Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Engedje meg, hogy kérdése megítélése szempontjából egy lényeges pontosítással kezdjem. A mérésügyrõl szóló '91. évi XLV. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a hitelesíttetési kötelezettség a törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben felsorolt kötelezõ hitelesítésû használati mérõeszközökre vonatkozik, ami a távközlési szolgáltatók hívásgyûjtõ és tarifálási rendszerét nem tartalmazza.

(15.20)

Annak ellenére, hogy a törvény erre nem vonatkozik, természetesen a tárca részérõl megkülönböztetett figyelmet fordítunk a joghatással járó mérésekre, amelyeket a szolgáltatás és ellenszolgáltatás mértékének megállapítására használnak. Alapvetõ, hogy ezek hitelesek, megbízhatóak és pontosak legyenek.

Az idén januárban hatályba léptetett, az egyes távközlési elõfizetõi szerzõdéseknek a fogyasztók védelmével és a szolgáltatás minõségével összefüggõ feltételeirõl, illetve a távbeszélõ szolgáltatások díjairól szóló két miniszteri rendeletben is igen szigorú követelményeket támasztottunk a díjazás alapját képezõ mérésekkel szemben.

A Hírközlési Fõfelügyelet a távközlési mérõberendezéseket a kapcsolóközpontok típus-, illetve üzembehelyezési engedélyezése során minden alkalommal szigorúan ellenõrzi. A központok hívásadat- elõállító képességét független, akkreditált laboratóriumokban, a fõfelügyelet szakembereinek jelenlétében bevizsgálják. A Matáv Részvénytársaság szolgáltatási területén csak olyan bevizsgált központok üzemelhetnek, amelyek alkalmasak a díjrendelet szerinti alapadatok elõállítására és tárolására.

Az eredeti adatok a jogszabályban rögzített elévülési idõig bármikor visszakereshetõk, reklamáció esetén a fogyasztók rendelkezésére állnak. A szolgáltató köteles bizonyítani a ténylegesen elvégzett szolgáltatást. Ezen túlmenõen a HIF minõségfelügyeleti feladatkörében a központok mûködését és a szolgáltatások minõségét rendszeresen nagy számú próbahívással teszteli. Az engedélyezettõl való eltérés esetén minõségi kötbér fizetésére kötelezi a szolgáltatót.

A Matávnál '98-ban fejezõdik be a teljes díjmegállapítói és számlázási rendszert magába foglaló új üzemfelügyeleti rendszer kialakítása. A fõfelügyelet kiemelten kezeli ennek átfogó ellenõrzését, és él a távközlési elõfizetõi szerzõdésekrõl szóló kormányrendeletben kapott felhatalmazással. Díjvita esetén a HIF tételesen ellenõrzi és elbírálja a szolgáltatás minõségét, a számlázási rendszer helyességét, és errõl hatósági határozatot ad ki az érintetteknek. (Folyamatos zaj.)

Összefoglalva: a képviselõ úr interpellációjában említett aggályokra azt mondhatom, hogy a Matáv hívásadatgyûjtõ és tarifálási rendszerének jelenlegi ellenõrzése nem ütközik a mérésügyi törvénybe, sõt, a mérõberendezések a megbízhatósági követelményeket teljes mértékben kielégítik. A mérési módszer állandóan ellenõrzött, a felelõsségre vonás, a jogorvoslat lehetõsége megoldott. A fõfelügyelet a hatályos jogszabályokban elõírt ellenõrzési kötelezettségét teljesíti, a jogos számlapanaszok csökkentése érdekében a HIF a Matávtól számon kéri a zárt és hiteles számlázási rendszer kialakítását.

Végül megjegyzem: képviselõ úr figyelmét valószínûleg elkerülte, hogy az ön által hivatkozott 142/1993. kormányrendelet, amelybõl képviselõ úr a legtöbb következtetését levonja, ez év január 1-jétõl már nem hatályos, a 232/1997. kormányrendelet ezt hatályon kívül helyezte.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap