Rapcsák András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. RAPCSÁK ANDRÁS (Fidesz): Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A településügyi törvény olyan jelentõs kérdésköröket ölel fel, mint a településfejlesztés eddig szabályozatlan területe, az elavult településrendezési szabályok modernizálása, valamint az átfogó szabályozást mindeddig nélkülözõ településüzemeltetés, amelyet a normatív elveken mûködõ költségvetési tervezés visszaélésre használt fel idáig.

A tervezetbõl kitûnik, hogy a képviselõ-testület feladatává válik a településfejlesztési koncepció program- és tervelfogadása, illetve a fejlesztési tervek megvalósításának a koordinálása. A tervezet mint reális helyi eszközöket sorolja fel az önkormányzat saját bevételeit, ingatlanvagyonát, valamint a gazdálkodó szervezetek, intézmények és állampolgárok önkéntes hozzájárulását.

Természetesen inkább szólamok ezek az elképzelések, hibásak. A települések a vagyonukat elsõsorban mûködésre fordítják, a gazdálkodó szervezetektõl és a polgároktól olyan mértékû az állami elvonás, hogy nem gondolhatnak önkéntes hozzájárulásokra.

Látható, összegezve ezeket a dolgokat, hogy a településfejlesztés és -üzemeltetés alapvetõ feladataira szükséges anyagi-pénzügyi háttér nem biztosított; tisztázatlan tulajdonképpen a szabályozás megvalósítási formája is. A közszolgáltató szervezetek által ellátandó szakmai minimumok meghatározása, a szolgáltatások szakmai követelményeinek rögzítése, valamint a közszolgáltatási szerzõdés speciális feltételeinek és tartalmi követelményeinek konkrét kidolgozása olyan szabályozási területek, amelyeken a megfelelõ és pontos szabályozás azért alapvetõen fontos, mivel az önkormányzatok - és hangsúlyozni kívánom: rajtuk keresztül valamennyi állampolgár - életét, gazdálkodását hosszú idõre meghatározzák.

Ezen rendelkezések alapján az önkormányzat olyan feladatokat lesz köteles ellátni, melyeknek forrásait magának kell elõteremtenie, ugyanakkor a feladatellátáshoz szükséges közüzem alapításához és mûködéséhez szükséges ingatlan- és egyéb vagyont az önkormányzatnak kell biztosítania.

Kérdéseim: milyen garanciákat kíván teremteni a tárca politikai vezetése arra, hogy a településfejlesztési és településüzemeltetési normatívák biztos anyagi hátterét nyújtsák az önkormányzati feladatok megvalósításának? Kérdezem, mi a reális lehetõsége annak, hogy a koncepcióban szereplõ egyéb jogszabályok olyan idõben fognak elfogadásra kerülni, olyan stratégiát alkotnak, hogy tényleges lehetõsége legyen az önkormányzatoknak a törvény végrehajtására.

Tisztelettel várom miniszter úr válaszát. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap