Miklós László Tartalom Elõzõ Következõ

MIKLÓS LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyûlés! A mai hozzászólásokból az tûnt ki, mintha a jelen lévõ képviselõk - legalábbis túlnyomó többségük - támogatná az iparûzési adó tervezett változtatását. Pusztán azért szólok hozzá, hogy azért vannak erõs aggályok és kételyek, mint ahogy ezt Gaál Gyula képviselõ úr az elsõ vitanapon elmondta, aztán mások is, ma éppen Varga képviselõ úr. Néhány aggályomat én is szeretném ezzel kapcsolatban elmondani, de mindenekelõtt egy-két, ma már elhangzott dologra térnék vissza.

(20.50)

Ez azért nem jövedelemadó, Rusznák képviselõ úr, ez más. A helyi adó az önkormányzati finanszírozási rendszer egyik elemeként lett kitalálva annak idején, tulajdonképpen jól. Menet közben történt ennek a törvénynek két olyan módosulása, amely a kormányt lépés- és cselekvési kényszerbe hozta. Az egyik ilyen módosulás az volt, hogy idõközben - ha jól emlékszem, '94-ben - az adóalap korrekciója történt meg úgy, hogy az alvállalkozói teljesítményt és az elábét le lehetett vonni. Ehhez igazítottuk az adómértéket - és jelentõsen növelve - azzal, hogy az önkormányzatoknak ez egy lehetõség, és bizonyára differenciálni is fognak, mondjuk, az iparág jellege szerint, és nem feltétlenül a legfelsõ adómértéket fogják kivetni egy Rusznák képviselõ úr által is említett anyagigényes ágazatban, de esetleg a felsõt vetik ki ott, ahol az adóalap korrekciójára lehetõség volt, például a kereskedelemben. Nem ez történt. Ebben meglehetõsen vegyesen jártak el az önkormányzatok. A legjelentõsebb adószedõk bizony a felsõ adómértéket vetették ki - érthetõ módon; egy forráshiányos idõszakban az önkormányzatoknak ez egy plusz lehetõség volt.

Ez tehát elvezetett oda, hogy az önkormányzatok finanszírozásában igen jelentõssé vált az iparûzési adó. A nagyságrendet erre az évre 100 milliárd forint köré tesszük. Igaz, hogy ez nem egyenletesen oszlik meg, sõt, a belterületi földek után juttatott részvények, illetve az ennek megfelelõ pénzkifizetések ki is élezték azt a szituációt, amit Varga képviselõtársam, de Rusznák képviselõ úr is említett, hogy vannak önkormányzatok, amelyek nem egyszerûen csak a belterületi földek utáni vagyonjuttatásból jutottak igen-igen jelentõs egyszeri bevételhez - vagy készpénzben, vagy részvényben -, hanem ráadásul ennek a folyó jövedelmeit is az átlagot messze meghaladó vagy kiemelkedõ mértékben húzzák. Egy ilyen település képviselõje vagyok én is; Százhalombatta is a választókerületembe tartozik. De nem elsõsorban ezért szólok a dologhoz, noha ez nyilván a választókerületemet, illetve Százhalombattát kifejezetten kedvezõtlenül érinti. Azért, mert vannak komoly elvi aggályaim a benyújtott törvényjavaslattal kapcsolatban, még akkor is, ha persze pro és kontra, mind az eredeti, nettó árbevételen alapuló adóztatás mellett is lehet érveket fölhozni, és a kormány által benyújtott, hozzáadottérték típusú változat mellett is. Ezek közül néhányat azért hadd említsek meg.

Nevezzük most bruttó elvû adóztatásnak az eredeti nettó árbevétel- arányos adóztatást. Azért az egy, a tevékenység méretével arányos adóztatás volt, hiszen ott, ahol sok árut kell megmozgatni, ahol anyagigényes feldolgozási technológiákról van szó, akkor annak azért vannak olyan járulékos hatásai és externális költségei is, amiket ilyen módon is célszerû adóztatni. Hátránya persze, hogy az egymásra épülõ vertikális integrációt akadályozza, amennyiben ezt az adót minden egyes termelési fázisban meg kell fizetni. Bár itt megjegyzem: végül is egy vertikációban minden egyes fázisban meg kell fizetni az alatta lévõ vertikum nyereségét is, ami, ha az eredeti számra gondolunk vissza, a 0,5 százalékra, tehát 5 ezrelékre, akkor talán nem is olyan magas mértékû a nyereséghányadokhoz képest.

A hozzáadottérték típusú adóztatásnak is vannak elõnyei. Ezt a problematikát a vertikális integráció jól kezeli, de azért nem arányos azzal az anyagforgalommal, ami egy-egy anyagigényes iparágban az adott települést terheli. De tulajdonképpen ellene hozható fel az is, hogy a magasabb hozzáadottérték tartalmú termelést adóztatja relatíve nagyobb mértékben. Tudniillik azért kell megemelnünk az adókulcsot egy ilyen adóalap-változásnál, mert ez az önkormányzati finanszírozásnak mára már olyan nélkülözhetetlen pillérévé vált, amit nem lehet egyszerûen megfelezni vagy megharmadolni, hiszen akkor önkormányzatok sora lehetetlenül el.

Persze, ez alaposan átrendezi az önkormányzatok pozícióját - és itt kezdõdik a következõ aggályom -, hogy noha a kormány lépés- és cselekvési kényszerben volt, valamelyik irányban el kellett mozdulnia, és a kiosztott mellékletekbõl az is látható, hogy amennyire csak lehetséges volt, igyekeztek számításokat végezni, de saját választókerületem adatait nézve meglehetõs kételyeim vannak a számításokkal szemben.

Nem 15 százalékkal csökken az adóbevétel a változások miatt egy olyan településen, ahol a két legnagyobb adóalany legalább kétharmad, de inkább háromnegyed anyaghányaddal dolgozik. Ha itt 15 százalékot mutatnak a számítások, akkor lehet, hogy másutt is hiba van, és ez vezet át arra a kérdésre, hogy vajon hozzá lehet-e nyúlni ilyen hirtelen az önkormányzati finanszírozás rendszeréhez ebben az értelemben, amikor nem vagyunk biztosak a hatást illetõen. Vajon nem kellene-e alaposabb számításokat végezni, és egyrészt ennek az önkormányzati finanszírozási rendszerrel együttes kezelését is valamilyen módon áttekinteni, másrészt a másik alternatívát is behatóan megvizsgálni, amely az eredeti nettó árbevételre történõ visszatérést és ezzel egyidejûleg természetesen az adókulcs 0,5 százalékra történõ csökkentését jelentené? Ezt zárójelben jegyzem meg, hogy ez esetben is lényegesen kevesebb lenne, mondjuk, Százhalombatta iparûzésiadó-bevétele, de teoretikusan sem mindegy, hogy melyiket választjuk. Tehát szabad-e a legmagasabb hozzáadottérték tartalmú termelést a legnagyobb adóval sújtani?

De ha továbbgondolom, akkor fennáll a veszélye annak, hogy ha a hozzáadottérték három döntõ elemét nézzük - az amortizációt, a bért és járulékait és a nyereséget -, egy export-import forgalmat lebonyolító vállalkozás a nyereség egy részét számlázásokkal el tudja tüntetni, majd másfél év múlva úgy fog az egész a Ház elé kerülni, hogy mit ér a bérjárulékok csökkentése, ha az iparûzési adó továbbra is ott van rajta, és egyre növekvõ mértékben terheli a hozzáadottértéket.

Összességében tehát elismerem a kormány által benyújtott törvényjavaslat racionalitását, de azért legalább annyi kételyem van, amit elmondtam, a többit majd a részletes vitában.

Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap