adózási kötelezettséggel nem rendelkezõ állampolgárok tekintetében alkotmánysértõ.

Az Országgyûlés alkotmányügyi bizottságában már a múlt heti vita során felmerült egy módosító javaslatnak a gondolata, amely elõl, mostani nyilatkozatát is tekintve, úgy tûnik, a kormánykoalíció sem zárkózik el. A Fidesz-Magyar Polgári Párt - ismétlem - támogat minden olyan megoldást, amely az említett törvényi célokat a jogállam és az alkotmányosság keretein belül biztosítja. Így érdeklõdéssel és várakozással várjuk azt a módosító javaslatot, illetve javaslatokat, melyek az említett törvényhely alkotmányellenességét kiküszöbölni alkalmasak.

A törvényjavaslat céljaihoz kapcsolódóan általánosságban azt is el kell mondanunk, hogy véleményünk szerint a tisztességes adófizetés, illetve a közterhek teljesítése nem egyszerûen adóigazgatási, adójogi vagy adminisztrációs kérdés. Meggyõzõdésünk, hogy a vállalkozók túlnyomó többsége a restrikciós politika olyan nyomása alatt áll, az adóknak, a hozzá kapcsolódó társadalombiztosítási járulékoknak és a folyamatos áremelkedések folytán az állandóan növekvõ rezsiköltségeknek olyan terhei alatt végzi tevékenységét, melyek következtében az esetek nagy részében a talpon maradás is kész mûvészet.

(11.30)

A különféle terheknek ez a kumulálódó súlya kedvezõtlenül hat a közteherviselési morálra, mivel ezzel a jogos erkölcsi követelménnyel szemben az a tétel fogalmazódik meg bennük, hogy jövedelmük ilyen mértékû elvonása is erkölcstelen.

Ahhoz tehát, hogy az adófizetést megkerülõ magatartásokat, a közterhek viselése alóli kibúvásokra irányuló törekvéseket megváltoztassuk, és kedvezõ irányba befolyásoljuk, nem elég az adminisztratív jogi eszközök alkalmazása, hanem a felelõs kormányzatnak, a politikának mindent el kell követnie gazdasági viszonyaink olyan irányú javítása érdekében, melyek rövidebb távon is már alkalmasak a vállalkozói terhek csökkentésére. Vagyis az adminisztratív jogi eszközök mellett valóságos vállalkozóbarát politikára van szükség.

Az elmondottakból következõen a Fidesz-Magyar Polgári Párt támogatja az adózás hatékonyságának további javítását szolgáló eszközöket. Támogatja, hogy a törvényjavaslat a járulékok behajtása érdekében az adókra vonatkozó rendelkezéseket kívánja a járulékokra is alkalmazni. Bár az indoklásnak azt a megjegyzését - ezt hadd tegyem hozzá -, hogy ettõl a javaslat még a járulékokat nem tekinti adónak, szofisztikának tartjuk. Támogatásunk egységes, attól függetlenül, hogy központi társadalombiztosítási ellátásra, vagy magánnyugdíj ellátására alapot adó járulékról van-e szó, jóllehet megjegyezzük, hogy a magán- biztosítótársaságokkal való jogviszony kötelezõ létesítésével kapcsolatos fenntartásaink változatlanok.

Egyetértünk és üdvözöljük azokat az egyszerûsítéseket is, amelyekkel az adófizetõk adminisztrációs, nyilvántartási és nyilatkozattételi terheit, valamint a befizetési rendet ésszerûsítik és csökkentik. Támogatjuk azt a megoldást is, mely a termõföld bérbe adásából származó jövedelmek adóztatását az önkormányzati adóhatóságok hatáskörébe helyezi.

A törvényjavaslat hangsúlyozza, hogy az adóztatási eljárásról szóló törvény mint eljárásjogi jogszabály követõ jellegû. Ebbõl a helyes megállapításból kiindulva kifogásoljuk, hogy a törvényjavaslat olyan eljárási szabályokat is intézményesíteni kíván, amelyeknek anyagi jogi alapja még nem teremtõdött meg. A jogállami gondolkodásmóddal megint csak összeegyeztethetetlen, hogy - idézem az indoklás megfogalmazását - : Országgyûlés elé kerülõ törvénytervezetek várható szabályaihoz igazítsuk a törvényeket. A kormány semmilyen elõterjesztésben sem elõlegezheti meg az Országgyûlésnek más kérdésekben késõbb kialakítandó döntéseit. Az ilyen eljárás a parlament sértõ lebecsülésérõl árulkodik.

A helyes megoldás az, tisztelt képviselõtársaim, hogy vagy be kell várni az említett kérdésekben is az Országgyûlés törvényalkotó tevékenységét, vagy ha egymástól szétválaszthatatlan kérdésekrõl van szó, úgy az összefüggõ törvényjavaslatokat csomagban kell megtárgyalni.

Összegezve: a Fidesz-Magyar Polgári Párt kész támogatni a törvényjavaslatot, amennyiben fogyatékosságaitól, kiváltképp alkotmányellenes és a jogállamisággal nem harmonizáló elemeitõl megszabadítjuk. Mindezek érdekében a jelen törvény tárgyalásánál is kész a konstruktív együttmûködésre. Köszönöm szíves figyelmüket. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap