Szabó Zoltán Tartalom Elõzõ Következõ

DR. SZABÓ ZOLTÁN mûvelõdési és közoktatási minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Ház! Nem megelõlegezve természetesen a vita lezárása utáni miniszteri összefoglalót, itt felmerült néhány kérdésre hadd reagáljak. Egyfelõl az elõterjesztõ természetesen nem kívánta negligálni a foglalkoztatáshoz mint társadalmilag fontos érdekhez fûzõdõ nonprofit tevékenységet és az ehhez kapcsolandó elõnyöket, és nem zárkózik el az elõl, hogy megfelelõ megfogalmazás esetén egy módosító indítványt támogasson.

Ugyanakkor azt kell mondanom, hogy a foglalkoztatáshoz kötõdik és a foglalkoztatás elõsegítéséhez kötõdik az egész piaci versenyszféra, tehát jószerivel ha a 26. § c) pontjába pusztán a foglalkoztatáshoz fûzõdõ tevékenységet is felvettük volna, akkor az egész piaci szektort be lehetett volna a nonprofit szférába sorolni, ami azért mégiscsak abszurdum lenne. Tehát egy óvatos és gondos megfogalmazás szükséges ahhoz, hogy ezt az értéket el lehessen ismerni.

Képviselõ asszony említette, hogy a politikai tevékenységnél különbséget kellene tenni országos és helyi politizálás között. Szeretném kijelenteni az Országgyûlésnek, hogy a törvény különbséget tesz - a 26. § -, amely azt mondja, hogy e törvény alkalmazásában mit hogyan kell érteni. A politikai tevékenységet kifejezetten országos szintû politizálásra érti, országgyûlési képviselõjelölt állítására érti. Valóban volt egy korábbi változatban, amikor mindenfajta képviselõjelölt állításától el kívánta tiltani a nonprofit szervezeteket a törvényjavaslat. Ebben többféle változaton ment keresztül a dolog: a teljes tilalom, az önkormányzati választási törvénnyel összhangban a tízezer fõ alatt és tízezer fõ feletti települések között tegyünk különbséget, és ott húzzuk meg a határvonalat, vagy ott, hogy a helyi politika és az országgyûlési választások között. Végül is a törvényjavaslat emellett foglalt állást.

Ami a kiemelt közhasznúságot, illetõleg közhasznúságot - tehát ezt a kétféle fokozatot - illeti, a törvény elõterjesztõje hasznosnak látta különbséget tenni azon közfeladatok között, amelyeket egy nonprofit szervezet felvállal, és azon közfeladatok között, amelyeket egy nonprofit szervezet úgy vállal fel, hogy ezáltal az állami vagy önkormányzati szervet a feladatellátásra vagy a feladatellátásról való gondoskodásra történõ jogszabályi, törvényi kötelezés alól kivált. Ez az igazi különbségtétel a kétféle kategória között. Azt gondolom, ha a nonprofittörvénynek azt a filozófiáját, hogy itt az állam bizonyos õt megilletõ bevételekrõl lemond... - mert ez a nonprofit szervezetek által folytatott tevékenység sokkal jobban hasznosul azáltal, hogy az állam ezt ilyen közvetett módon támogatja -, akkor abban érdemes különbséget tenni, hogy az állam ezzel a jövedelemrõl való lemondással támogat, állami szervet kötelezõ feladatot vállal-e át, vagy olyan feladatot, amit egyébként elvégezhetne állami szerv is vagy akárki más is. Ebben, úgy gondolom, érdemes lenne fenntartani a kétféle kategóriát.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap