Rózsa Edit Tartalom Elõzõ Következõ

RÓZSA EDIT (SZDSZ): Köszönöm szépen a kiigazítást. Tisztelt Elnök Asszony! Mi sem jelzi jobban ennek a törvénynek a fontosságát, mint hogy - az órára pillantva - tíz perccel éjfél elõtt képviselõk várnak még arra, hogy ebben a témakörben kifejtsék gondolataikat. Azt gondolom, mindannyian egyetérthetünk azokkal, akik azt mondják, hogy az Országgyûlés törvényhozási munkájának egyik legfontosabb állomása, amikor ennek a fogyasztóvédelmi törvénynek a vitáját folytatva majd a zárószavazással elfogadjuk azt a törvényt, amely igyekszik megteremteni a kereteket és a feltételeket a korszerû, európai színvonalú fogyasztóvédelemhez.

(23.50)

Kit fog védeni a fogyasztóvédelmi törvény, hölgyeim és uraim? Természetesen a fogyasztót! De védi a tisztességes szolgáltatót, a korrekt, hosszú távra tervezõ vállalkozót, a precíz, jó minõséget elõállító gyártót. De közvetett szerepe lehet - azt gondolom, nem meglepetés, amit mondok - a fogyasztóvédelemnek a feketegazdaság visszaszorításában is.

(A terembõl távozni készülõ Ivanics István felé:) Mielõtt Ivanics képviselõtársam elmegy, csak az ajtóban megállva, szeretném jelezni, hogy beszédemnek azt a részét, amely az õ hozzászólására szeretne reagálni, elõrehozom az õ kedvéért, tényleg nem szeretném várakoztatni. Ami a békéltetõ testülettel kapcsolatos gondolatait illeti, azt gondolom, hogy ez elgondolkodtató. Tehát érdemes további egyeztetõ megbeszéléseket folytatni annak érdekében, hogy ennek a funkcióját mi válthatná ki. Elképzelhetõ, hogy a törvényben erre tényleg nincs szükség. Minden esetre azt javaslom, hogy ezekrõl a kérdésekrõl gondolkodjunk el közösen. Köszönöm szépen, és nem is tartóztatom tovább. (Ivanics István: Köszönöm szépen. - Elfoglalja a helyét.)

Azzal a gondolattal folytatnám tehát, hogy milyen fontos szerepe lehet ennek a törvénynek közvetett módon a feketegazdaság visszaszorításában. Hadd utaljak itt az Országos Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség tevékenységére, amely a feketegazdaság elleni küzdelemben 1996-ban egy konkrét programcsomag keretében dolgozott. Ennek az eredményeirõl, tapasztalatairól nem beszélnék most, megkímélném a tisztelt Ház tagjait. A fõfelügyelõség, amely a fogyasztóvédelem egyik fontos intézménye, hatáskörében azonban jelenleg korlátozott, és itt nem akarok kitérni bizonyos nyári esetekre, amikor tulajdonképpen nagyon nehézkes volt a bizonyos egymillió forintos számlaügyekben eljárni. A fogyasztó kiterjedt védelme érdekében is indokolt a fõfelügyelõség feladat- és hatáskörének bõvítése. Azt gondolom, hogy a törvény helyesen tûzi ki célul.

A törvényjavaslat jogosítványokat biztosított ahhoz is, hogy a fogyasztókat érintõ kérdésekben vizsgálatot folytassanak, illetve szükség esetén fogyasztóvédelmi bírságot szabjanak ki. Nagyon fontos itt megjegyezni, hogy ezt a bírságot a felhasználása során elsõsorban a fogyasztók tájékoztatására, a fogyasztók felvilágosítására lehessen fordítani. Nagyon fontos a fogyasztók megfelelõ tájékoztatása, helyzetbe hozása, hiszen nem a fogyasztók nevelésére van szükségünk, hanem sokkal inkább arra, hogy helyzetbe hozzuk, hogy saját ügyeiket, saját érdekeiket felkészülten tudják képviselni.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõk! A fogyasztóvédelem hatékonyságának és eredményességének lényeges szempontja - és itt teljesen egyetértek az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület gondolataival, javaslataival -, hogy abban milyen szerepet töltenek be a fogyasztók képviseletét ellátó civil önszervezõdések, hogy mennyire épültek ki ezek a szervezetek, hogy hogyan illeszkednek a fogyasztóvédelem átfogó intézményrendszerébe. De az is, hogy hogyan oszlanak meg a feladatok a különbözõ intézmények között, illetve hogy milyen a civil szervezetek kapcsolata az intézményrendszer többi elemével. Nagyon fontos szempont az is, hogy az állam milyen módon segíti elõ a civil szervezetek mûködését.

Európa fejlett országaiban a civil fogyasztói szervezetek a kormányok által elismert és támogatott szervezetek, melyeknek fontos szerepe van a fogyasztóvédelmi rendszer hatékony mûködésében. Kiegészítik és pótolják az állami fogyasztóvédelmet. A fogyasztói érdekek feltárása, képviselete, az egyéni és közösségi jogérvényesítés terén egyenrangú partnerei az állami szerveknek. Sokrétû fogyasztóvédelmi feladatot látnak el. Részt vesznek az érdeksérelmek feltárásában, közvetítésében és képviseletében. Jelzik, hogy az adott gazdasági intézkedések és jogszabályok milyen hatást váltanak ki. A civil fogyasztói szervezetek fontos szerepet töltenek be az információgyûjtésben, szolgáltatásokkal, oktatással, tájékoztatásokkal, jogi, szakmai tanácsokkal segítik az egyéni igényérvényesítést.

Például hadd utaljak és hadd jelezzem önöknek - érdemes meglátogatni -, hogy most pénteken az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület egy sajtótájékoztató keretében mutatja be azt a fogyasztóvédelmi adatbázist, illetve fogyasztóvédelmi öninformációs rendszert, amely szintén a fogyasztók érdekében lett kialakítva. Ezt egyébként éppen a törvényt elõkészítõ egyik tárca államtitkár asszonya nyitja meg. Azt gondolom, ez részben azt az elismerést is kifejezi, hogy ezeknek a szervezeteknek fontos szerepe van a fogyasztóvédelemben. Ez mindenképpen üdvözlendõ.

Fontos szempont, hogy a civil szervezetek az állami szerveknél gyorsabban képesek reagálni a társadalom igényeire, és képesek arra, hogy rugalmasan alkalmazkodjanak a megváltozott körülményekhez. A Fogyasztóvédelmi Egyesület szinte az egyedüli civil szervezet, amely kifejezetten a fogyasztók védelmét célul tûzve tevékenykedik a fogyasztók érdekében. Az országos hálózata közel 60 helyi szervezeten és 23 tanácsadó irodán keresztül látja el a fogyasztók védelmét. A civil szervezetek szerepe, jelentõsége vitathatatlan a fogyasztóvédelemben.

Ezért a fogyasztóvédelem korszerûsítésérõl szóló kormányhatározattal egyetértve javaslom, hogy a társadalmi szervezetek mûködésének pénzügyi feltételeirõl a fogyasztóvédelmi törvény megalkotásával egyidejûleg gondoskodjunk. Javaslom, hogy ezt a törvényben rendezzük. Erre módosító indítványt fogok benyújtani. (Dr. Toller László: Segítünk.) Köszönöm szépen, képviselõ úr, számítok is a segítségére.

Tisztelt Országgyûlés! Bármilyen fejlett is egy ország fogyasztóvédelmi jogalkotása, bármilyen jól szervezett és erõs a fogyasztóvédelem intézményrendszere, ha az nem élvezi a fogyasztók támogatását, és nem párosul aktív közremûködésükkel, akkor nem beszélhetünk eredményes fogyasztóvédelmi politikáról. Ennek egyik állomása a jó fogyasztóvédelmi törvény, és én azt gondolom, hogy az egyes ellenzéki képviselõk által megfogalmazott kritikai véleményeket mindenképpen figyelembe kell venni, ezeknek a beépítésérõl gondoskodni kell, illetve a különbözõ módosító indítványokat a törvény jobbítása érdekében akár kormánypárti, akár ellenzéki oldalról érkeznek, figyelembe venni és a törvénybe beépíteni szükséges.

Nagyon szépen köszönöm megtisztelõ figyelmüket. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap