Kovács Kálmán Tartalom Elõzõ Következõ

KOVÁCS KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Mindenekelõtt én is szeretném hangsúlyozni, hogy mi, valóban az egész kormányzat a NATO-csatlakozást nem csak és kizárólag katonapolitikai szempontból tartjuk kiemelkedõen fontosnak, és a NATO-ra való felkészülés is nem csak és kizárólag haditechnikai és katonai felkészülést jelent, hanem Magyarország általános infrastruktúrájában is jelentõs elõrelépést fog eredményezni.

Három területet szeretnék csak röviden kiemelni, ami már az elmúlt idõszakban is jelezte ezt az együttmûködést. Az egyik a nemrégiben talakított frekvenciatábla, ami ránézésre vagy elsõ hallásra teljesen száraz mûszaki dolognak tûnik, valójában arról szól a történet, hogy az eddig a kelet-európai, a Varsói Szerzõdéshez kapcsolódó frekvenciahasználat és katonai, állami célú frekvenciahasználat helyett az Európával, a NATO-val harmonizált új frekvenciatáblát mint nemzeti kincsünk felhasználási lehetõségét fogadta el a kormány, megtisztítván és átadva polgári célra azokat a sávokat, ahol a legkorszerûbb távközlési és informatikai szolgáltatást lehet a közeljövõben bevezetni. Például az új mobiltelefon 1800 megahertzes sávját, digitális televíziózást, rádiózást vagy nemzetközi, Európával összekapcsolt diszpécserhálózatot a környezetvédelem, a közlekedés és egyéb területek összhangolására.

A másik a közút- és vasútfejlesztés. Azt hiszem, mindannyian tudjuk, hogy abban, hogy Magyarországon 50 év óta elõször ismét vasút épül magyar-szlovén relációban, és ez a korszerû, azt hiszem, Európában is egyedülállóan szép vasúti pályatest, ami ott ki fog épülni a két ország határa között, ennek a kiépülésében igen nagy jelentõsége volt - már a projekt felvetésében és majd a brüsszeli elfogadtatásában - annak a kérdésnek, hogy Magyarország NATO- csatlakozása esetén a szomszédos országokkal kapcsolatos vasúti összeköttetés kiemelt jelentõségû; nyilvánvalóan részben a hadiszállítások, részben az ehhez kapcsolódó szállítási munkák ellátása érdekében.

Ugyanígy a zalai, somogyi, balatoni térség egésze fog fejlõdni, és ennek egészére fog fejlõdéssel kihatni a sármelléki vagy a somogyi repülõtér fejlesztése, amely szintén összekapcsolható mind a NATO- csatlakozásunkkal, mind pedig a partneri viszonyunkból eredõ feladatainkkal.

Szeretném azonban - a képviselõ úr már két vonatkozásban érintette - néhány mondattal érinteni az autópálya ügyét is. Úgy gondolom, hogy a Magyar Demokrata Néppárt részérõl, bár a mostani felszólalás valóban azt tükrözte, hogy milyen nagy felelõsséggel nyúl ehhez a kérdéshez, de kétségtelen és eltörölhetetlen tény, hogy ameddig kormányon volt, Európában példátlan és egyedülálló konstrukciót valósított meg Magyarországon, amelyet olyan nemzetközi szerzõdésekkel erõsített meg, amelyek egyértelmûen behatárolták a jelenlegi kormány mozgásterét. Az M1-es és az M5-ös autópályán kialakult magas díjtételek egyértelmûen ezen szerzõdések közvetlen következményei, és ahogy a konstrukció példátlan volt - tudniillik, hogy a teljes megtérülést az autópálya- használóknak kell fizetni -, ez ugyanígy példátlanul magas tarifát eredményezett.

Ezzel szemben valóban - miközben az Útalapot is kiürítette az elõzõ kormányzat, hiszen három évig hitelképtelenné tette - éppen erre a kormányzati idõszakra vonatkozólag a jelenlegi kormány egy új konstrukciót alkotott az autópálya-építésre, amelynek következtében ennek díjtételei a használati díjak mintegy egyharmadára csökkentek. Nemcsak ezzel lépett a kormány, hanem azzal is, hogy például az M3-as autópálya relációjában, amelyben tudjuk, hogy az autópályadíj bevezetése terheket jelent Gödöllõ, Hatvan és a térség lakói számára, a tömegközlekedés fejlesztésére is hangsúlyt fektetünk. Az autópályadíj tervezett idõpontjára, 1998. szeptember 1-jére tíz új vasúti vonatot fogunk beállítani Budapest-Hatvan-Gödöllõ vonalon annak érdekében, hogy menetrendszerûen elõvárosi jelleggel, ugyanúgy, mint a Budapest-Vác vonalon kedvezményezett tarifával lehessen mindazoknak igénybe venni a tömegközlekedést, akik számára az autópályadíj a munkába járáshoz vagy Budapest megközelítéséhez magas lenne. Ugyanígy a jövõ héten (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõkeret lejártát.) - egy mondattal befejezhetem, elnök úr?

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap