Világosi Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. VILÁGOSI GÁBOR belügyminisztériumi államtitkár: Elnök Úr! Tisztelt Képviselõtársaim! Bár meglepõ, de megmondom õszintén, hogy örömteli pillanat számomra: képviselõ úr néhány mondattöredékével már egyetérthetek. Ilyen mondattöredéke az, amikor azt állítja, hogy a vasúti bûnözés tízes szorzóval számolva is elenyészõ számot tesz ki, hisz ez valóban azt bizonyítja, hogy ez a nagyon komoly szakmai munka, amit a rendõrség végzett az elmúlt években - valamint a KHVM és a BM közötti jó együttmûködés - meghozta a gyümölcsét, mert valóban, amikor százezrek, milliók utaznak vonaton, és mindössze 5-600 azon bûncselekmények száma, amelyekrõl ön említést tett, azt hiszem, valóban beszélhetünk egy kis megelégedésrõl.

Ugyanakkor helyzetértékelésének azon részével, amikor azt mondja, hogy a félelem és a harc utazik a vonatokon, sõt, mi több: a rémület utazik a vonatokon, már kevésbé értek egyet. Azt hiszem, hogy egy normál magyar állampolgár embereket lát a vonaton utazni. Annak, aki jogot végzett, bocsánatos bûnként elnézhetõ, hogy nem embereket, hanem jogalanyokat lát utazni, de aki rémületet lát utazni, az már egészen extra kategória, ezzel még nem találkoztam. (Szórványos taps az SZDSZ padsoraiban.) Ezek után megnyugtató, hogy képviselõ úr nem statárium bevezetését kéri, nem akarja felfegyverezni az utasokat, sõt mi több, még a honvédség bevetésére sem tart igényt, csupán a vasúti rendõrség létrehozására.

Ezek után arra a kérdésére, hogy mit tett az elmúlt idõszakban a kormányzat, tájékoztatom önt, hogy 1995 óta, a rendõrségi szolgálati szabályzat hatálybalépése óta már a vonatkísérõ szolgálatot önálló szolgálati formaként határozza meg ez a szabályzat. (Dr. Homoki János közbeszól. - Dr. Szabó Zoltán: Majd még válaszolhatsz!) Ennek hatására már '96-ban több mint 11 ezer rendõr közel 130 órában teljesített szolgálatot a vonatokon, illetve pályaudvarokon. Ez a szám jelentõsen nõtt 1997-ben. 1997- ben a parlament megalkotta a fegyveres biztonsági õrségrõl szóló törvényt, ami lehetõvé teszi, hogy polgári biztonsági szervezetet hozzunk létre és ezt mûködtessük a vasutaknál. - Ez a közelmúlt.

Jelenleg 7 darab, azaz hét vasúti rendõrõrs mûködik, ezen felül még - mintegy 33 helyszínen - 40 úgynevezett körzeti megbízott dolgozik szintén a MÁV Rt. biztonsági szolgálataival együttmûködve azért, hogy jobb legyen a biztonság a vonatokon. - Ez a múlt és a jelen.

A jövõt tekintve pedig: ebben a Házban már nagyon sokszor említettem személy szerint önnek is a rendõrség középtávú fejlesztési tervét, amelyben 1999. december 31-ei határidõvel szerepel a vasúti rendõrség létrehozása négy vasúti csomóponton, mintegy 100 fõvel. Ez a jelen, a múlt és a jövõ; amikor valóban létrejön a vasúti rendõrség - amit ön is számon kér -, ez tovább fokozza a vonatokon utazók biztonságát, és nemcsak az átlag magyar állampolgár nem lát rémületet a vonaton, hanem majd ön sem.

Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap