Kiss Róbert Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KISS RÓBERT (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Országgyûlés! Én a költségvetést nagyon röviden a környezetvédelem szempontjából szeretném értékelni, illetve ezen belül is még két további szempontra osztottam, hogy melyek azok a pozitívumok, amelyek megjelentek a költségvetésben, és esetleg melyek azok a nem egészen pozitívnak nevezhetõ oldalai ennek a költségvetésnek, amelyek a környezetvédelem szempontjából értékelhetõk.

Kezdeném elõször a pozitív oldalával. Azt hiszem, nemcsak az idei költségvetésnek, hanem a korábbi költségvetéseknek is egy nagyon pozitív lépése volt a céltámogatásokban a hulladéklerakók, a csatornázás és az úgynevezett szennyvíztisztítások támogatása, ami a jelenlegi költségvetésben már a céltámogatások 85 százalékát képezi. Azt gondolom, ez egy nagyon jó elõrelépés volt, hiszen korábban csak felsorolásként szerepelt a céltámogatások között, de nagyon ritkán fordult elõ az, hogy ezek a célok ebben a felsorolásban olyan helyre jutottak volna, hogy az elõttük levõk kielégítése után még jutott volna rájuk pénz.

Nagyon fontos még, azt hiszem, a környezeti kárelhárításra fordítandó összegek növekedése. Ez elsõsorban azokra a környezeti kárelhárításokra vonatkozik, amelyek másokra át nem háríthatóak, és ezek mind a Környezetvédelmi Alapban, mind a Környezetvédelmi Alapon kívül megjelentek.

Azt hiszem, nagyon jó dolog az is, ami szintén nem a Környezetvédelmi Minisztérium költségvetésében jelent meg, és amit nagyon korán, már 1990-ben is szorgalmaztunk, a különbözõ kombinált fuvarozásnak a támogatása, a kombinált fuvarozásnak az elõrelendítése, illetõleg az elkerülõ utak építése és ezen építéseknek a felgyorsulása az elmúlt idõben.

Nagyon jónak értékelhetõ még az, hogy a nemzeti parkok jelentõs mértékben kibõvültek, és még elõreláthatóan ebben az évben, illetve a következõ évben tovább fognak bõvülni. Elmondhatjuk azt, hogy ebben a ciklusban annyi nemzeti park jött létre Magyarországon, amennyi korábban Magyarország egész történetében nem született.

Lehet a természetvédelem és a védett területek tekintetében még egy másik dologra is hivatkozni, ami tulajdonképpen a korábbi törvényhozás hibájának vagy egy pillanatnyi zavarának is tekinthetõ. Ez pedig az, amikor a kárpótlásra kijelölt földek sorába besorolódott a természetvédelmi, illetve a védett területek nagy száma is. Ezeknek a védett területeknek újra a természetvédelmi szervezetek kezelésébe történõ adására fordított összegek nagysága is, azt hiszem, olyan dolog, amit érdemes lenne megvizsgálni - és nem is hogy érdemes lenne, hanem a jelenlegi alkotmánybírósági döntés és a jelenlegi jogszabályok alapján kell is. Erre még legalább négy évig szükség van, hiszen ezt úgy osztottuk el annak idején, hogy hat év alatt hozható helyre az a hiba, ami 1990-91-ben egyetlenegy szavazással megtörtént.

Fontos kérdés még, és ezt szintén támogatni kell, az európai uniós direktíváknak, ajánlásoknak, jogszabályoknak való megfelelés, illetve a különbözõ szabványok kibõvítése, a szabványok az ilyen jellegû átalakításának költségvetési támogatása, illetve ezen összegeknek ilyen célú felhasználása. Ide tartozik még az is, amit szintén el lehet mondani az elmúlt évekre, hogy 1994 óta több környezetvédelmi, természetvédelmi jellegû jogszabály született, mint nemcsak a korábbi ciklusban, hanem azt lehet mondani, hogy a korábbi években összességében.

Ez már bizonyos mértékig át is vezet mondandóm következõ részére, nevezetes arra, hogy a hátralevõ tevékenységekre vagy a hiányosságok megszüntetésére a jogszabályok vagy a jogszabályoknak a nagy része megszületett egy keretben, de ezeknek a kereteknek a kitöltése még várat magára. Erre a kitöltésre már ugyan a '98-as költségvetés fordít összegeket, azonban azt hiszem, ezek az összegek még növekedni fognak és növekedniük is kell mindenféleképpen, ha ezeknek a jogszabályoknak a megvalósulását az eredeti célja szerint akarjuk.

És most néhány szót hadd mondjak még azokról a feladatokról, amelyeket a költségvetésben valamilyen módon szerepeltetni kellett volna, vagy pedig nagyobb összeggel kellett volna szerepeltetni! Több éve szerepel a költségvetésben, és minden évben volt valamilyen probléma ezekkel az összegekkel: ezek a hágai, illetve a bõs- nagymarosi vízlépcsõvel kapcsolatos költségvetési összegek. Ez konkrétan szerepel, de ami szerintem hiányosság, az a Hágai Nemzetközi Bíróság elõtti jogvitát megalapozó környezetökológiai vizsgálatokra fordítandó összeg, ami ha nem is a Hágai Nemzetközi Bíróság tevékenységének - de ez is lehetséges, hiszen hat hónap után elméletileg megvan a lehetõség a Hágai Nemzetközi Bírósághoz fordulásra -, ezen jogvitának vagy további jogvitának az anyagi megalapozására, támogatására azért mindenféleképpen szükség lett volna a költségvetésben.

Ide kapcsolódik még a nagymarosi helyreállítási költségek növelése, illetve az ott meglevõ, elsõsorban anyagi jellegû problémák valamilyen módon való helyreállítása, hiszen már több éve - vagy azt is lehet mondani, hogy két évtizede - folyik ez az építkezés, illetve az építkezéssel kapcsolatos problémák legalább 20 éve szerepelnek a magyar politikában, a magyar politikai életben.

Egy jelentõs költségvetési növekedés a környezetvédelem részérõl a Környezetvédelmi Alap bevételeinek a növekedése, amely várhatóan az ez évi bevételekhez képest körülbelül 50 százalékkal fog növekedni a következõ években. A Környezetvédelmi Alap felhasználása kapcsán mondanám azt, hogy sokkal láthatóbb, sokkal konkrétabb és sokkal egyértelmûbb célokra kellene a Környezetvédelmi Alapot felhasználni az elkövetkezõkben.

(13.10)

Nagyon jól tudom ugyan, hogy ennek egy jelentõs része a törvényekben meghatározott célokra használódik fel, vagy használható csak fel, de az ezen túli részeket véleményem szerint mindenféleképpen és legelsõsorban - ami a legfontosabb - az oktatásra, a tudatformálásra és ha úgy tetszik, a környezetvédelem reklámjára kellene fordítani.

Van még egy dolog, ami nem jelent meg az ÁPV részében, illetve azt hiszem, a környezetvédelmet a következõ tíz évben szintén nagyon jelentõsen befolyásolhatja: az állami tulajdonból magántulajdonba került különbözõ ingatlanok és különbözõ vállalkozások környezetvédelmi jellegû ígéreteit hogyan fogják ezek a magánvállalkozások vagy vállalkozások a következõkben végrehajtani. Azt hiszem, az ÁPV Rt. szervezetének kibõvítésére vagy helyreállítására környezetvédelmi szempontból mindenféleképpen szükség lehet, hiszen nem hihetjük azt, és nem vehetünk komolyan egy olyan környezetvédelmi ellenõrzési rendszert, ahol a környezetvédelmet mindössze egyetlenegy ember képviseli egy több száz fõs apparátuson belül.

Azt hiszem, hogy nagyon jelentõs még az a része ennek a törvénynek - a költségvetésnek és a költségvetési törvénynek -, amelyet az Európai Unió által meghatározott különbözõ direktívák végrehajtására fordít, de mindenféleképpen szükséges lenne ennek a növelése.

Még egy észrevételt hadd tegyek a parlamenttel és a költségvetési vitával kapcsolatosan, ami a környezetvédelmet érinti! Majdhogynem elejétõl a végéig szemmel kísértem ezt a vitát. Egyetlenegy dolgot megfigyeltem: azokon kívül, akik kifejezetten és konkrétan - úgy is mondhatnám, hogy csak - környezetvédelemmel foglalkoznak, más, a költségvetés kapcsán, a környezetvédelemmel nem foglalkozott, a környezetvédelem problémáját a saját ágazatán belül nem említette, úgyhogy azt hiszem, szükség lenne egy tudatformálásra, ha úgy tetszik, a parlamenten belül is.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap