Házas József Tartalom Elõzõ Következõ

DR. HÁZAS JÓZSEF, a környezetvédelmi bizottság elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! A környezetvédelmi bizottság is megtárgyalta a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetésérõl szóló T/4832. számú törvényjavaslatot, valamint az Állami Számvevõszék vizsgálatáról szóló jelentést. Az október 8-án megtartott ülésen a vitában részt vett a Pénzügyminisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium képviselõje.

A költségvetés tárgyalása törvényben elõírt, ezért az általános vitára való alkalmasság véleményezésekor a bizottság formai követelmények helyett a tartalmi kérdésekkel foglalkozott, kiemelten a költségvetés környezetvédelmet és területfejlesztést érintõ részeivel.

(11.00)

A bizottság egyetértett az elõterjesztõ szándékával, amely szerint az 1998. évi költségvetésben ne enyhüljön a szabályozás szigora. Az Állami Számvevõszék véleménye is ezt erõsítette meg.

A bizottság pozitívan értékelte azt a tényt, hogy a tervezet idõben került a parlament elé, lehetõvé téve a képviselõknek, hogy alaposabban foglalkozzanak a részletekkel, minimálissá téve az Országgyûlés formális jóváhagyó szerepét.

A környezetvédelmi bizottság tevékenységét érintõ körben több törvény és országgyûlési határozat született az utóbbi években, amelyeknek komoly, költségvetést befolyásoló következményei vannak. Az elõterjesztés magyarázó részében ugyan több hivatkozás történik ezekre a törvényekre, de bizottságunk nem tartja kielégítõnek és a képviselõk számára eléggé informatívnak az indoklásokat; például a Központi Környezetvédelmi Alapnak - mint nagyon jelentõs összegeket tartalmazó elkülönített állami pénzalapnak - a változtatásáról, amelyrõl a 14., 15., 16. és 17. számú mellékletek szólnak. Célszerû lett volna, ha a szövegben utalás történik arra, hogy a jelzett módosítás csak valorizációs célból történik.

Bizottságunk igényli, hogy a költségvetési vita során bõvebb információkat szerezhessen a kompetenciájába tartozó fejezetek javaslatainak az értékeléséhez, ezért felkérte a Pénzügyminisztériumot, hogy a környezetvédelem pénzügyi forrásairól összefoglaló anyagot készítsen a képviselõk részére. Ezzel érdemibbé válik részvételünk a vitában. Köszönetünket fejezzük ki a minisztérium illetékeseinek, hogy az összefoglalót példás gyorsasággal elkészítették és eljuttatták hozzánk. Az általános vitára való alkalmasság elbírálásakor még nem ismert összefüggéseket a plenáris tárgyalás során már fel tudják használni a bizottság tagjai.

Lényegesnek tartjuk, hogy az említett új törvények által meghatározott tevékenységek pénzügyi forrásai rendelkezésre állanak-e, és megfelelõ ütemezéssel a késõbbiekben valós arányok határozhatók-e meg. Ma még ugyanis a tervezés fõleg becslésekre alapozott az új törvényekben és országgyûlési határozatokban szereplõ feladatok esetében.

Kiemelten a területfejlesztési törvény és a nemzeti környezetvédelmi programból adódó feladatok feltételeinek biztosítását tartjuk elégtelennek. Az Állami Számvevõszék vizsgálata is megállapítja, hogy ugyan a szakmai feladatok felmérése megtörtént, a szükségletek ismertek, de a megvalósításukhoz szükséges pénzügyi források egyetlen területen sem állnak maradéktalanul rendelkezésre.

Tisztelt Országgyûlés! A környezetvédelmi bizottság részletesebben foglalkozott a Központi Környezetvédelmi Alap felhasználásával. Az elõzõ évi költségvetési vitában már hangot adtunk annak, hogy a zárolt rész felhasználásának ütemezésével nem értünk egyet. Az akkori módosító javaslatunk eredménytelen volt.

Szükségesnek tartjuk a célok és a feladatok meghatározását, amelyeket az 1998-as költségvetés során meg kell valósítani.

Az elõzõ évi pénzmaradvány sorsát és felhasználásának módját is egyértelmûbben kellene meghatározni.

A vita során a címzett (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) és céltámogatások rendszere és az önkormányzatok kapcsolata is szóba került. Az alapokból elnyerhetõ támogatások és a tervezhetõség szempontjai lényegesen befolyásolják az önkormányzati költségvetéseket, ezen belül a fejlesztéseket.

A bizottság megnyugtatónak tartja, hogy a települési szilárdhulladék-lerakó, valamint a szennyvíz- és folyékonyhulladék- tisztítótelep a prioritások megállapítása során ismét kiemelt helyen szerepel.

Fontosnak tartjuk, és a költségvetési vita során évenként elmondjuk, hogy javuljon a koordináció a céltámogatási rendszer és az elkülönített alapok rendszere között. Örvendetes tény, hogy ebben a körben megjelentek a területfejlesztési tanácsok, amelyek a decentralizációs elvek alapján hatékonyabban tudják az összhangot javítani. Az önkormányzati saját erõ megteremtésével, a területi fejlettségi különbségek mérséklésével segíthetnek az elmaradott térségek kistelepülésein mûködõ önkormányzatoknak.

Bizottságunk véleménye szerint a helyes célok és a biztató kezdeményezések ellenére még nagyon rosszak az arányok a decentralizáltan felhasználható források és a központi elosztásban megjelenõ pénzek között. (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.)

Tisztelt Képviselõtársaim! Véleményünk szerint hatékonyabb lenne a bizottsági munka, ha a költségvetés tervezési fázisában nagyobb szerepet kapnának a képviselõk. Az általunk gondozott néhány törvény elõkészítése során szerzett (Az elnök a csengõ ismételt megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) tapasztalataink bizonyítják, hogy jelentõsen csökkenthetõ a módosító indítványok száma, amelyeket sokszor szakmai (Az elnök ismét jelzi az idõ leteltét.) lobbyk megkeresése alapján nyújtunk be - néha félinformációk alapján -, ha a tervezés során már megismerkedhetünk a területünket illetõ részletekkel.

A ciklus utolsó költségvetésének tárgyalásakor már lassan kialakul az a módszer, amelynek alapján érdemi vitában tudjuk megtárgyalni a törvényjavaslatot. Bizottságunkat ebben nagymértékben segíti az ágazati kiegészítõ anyag, amely a környezetvédelemmel, természetvédelemmel, területfejlesztéssel, infrastruktúrával, építésüggyel, mûemlékvédelemmel, valamint a turizmussal foglalkozó részeket tartalmazza.

Ezen témák költségvetései kapcsolatait külön-külön megtárgyalja a környezetvédelmi bizottság. A tárgyalás során megvitatja az egyes szakmai törvényekben és országgyûlési határozatokban szereplõ költségvetési kihatású elhatározások érvényesülését.

Az elmondottak alapján bizottságunk állást foglalt az általános vitára való alkalmasságról, és 11 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett támogatta az elõterjesztést.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap