Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! A jövõ év január 1-jétõl hatályba lépõ új távbeszélõ-díjszabási rendszer alapelveit a távközlési, illetve az ártörvény felhatalmazása alapján rendkívül alapos elõkészítés után a Pénzügyminisztériummal közösen az érintett szolgáltatók, továbbá a Távközlési Érdekegyeztetõ Fórum - a TÉF - bevonásával alakítottuk ki.

A széles körû egyeztetésre, az elvégzett díjfelülvizsálatra és a törvényi megalapozottságra tekintettel a tervezett változtatások egyik piaci szereplõ számára sem jelentenek egyoldalú szabályozást, és nem jelentenek beavatkozást a versenybe. Nem ütköznek Magyarország más államokkal kötött beruházásvédelmi megállapodásaival, mivel azok egyetlen pontját sem érintik. Nem ellentétesek a koncessziós szerzõdésben foglaltakkal sem, azok ugyanis nem zárják ki a jogszabályok felülvizsgálatát és azok ésszerû módosítását.

A jelenleg hatályos díjrendszer 1993 óta lényegében változatlan. Eddigi alkalmazása mellett a Matáv Részvénytársaság - elsõsorban mérete és széles tevékenységi köre miatt - nyereségesen, a mobiltársaságok jó gazdasági eredménnyel mûködnek, a helyi koncessziós társaságok többsége azonban valóban nem nyereséges. Mindezeket mérlegelve hoztuk meg az új távközlési díjszabási rendszer leglényegesebb elemeit. Így például kimondtuk, hogy messzemenõen támogatjuk - az Európai Unióban általánosságban alkalmazott elvekkel összhangban - a költségalapú díjszabályozásra való áttérést. A díjcsomagképzés megengedésével elõsegítjük, hogy a szolgáltatók jobban tudjanak alkalmazkodni a piaci igényekhez.

A helyi társaságok javára - és ezt nyomatékosan szeretném képviselõ úrnak említeni - megváltoztatjuk az elszámolás arányát. A szabályozási módosítás következményeként többletbevételként mintegy 2 milliárd forint kerül a helyi telefontársaságokhoz, ez az állami rásegítésnek is része, hiszen itt kompenzáció is történik.

A díjak kiegyensúlyozását azonban egy lépésben lehetetlen feloldani. Ez egy hároméves program része, amelynek végsõ célja a teljes költségalapú árrendszer létrehozása. Ezért a kiegyenlítési folyamat gyorsítására - mint ahogy említettem - felhasználjuk a volt Hírközlési Alap erre fordítható forrásait is.

A díjrendszer módosítása valóban érinti a mobilszolgáltatókat, ahogy képviselõ úr említi, versenyképességük megõrzése végett a módosítás negatív hatásait a kormány döntése alapján kompenzálni kívánjuk; errõl értesítettük az illetékes vállalatokat. Ezen túlmenõen teljes szabadságot kapnak az árképzésben. Éppen itt, önök, tisztelt képviselõtársaim, a távközlési törvény módosítása során - július 8-án - szabadáras kategóriába sorolták a mobilszolgáltatást, ami 1998. január 1-jétõl érvényes. Tehát lényeges a különbség, és szabadságot kaptak az árképzés tekintetében. A jelenleginél kedvezõbb pozícióba kerülnek a mûködésükhöz szükséges összeköttetések bérleti díjának tekintetében is. A fogyasztók érdekeinek szem elõtt tartásával a díjrendszerbe - elsõsorban a Matávra kötelezõen - hatékonysági követelményt építettünk be, s ez biztosítja az infláció üteménél kisebb díjnövekedést.

Vagyis összegezve azt mondhatom, hogy a szándékolt lépéseket mindenekelõtt a lakosság érdekében tettük, ily módon érhettük el, hogy a helyi koncessziós társaságok mûködõképesek maradjanak, a díj- megállapítási okokra visszavezethetõ veszteségeket ne a helyi lakossággal fizettessék meg, tehát a lakosságnak ne kelljen a tervezett infláció üteménél jobban megemelt díjakat fizetni. Ez volt az alapvetõ kérdés, amikor ezt a rendszert a helyi társaságok mûködõképessége mellett kialakítottuk.

Köszönöm a figyelmüket, és kérem a tisztelt Országgyûlést és képviselõ urat, hogy a válaszomat fogadja el. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap