Kovács Kálmán Tartalom Elõzõ Következõ

KOVÁCS KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Azzal szeretném kezdeni, hogy tavaly összesen 1250 gabonaszállító kocsival, fuvareszközzel a Magyar Államvasutak kényelmesen, szinte túlkapacitással el tudta szállítani a gabonát.

Idén tavasszal látszott, hogy lényegesen jobb termés lesz, ezért háromszor annyi gabonaszállító kocsit bérelt a külföldi országokban. Tárgyalt Romániával, Jugoszláviával, Horvátországgal, Szlovéniával, Lengyelországgal, Ausztriával, így összesen 2085 gabonaszállító kocsi állt júniustól rendelkezésre. Emellett még az idény elõtt összehívta a Gabonaforgalmi Egyeztetõ Tanácsot, hogy ütemezett szállításban állapodjon meg. Sajnos ennek ellenére nem úgy alakult a helyzet, pedig a 2085 kocsival a 12 napos átlagos fordulóidõvel a megtermelt gabona kényelmesen leszállítható mind az adriai, mind a lengyelországi vagy a constanai kikötõbe.

Mi lehetett ennek az oka? Az egyik bizonyos értékesítési spekuláció, természetes módon a piacot követve. Hiszen júniusban a megegyezések ellenére 350 kocsikérelem futott be a MÁV-hoz - jelenleg 3500 az igénylés. Ez a hatalmas forgalom már szeptember végén torlódást okozott, hiszen nemcsak mi gazdálkodunk, hanem az olasz kikötõkben is folyik bizonyos értelmû piaci gazdálkodás, így az olasz vasutakon Triesztben, a szlovén-horvát vasutakon Koper-Fiumében szintén torlódás volt. Személyesen próbáltam eljárni Murakeresztúron az olasz és a szlovén partnerekkel, de õk is arra hivatkoztak, hogy szinte minden ország egyidejûleg zúdítja a termékeket.

A lengyel kirakodást nehezíti, hogy a parasztok tiltakoznak a kukoricaimport ellen és tiltakozásokat szerveznek. Így a (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) fordulóidõ 25-35 napra emelkedett, amellyel a MÁV jelenleg nem tudja kielégíteni az igényeket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap