Szász Domokos Tartalom Elõzõ Következõ

SZÁSZ DOMOKOS (SZDSZ): Köszönöm szépen, elnök úr. Én tévedtem, mert azt hittem, két perc alatt tudok reagálni, de ez nem sikerült. Tehát ezt nem akarom tovább folytatni: a 2000 márka valószínûleg nevetséges összeg egy cégbejegyzésért.

A másik kettõbõl a könnyebbiket venném: az érdekeltséget említette a képviselõ úr, ahol is a szóhasználatot nem is tudom pontosan visszaidézni, de erõsen súlyos szavakat használt. Itt a törvény csak azt a módosítást vezeti be a most már lassan hétéves törvényben, miszerint politikus ne kaphasson a behajtott pénzbõl, csak a köztisztviselõ. Ha ezzel nem tud egyetérteni a képviselõ úr vagy a pártja, akkor nem tudom, mi az, ami ennél triviálisabb megoldás lenne, mintsem hogy mostantól kizárjuk a politikusokat abból, hogy ebbõl részesedjenek.

Maga a helyi iparûzési adó, az anyagköltség kapcsán - ha jól értettem a képviselõ úr sarcolást, kiszipolyozást használt ott is -

hangsúlyozom, hogy ez a törvény korábban úgy szólt, hogy mindenki a teljes nettó árbevétel után adózik, és az évek folyamán jutottunk egyre kedvezõbb állapotba, elõbb az eladott áru beszerzési értékét vonhatták le, aztán az alvállalkozói teljesítményeket - ez '93-ban volt -, '95-ben a biztosítók és a pénzintézetek a kamatokkal kapcsolatos meg a kárfizetéssel kapcsolatos költségeiket.

A mostani változtatás pedig egyáltalán nem szipolyozás és kizsákmányolás, hanem egy gazdaságpolitikai döntés. Ha utánagondol a képviselõ úr, akkor ha a kereskedõknél megengedtük levonni az eladott áru beszerzési értékét, akkor jogos bizonyos termelõknél is, mert igen nagy értékû árukat szállítanak be, és esetleg ott csak összeszerelik, lásd Esztergom, Suzuki és a többi, lehetne sorolni a példákat. Tehát ez egy gazdaságpolitikai döntés, ami csak átrendezi az adónak a struktúráját.

Másrészt ez a törvény nem arról szól, hogy a parlament kiveti az adót, és aztán azt muszáj beszedni, hanem megteremti a törvényes kereteket az önkormányzatoknak, és azért is tárgyaljuk a három törvényt együtt, mert mind az illeték-, mind a gépjármûadó, mind a helyi adó az önkormányzatok bevételeit növeli, ezért tárgyaljuk együtt. Csak lehetõséget teremtünk, törvényes kereteket, hogy az önkormányzatok bevezessék ezt az adót; tehát ne kivessék, mert az adóhatósági dolog, bevezessék ezt az adófajtát. Itt csak a maximális kulcsot adja meg a törvénykezés, magyarán ez a törvény.

Mivel átstrukturáljuk az adó belsõ tartalmát, megengedjük levonni az anyagköltséget, ezáltal bizonyos ágazatok teljesen átstrukturálódnak, értelemszerûen azon önkormányzatokban is. Ezért meg kell engednünk azt, hogy magasabb kulccsal operálhassanak. Hiszen ha az anyagköltség után, ami a nettó árbevételben még benne van, adózni kellene, akkor így kevesebb adóhoz jutnának az önkormányzatok. Tehát ugyanazt az adót szednénk be országosan, csak más struktúrában. Ezért gazdaságpolitikai döntés, és nem adópolitikai döntés, és teljesen azonos marad az adókivetésnek az országos integráltja.

Tehát valószínûleg a beszéd írója nem értette meg a törvény lényegét, legalábbis ami a helyi adókra vonatkozó lényege lett volna a törvénynek. Olyasmire reagált, ami nincs is benne a törvényben.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az SZDSZ padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap