Puha Sándor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. PUHA SÁNDOR, az önkormányzati és rendészeti bizottság elõadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! A H/4960. számú országgyûlési határozati javaslatról, az országos területfejlesztési koncepcióról önkormányzati bizottsági tárgyalása során nem alakult ki parázs vita. A kormány képviselõje röviden ismertette a tervezetet, majd reagált az egyetlen felszólalásra, végül a bizottság nagy többséggel - egy tartózkodás és két ellenszavazat mellett - általános vitára ajánlotta a tervezetet. A kisebbségi véleményt képviselõtársam utánam el fogja mondani, önökkel is szeretnék ismertetni azonban két mozzanatot.

"Ez az anyag elsõsorban a megyehatárok köré csoportosuló és arra igen komoly erõket összpontosító politikára támaszkodik" - mondja rosszallóan. Késõbb pedig: "A megyei területfejlesztési tanácsokkal való egyeztetésnél nem alakult ki konszenzus." Most akkor támaszkodik rájuk, vagy nem veszi figyelembe a véleményüket?

Nézzük most a kormány képviselõjének az álláspontját! A javaslat készítése során szóban és írásban egyeztettek a megyei területfejlesztési tanácsokkal, a megyei önkormányzatokkal, a megyei jogú városokkal, a gazdasági kamarákkal. Az Országos Területfejlesztési Tanács négyszer tárgyalta, és az ott kialakult konszenzus alapján kerül most elénk általános vitára. Átfogó, komplex anyag, kísérlet az ágazati politikák összehangolására.

Engedjék meg, hogy egy rövid kitérõvel a saját véleményemet is ismertessem! Egy ilyen koncepció, ha rövid, akkor túl általános - mondhatnám azt is: kívánsággyûjtemény -, ha pedig túl hosszú, akkor már nem koncepció és nem elég rugalmas. A kezemben lévõ közel 200, 170- valahány oldal ezt a két szélsõséget elkerüli. A határozattervezethez egy kétkötetes kiegészítõ anyagot mellékeltek, ami kiegészíti, alátámasztja a tervezetet.

Ez az anyag nagyon fontos az EU-csatlakozásunk szempontjából is, hisz olyan programokat, célokat határoz meg, amelyekhez az EU számunkra forrásokat biztosíthat. Területfejlesztési politikánk elsõdleges célja azonban nem lehet források szerzése az uniótól. Az országos koncepcióval párhuzamosan készülnek a megyei területfejlesztési koncepciók is, amelyek egyrészt támaszkodnak az országos koncepcióra, másrészt alapját is kell hogy képezzék. Ezt a kettõs célt nagyon nehéz elérni. Igyekeznünk kell egy nagyon rugalmas, nyitott rendszert alkotnunk, amely azonban nagyon határozottan ki kell jelöljön bizonyos irányvonalakat, prioritásokat.

Bár nagyon sok egyeztetés és vita után került elénk ez a javaslat, biztosak lehetünk benne, hogy megtárgyalása során még kemény viták elé nézünk. Ilyen vita lesz többek között arról is, hogyan jeleníthetjük meg az NUTS-II közigazgatási szintû, közigazgatási egységekbõl építkezõ régiókat, és hogyan tarthatjuk meg a magyar közigazgatás hagyományainak megfelelõ, megyei szintû régiók elõnyeit úgy, hogy az ne vegye el a teret az alulról kezdeményezett együttmûködések, a kistérségi régiók, a város környéki együttmûködések vagy a különbözõ statisztikai régiók határait átlépõ együttmûködések elõl, mint amilyenek például a Tisza-tavi vagy a Velencei-tavi együttmûködések, de említhetnénk itt határon átívelõ kistérségi együttmûködéseket is: a Fertõ-tavi, Ipoly-menti vagy Dráva-menti együttmûködést.

Szóval, vitára fel, képviselõtársaim, hogy egy mindannyiunk számára elfogadható és az egész ország érdekeit szolgáló területfejlesztési koncepcióról szóló határozati javaslatot fogadhassunk el! Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap