Kuncze Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

KUNCZE GÁBOR belügyminiszter: Elnök Úr! Tisztelt Képviselõtársaim! A kérdés felvetése a parlamentben azért okoz némi nehézségeket, mert a parlamentnek és a kormánynak e tekintetben, ha csak valamilyen fajta törvényalkotási kötelezettséget nem vállal magára, nincs igazán kompetenciája. Ez nem jelenti azt természetesen, hogy a fõváros közlekedésével, mondjuk, akár én is elégedett lennék, de azt tudni kell, hogy itt kompetenciánk vagy a kormánynak bármilyen fajta beavatkozási lehetõsége nincsen. De látni kell azt is, hogy a fõváros közúthálózatának, amely mintegy 4 ezer kilométer hosszú, több mint 80 százaléka 15 éve nem volt felújítva. A fõváros vezetésének a felelõs döntése, hogy hozzáfog ezeknek a közutaknak a felújításához, hiszen ez is egyfajta kényelmet, komfortot biztosít az utakat használó polgárok részére, azzal a kényelmetlenséggel együtt természetesen, amit okoz ezeknek az utaknak a felújítása, és amiért mindig nagyon helyesen az építési szakaszok kezdetén egy tábla kér elnézést az arra közlekedõ polgároktól, az okozott kellemetlenségért.

Amit Barsiné Pataky Etelka problémaként felvetett, nevezetesen a tenderkiírások ügye, egy valódi probléma, hiszen a tendert kiírni csak akkor lehet, ha a költségvetési források biztosítottak, azok meg akkor válnak azzá a jelenlegi rendszerben, ha a fõváros a költségvetését elfogadta. Megoldást jelenthetne természetesen valóban, ha egy alapot hozna létre a fõváros, ami lehetõvé tenné számára a költségvetésétõl némileg függetlenítve a tenderkiírások és a tenderpályázatok elbírálását, ugyanakkor azonban kérdés mindig - és nyilván ezzel kell a fõvárosi vezetésnek szembenéznie -, hogy ki tud-e egy adott évben egy nagyobb összeget vonni annak érdekében, hogy aztán a következõ években ez a folyamatosság már biztosított legyen.

A fõvárosnak azonban igazán két problémája van. Egyrészt 1990 óta megnégyszerezõdött a gépkocsiforgalom a fõvárosban, és ezt nem tudta lereagálni természetesen sem útépítésekkel, sem forgalomszervezéssel. Másrészt közismert, hogy a fõváros hozza magával, ha tetszik, akár 100 évre visszatekintve is, hogy sugárirányú közlekedéssel rendelkezik, a gyûrûirányú közlekedési feltételek pedig nem adottak. Hiába újította fel a fõváros a Körút pesti részét, hiába építi ki folyamatosan a Hungária körutat, és hiába készült el az M0-ás szakaszának egy része egyébként a fõvárostól oly mértékben távol, hogy az nincs hatással a fõvároson belüli forgalomra. Ez az igazi probléma, amit kezelni nem volt képes.

Ugyanakkor azonban azt is el kell ismerni, hogy jelentõs változások történtek 1990 óta a fõváros közlekedésében a Körút, a Hungária körút, az új híd megépítésével, az ehhez csatlakozó forgalomszervezési intézkedésekkel, illetve építési munkákkal vagy a sugárirányú utak felújításával - gondolok az Andrássy útra, a Budafoki útra és így tovább -, és a fõvárosi vezetésnek ezt nyilván tovább kell csinálnia, akár olyan technikák alkalmazásával is, hogy alapot hoz létre, meg azzal is természetesen, hogy jobban átgondolja, milyen nyomvonalakat mikor fejleszt, és itt megpróbálja figyelembe venni azt is, hogy ez hogyan hat vissza adott esetben a fõváros közlekedésére.

Azt nem tudom, a kormány tud-e olyan kompetenciát magára vállalni, hogy beavatkozzon oly módon a fõváros közlekedési fejlesztéseibe, hogy az ne sértse az önkormányzatiságot. Biztos vagyok benne, hogy a fõvárosi vezetés le tudja vonni a tanulságokat az idén nyáron, illetve nyár végén kialakult helyzetbõl, de azt is kérem mindenkitõl, hogy értse meg, ezek a kellemetlenségek, amelyek végül is rövid ideig tartanak, mind-mind azt a célt szolgálják, hogy hosszú távon a fõváros közlekedése zökkenõmentesebb és mindnyájunk számára elfogadhatóbb legyen.

Természetesen én továbbra sem mondanék le a tömegközlekedésrõl, mint ahogy a fõváros sem mond le, hiszen a közlekedésfejlesztésre fordított 12 és fél milliárd forinton túlmenõen egy EBRD-hitelbõl további 4,5 milliárdot fordít a tömegközlekedés fejlesztésére is, hiszen a kettõ együtt fog majd megoldást hozni, megfelelõ színvonalú tömegközlekedést, és természetesen a saját gépkocsikat használók számára pedig megfelelõ közúthálózatot biztosít.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap