Nagy Frigyes Tartalom Elõzõ Következõ

DR. NAGY FRIGYES földmûvelésügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Tisztelt Képviselõ Úr! A Fõvárosi Kerületek Földhivatalának a helyzete sajátos. Budapesten van az összes ingatlan több mint 10 százaléka, ezen belül a szövetkezeti és társasházi lakások közel 40 százaléka. Az egyéb önálló ingatlanok jelentõs része a beruházók hibájából fakadóan az ingatlan-nyilvántartásba nem került bejegyzésre. A bejegyzések elmaradása a késõbbi jogügyletekben, mint ahogy azt az ombudsman vizsgálata is megállapítja, befagyott állapotot eredményezett. Az ilyen ingatlanokon a késõbbi tulajdonszerzés sem vezethetõ át. E probléma hátráltatja az érintett ügyiratok hatékony feldolgozását.

A fõváros ismertetett speciális helyzetére figyelemmel az ingatlan- nyilvántartási adatok számítógépes adatbázisának létrehozása érdekében gyorsított, de átmeneti megoldást kellett elsõ lépésként választani. Folyamatban van a végleges adatbázis kialakítása. Az ügyfélfogadás idõszakos szüneteltetésére az adatbetöltés ellenõrzése és az esetleges visszaélések elkerülése érdekében feltétlenül szükség volt az elsõ fél évben. Ez az ügyintézést, sajnos, tovább hátráltatta.

A számítógépes feldolgozásra való átállás sehol sem megy zökkenõmentesen. A fõvárosban a napi munka mellett kell a rendszert létrehozni, annak mûködését elsajátítani. Ez rendkívüli terhelést jelent. Az üzembe állított számítógépes rendszer fejlesztése a jogszabályi elõírások figyelembevételével valósult meg. A földhivatalhoz bekerülõ ügyiratok iktatása, a tulajdoni lapok széljegyzése a számítógépes rendszerben történik. A rendszer természetesen nem zárja ki az emberi tévedéseket, de a hibák minimálisra csökkentek.

A Fõvárosi Kerületek Földhivatalánál rendkívüli erõfeszítést jelent annak biztosítása, hogy újabb hátralék ne keletkezzen. A végrehajtott belsõ átszervezés a munkafolyamatokban és a részlegek létszámában hozott eredményes változásokat. A minisztérium egy sor intézkedéssel, a munka infrastrukturális hátterének biztosítása érdekében átfogó fejlesztési folyamatot léptetett életbe, mely ma még nem mûködhet teljes hatásfokkal - az ombudsman jelentése is erre utal.

Az infrastuktúra szintre hozása mellett az ügyintézõi létszám és a szakismeret növelése napirenden van. A földhivatali létszám bõvítése a kormány korábbi döntése alapján a kárpótlási hivatalból felszabaduló humán erõforrással fokozatosan történik.

(15.20)

A minisztérium támogatja az állami számvevõszéki vizsgálatra tett ombudsman-javaslatot. Meggyõzõdésem, hogy a bemutatott pénzeszközök felhasználása megfelelõ. Az állampolgárok türelmetlensége indokolt, de az elmondottakból látható, hogy a kormány érzékelte a Fõvárosi Kerületek Földhivatalában jelentkezõ probléma súlyát, nagyságát, és mindent megtett, megtesz azért, hogy a hivatali ügymenet normális kerékvágásba kerüljön, a tulajdonjog védelme, az ingatlan- nyilvántartás közhitelessége a továbbiakban ne sérüljön.

Sajnos tudomásul kell venni, hogy a közel huszonöt éves problémacsomagot csak fokozatosan lehet rendezni. A befagyott ügyek rendezését pedig, ahogy ez az ombudsman ajánlásában is szerepel, jogszabály-változtatással lehet megoldani. Erre a parlament elõtt lévõ ingatlan-nyilvántartási törvény elfogadása során lesz lehetõség. Az eddig megtett és vázolt lépések eredményeként fokozatosan megszûnik a hátralék a Fõvárosi Kerületek Földhivatalában.

Tisztelt Képviselõ Úr! Ön említette interpellációjában, hogy 400 ezer ügyet tolunk magunk elõtt. Remélem, azzal is tisztában van, hogy ezt a 400 ezer ügyet nem ez a kormányzat kreálta, hanem ezt örökölte, és ennek a rendbetétele, azt hiszem, elég kemény munka.

Köszönöm. (Taps a bal oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap