Baráth Etele Tartalom Elõzõ Következõ

DR. BARÁTH ETELE, a környezetvédelmi bizottság elnöke, a bizottság elõadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyûlés! Miniszter Úr! Az Országgyûlés környezetvédelmi bizottsága '97. október 19-i ülésén a minisztérium elõterjesztésében megtárgyalta a fenti országgyûlési határozat tervezetét. A bizottság megállapította, hogy a határozat javaslata, illetve az országos koncepció elõkészítésének szükségessége a területfejlesztésrõl és -rendezésrõl szóló törvénybõl következik. A koncepció hiánypótló, feltétlenül szükséges és idõszerû.

A bizottság a koncepció gyors tárgyalását és elfogadását javasolja, tekintettel arra, hogy az kiinduló alapjául szolgál a regionális és helyi programoknak, a területfejlesztési és területrendezési tevékenységnek.

A határozati javaslat az alkotmánnyal összhangban van, és megfelel a nemzetközi szerzõdésekben a szomszédos országokkal kötött kétoldalú alapszerzõdésekben foglaltaknak. Az Európai Unió országjelentése megállapította, hogy a magyar területfejlesztési politika megfelel az EU követelményrendszerének. Az országos területfejlesztési koncepció és a területfejlesztési és -rendezési törvény egyaránt része annak a folyamatnak, amellyel Magyarország megteremtette egy átfogó, EU- konform regionális politika alapjait. A határozati javaslat - figyelembe véve az írásos és szóbeli elõterjesztést és a valóságos folyamatokat, továbbá a bizottság folyamatos tapasztalatait - nevezetesen a bizottság az elmúlt másfél évben tíz megyében a helyszínen tanulmányozta a területfejlesztési és -rendezési törvény végrehajtását és a területi folyamatok alakulását -, tehát a bizottság véleménye szerint szükséges a koncepció további prioritásainak kiemelése, probléma-csomópontjainak felvázolása és az ezek megoldására vonatkozó javaslatok megfogalmazása.

A bizottság javaslatai a következõk:

1. Megvizsgálandó, hogy a központi kormányzati irányítás intézményi és szervezeti rendszere alkalmas-e a területfejlesztési és -rendezési törvény, illetve a koncepció által fölvázolt feladatok összehangolására, irányítására, az igazgatás harmonizálására.

2. A koncepció alapvetõen a statisztikai alapon megközelített régiókból indul ki, illetve ilyen alapon körvonalazza a régiókat - sajnos, mindössze egy változatot tartalmaz. A bizottság javasolja szélesebb alapokon meghatározni a régiók helyét, szerepét és jövõjét. A régiók fejlesztését szervezõ megyei, továbbá regionális fejlesztési tanácsok feladata és viszonya a középszintû közigazgatáshoz és szakigazgatáshoz konkrét kimunkálást igényel még.

3. Figyelembe veendõ, hogy a régiók új szerepkörének mennyiben felel meg az önkormányzati törvény, illetve a közigazgatás korszerûsítésére vonatkozó szabályozás koncepciója és a program. Az országgyûlési határozat elfogadását követõen azok felülvizsgálata kívánatos lenne. A koncepció programmá érlelése és megvalósítása szempontjából nélkülözhetetlen a pénzügyi eszközrendszer biztosítása, ennek keretében a központi pénzügyi eszközök nagyságára vonatkozó igény jelzése s ezen eszközök biztonságos forrásainak rögzítése, beleértve az EU által finanszírozott programhoz kapcsolódó úgynevezett saját rész, biztonságos fedezet rendelkezésre állását is. Az államháztartási reform célkitûzése a pénzügyi alapok decentralizálása, amelynek fontos része lehet az önkormányzati finanszírozás, az ágazati, illetve területfejlesztést szolgáló alapok.

(9.40)

A decentralizálással párhuzamosan erõsítendõ az egyes területi célokat szolgáló pénzügyi eszközök, alapok közti kohézió, koordináció. Ez segítheti elõ a további magánforrás, bank, egyéb más pénzügyi alapok bevonását.

A határozati javaslat a területfejlesztési szempontból kiemelt térségek körére utal, ezzel szemben viszont nem fejti ki az egyes célok esetében felhasználható sajátos eszközrendszert, támogatási formákat. A területfejlesztés és -rendezés jellegébõl adódó módszertani lehetõségként kínálkozott volna egyes területi tartalmi és intézményi kérdésekben további alternatívák megfogalmazása.

Az elõterjesztés nem tér ki a törvény által elõírt országos területrendezési terv készítésének jelenlegi helyzetére. A határozati javaslat indoklása az elõterjesztetteket nem támasztja alá kellõképpen, az általános és részletes indoklás kissé elnagyolt, sematikus.

A javaslat nem tér ki a társadalmi, gazdasági hatások elõrejelzésére, a koncepció visszahatására, azok felvázolására. Ebben a tekintetben az elõterjesztés még kiegészítésre szorul. Bemutatandók a gazdasági növekedésre való hatások, a népességi viszonyok, infrastruktúrahatás-fejlesztés, integráció, környezeti állapot, feltételek változása stb.

A bizottság szükségesnek tartja, hogy a kormányzat tekintse át a '96. évi XXI. törvény érvényesülését, és tegyen javaslatot a törvény esetleges kiegészítésére, további eszközök megfogalmazására. A bizottság a fenti észrevételekre felhívja az elõterjesztõ figyelmét, és kéri a miniszter urat, hogy a parlamenti plenáris ülés általános vitája keretében a javaslatok határozatban történõ érvényesítésítésének lehetõségét mutassa be.

A határozat megfelel a formai követelményeknek, az elõterjesztés áttekinthetõ, közérthetõ.

Összefoglalva: A bizottság örömmel nyugtázza a határozati javaslat elõterjesztését, javasolja a Házszabály szerinti ütemnek megfelelõ tárgyalását. A bizottság által tett észrevételekkel az elõterjesztés kiegészítve, a koncepció jól szolgálhatja az ország fejlõdését, az ország EU-integrációját.

A bizottság a fentiek alapján a határozati javaslatot 12 igen és 1 tartózkodó szavazattal általános vitára alkalmasnak tartja.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap