Ábrahám János Tartalom Elõzõ Következõ

DR. ÁBRAHÁM JÁNOS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyûlés! Az igazságügyi reform - ha annak elemeit egyáltalán lehet rangsorolni - egyik legjelentõsebb része a tisztelt Ház elõtt levõ büntetõeljárási törvénytervezet. Állítom ezt azért, mert a törvényjavaslat a maga sajátos eszközeivel elõsegíti az igazságszolgáltatással szemben támasztott társadalmi elvárások teljesülését. Az igazságügyi reform céljaival összhangban az új büntetõeljárás egyszerre szolgálja az igazságszolgáltatásba vetett bizalom erõsítését, valamint a bûnüldözés és a bûnmegelõzés hatékonyságát.

A korábbi vitában többször elhangzott, magam is megemlítettem, hogy a bûnmegelõzésben a büntetések szigorításánál eredményesebb eszköz lehet az elkövetett bûncselekmények mielõbbi feltárása és az elkövetõ mielõbbi felelõsségre vonása. Ez azt jelenti, hogy tudatosítja az elkövetõben, nem éri meg bûncselekményt elkövetni, mert õt a hatóság gyorsan el fogja "kapni", és a felelõsségre vonás nem fog elmaradni.

Ezért is kívánok most röviden azokról az új jogintézményekrõl szólni, amelyek a büntetõeljárás gyorsítását és hatékonyságát hivatottak szolgálni a nyomozási és a tárgyalási szakban.

Az eljárás gyorsaságához fûzõdõ, és már említett büntetõpolitikai célokkal szemben az ugyancsak fontos, és a büntetõeljárás alapelveiben megfogalmazott garanciális szabályok állnak. A gyorsításnak és az ésszerûsítésnek, az egyszerûsítésnek tehát természetes határai vannak, és mint ahogy a miniszteri expozé is megállapítja, a jogi szabályozáson túl az ügyintézés tényleges gyorsaságában nagy jelentõsége van a munkaszervezési technikák érvényesülésének.

A törvénytervezet igen élesen elkülöníti az eljárási szakaszokat. Pontosan meghatározza az egyes eljárási szakaszon belül is az eljáró nyomozóhatóság, ügyészség, bíróság feladatkörét. A jelenleg hatályos eljárásjogunk fõszabálya szerint az ügyész a vád képviseletén felül törvényességi felügyeletet lát el a nyomozás felett, és csak kivételesen vesz részt az érdemi nyomozásban.

A törvényjavaslat III. fejezete az ügyész eljárási pozícióját alapvetõen minõségileg változtatja meg. A nyomozás fõ feladata a vádemelés feltételeinek megállapítása. A tervezet szerint az ügyész irányítja a nyomozást, ezáltal a nyomozóhatósággal lényegesen megváltozik a munkakapcsolata is. A nyomozóhatóságok és az ügyészség kapcsolatának új szabályaival, illetve szabályozásával biztosíthatóvá válik az, hogy a nyomozást szakszerûbben, célirányosabban, gyorsabban, egyszóval hatékonyabban folytassák le. Az eddigi szigorúbb és egyben bonyolultabb rendszerrel ellentétben a tervezet szélesebb körben teszi lehetõvé a nyomozás során az egyszerû alaki követelményekkel járó jelentés készítését.

A tervezet 169. §-a tételesen meghatározza azokat a nyomozás során hozható döntéseket, amelyekrõl alakszerû határozatokat kell hozni. A jogorvoslat szûkítése is - amely egyébként a garanciális rendszert nem csorbítja - az eljárás gyorsítását, illetve egyszerûsítését szolgálja.

A nyomozási cselekmények között újszerû szabályozásként jelent meg az úgynevezett puhatolás, amely a bizonyítási eszközök felkutatását hivatott elõsegíteni. Ennek az eljárást megalapozó és gyorsító hatása, úgy gondolom, nem vitatható. A nyomozóhatóság a büntetõeljárás megindítása után - a megindítás alapját jelentõ bûncselekmény elkövetésének gyanúját eldöntendõ - élhet a javaslatban tételesen sorolt jogosítványokkal. A puhatolás eredményét az eljáró jelentésbe foglalja, ez kevésbé alakszerû, mint a jegyzõkönyv vagy a határozat, és ez is az adminisztrációs munkák csökkentését jelentheti.

A nyomozóhatóság hatásköre és illetékessége a tervezetben nem kerül teljeskörûen szabályozásra, ezzel a szabályozási technikával lehetõség van arra, hogy egyes ügykategóriákban - mint például a szervezett, gazdasággal és gazdálkodással összefüggõ büntetõügyek - a törvénynél alacsonyabb szintû jogszabály alapján felállított, gyors reagálású és szakosított rendõri szerv hatáskörébe tartozzon a nyomozás.

A tervezet további részletszabályokkal is igyekszik a nyomozás gyorsaságát és egyszerûbbé tételét elõsegíteni. Ebben a körben jelentõs változás a tanú vallomástételére vonatkozó szabályozás.

(9.40)

A tervezet megengedi a tanúnak, hogy a nyomozás során ne jelenjen meg a hatóság elõtt, és ezt helyettesítendõ írásban tegyen vallomást. Egyáltalán nem közömbös, hogy a nyomozási eljárás mennyi ideig tart, márcsak azért sem, mert nem lehet évekig bizonytalan helyzetben hagyni az eljárással érintetteket. Ezért a javaslat a nyomozóhatóságnak kötelezettséget állapít meg. Eszerint a nyomozást a lehetõ legrövidebb idõn belül kell lefolytatni és befejezni. A javaslat a nyomozás abszolút határidejének meghatározásával a nyomozóhatóságot és az ügyészséget a jelenleginél gyorsabb munkára készteti. A titkos adatszerzés engedélyezési határidejének csökkentése is az eljárás gyorsítását célozza.

A teljesség igénye nélkül szóltam a nyomozati szak egyes, eljárást gyorsító és hatékonyságot érintõ intézményeirõl, most engedjék meg, hogy ugyanezt tegyem a büntetõeljárás bírói szakára vonatkozóan is.

A miniszteri expozé, valamint az elõttem szólók kiemelten foglalkoztak a tervezet egyik legjelentõsebb változásával, a bírósági szak szabályaival. Kétséget kizáróan jelentõs reformokat vezet be a javaslat. Most, ahogy már jeleztem, csak az eljárás gyorsítását és hatékonyságát célzó rendelkezésekrõl teszek említést. Ezek közül elsõ helyre kívánkozik a bírósági szervezet változása. A törvénytervezet a bírósági szervezet reformjával összhangban elsõsorban azt célozza, hogy a helyi bíróságoknál a hatáskörben maradt többi ügy gyorsabban és eredményesebben befejezést nyerjen. A hatásköri szabályok újraszabályozása folytán a megyei bíróságokhoz kerülõ ügyek szakszerûbb elbírálását teszi lehetõvé majd a tervezet.

A tárgyalás elõkészítésére vonatkozó új szabályok jelentõsen befolyásolhatják az eljárás gyorsaságát, hatékonyságát. A vádirat bírósághoz érkezése után a tanács elnöke 15 napon belül megteszi a tárgyalás elõkészítésére vonatkozó intézkedéseket. Amennyiben a tárgyalás megtartásának nincs akadálya, a vádiratot haladéktalanul megküldi a vádlottnak és a védõnek, egyben felhívja õket, hogy 15 napon belül jelöljék meg azokat a bizonyítási eszközöket, amelyeket a tárgyaláson elõterjesztenek. A szabály az ügyek alaposabb elõkészítését szolgálja, és lehetõvé válhat, hogy már az elsõ tárgyaláson valamennyi indítványozott bizonyítási eszköz rendelkezésre álljon a bíróságon.

A tervezet lehetõvé teszi, hogy a védelem új szakértõ kirendelését kérje még a tárgyalás kitûzése elõtt, ezzel megakadályozható a jelenleg divatos taktika, a tárgyalás elhúzása.

Az ügyész megnövekedett munkaterhét a javaslat enyhíteni igyekszik, amikor megengedi, hogy a helyi bírósági hatáskörbe tartozó ügyekben a vádat az ügyészségi fogalmazó és titkár is képviselheti.

Hatályos büntetõeljárási törvényünk lehetõvé teszi a törvényi feltételek fennállása esetén a bíróság elé állítást mint különös eljárást. A tervezet lényegesen bõvíti ezen eljárási jogintézmény alkalmazhatóságának lehetõségét, ezzel az ügy gyorsabban kerülhet a bírósági szakaszba, és ezáltal valószínû, hogy az jóval rövidebb idõn belül le is fog zárulni.

A törvényjavaslat bevezeti a tárgyalásról lemondás intézményét abban az esetben, ha az eljárás 8 évi szabadságvesztésnél nem súlyosabb büntetéssel fenyegetett bûncselekmény miatt folyik, és az ügyész elfogadja a terhelt tárgyaláshoz való jogáról történt lemondását. Ez esetben az ügyet a bíróság nyilvános ülésén a terhelt beismerõ vallomása és a rendelkezésre álló iratok alapján bírálja el, illetve egyéb bizonyítékok nélkül állapítja meg a terhelt büntetõjogi felelõsségét.

A büntetõeljárás befejezését jelentõs mértékben akadályozhatja az a jelenleg gyakorlatban alkalmazott terhelti magatartás, hogy nem jelenik meg a kitûzött tárgyaláson, vagy már a nyomozóhatóság idézésére sem jelenik meg ott. A törvényjavaslat ezen kíván változtatni, amikor szélesebb körben ad lehetõséget az eljárás lefolytatására a terhelt távollétében.

A törvényjavaslat a jogorvoslati rendszer átalakításával is gyorsíthatja az ügyek intézését. Jelenleg a másodfokú bíróság tényálláshoz kötöttsége általában az ítélet hatályon kívül helyezésére vezethet, ha az megalapozatlan. A gyakorlatból tudjuk, hogy az újból kezdõdõ elsõfokú eljárás nagymértékben megnövelheti az ügy befejezésének idõtartamát. Szokták azt is mondani, hogy ez jelentheti az ügy halálát. A tervezet a teljes felülvizsgálat elvére épül, ezáltal a másodfok szinte a teljes elsõfokú bírósági eljárást és a határozat teljes terjedelmét felülbírálhatja, ezáltal maga korrigálhatja a törvénysértést.

Tisztelt Országgyûlés! Befejezésként csak annyit, hogy álláspontom szerint a büntetõeljárás új törvényi szabályozása a koncepcionális kérdéseket nem érintõ, szakmai érvekkel kellõen alátámasztott módosításokkal megfelelõen be tudja majd tölteni rendeltetését, és egyebek mellett jelentõsen hozzájárulhat demokratikus jogállamiságunk további megszilárdításához.

Köszönöm türelmüket. (Taps az MSZP padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap