Kelemen András Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KELEMEN ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Klasszikus idézettel kezdeném: a magyar névtelenre, de nem Anonymusra gondolok, hanem egy szerkesztõségi cikk szerzõjére a HVG lapjain, kõbe véste, idézem: "Az adótörvényeket nem illik év közben módosítani."

Ezért sokan azt feltételeztük, az idõhaladék lehetõséget ad arra, hogy az apparátusoknak ne kelljen már annyira kapkodni, mint például a Bokros-csomagnál, és legyen idejük az esetleg létezõ hatástanulmányok figyelembevételével a valósághoz az eddigieknél jobban alkalmazkodó módosítványcsomaggal történõ elõrukkolásra. Ezek után a kínban, vérben és idõhaladékban fogant módosítványegyveleg kissé magatehetetlenül hever elõttünk; javítani szeretném, némi életet lehelni a tetemébe, de aligha sikerülne a szájtól-szájig lélegeztetés, hiszen amit látok, az a nyílás nem is a szája! Így nincs hová belefújnom a megtiport magyar vállalkozóknak a sóhajait.

Most, az általános vita végén mégis említést kívánok tenni ezekrõl, hiszen ha az adózás rendjérõl szóló törvény javasolt módosításai között nem szerepel a 74. cikkely, akkor hol súghatom Buddha szent fülébe, hogy a társasági adóról szóló törvény értelmében a jogi személyiségû társaságok, bt.-k, kft.-k a várható éves társasági adójukat ne legyenek már kötelesek a tárgyév december 20-áig - megint csak a várható éves adóösszegnek legalább a 90 százalékáig - elõleg címén lepöngetni, mert ma azt mondja a törvény, hogy ennek elmulasztása vagy a befizetett adóelõleg és a 90 százalékos feltöltési mérték közti negatív különbség után - és kinek negatív, tessék kitalálni! - 20 százalék mulasztási bírságot fizet a jogi személyiségû társaság. Csak tudnám, hogy egy szektorsemleges piacgazdaság törvénye hogyan lehet ilyen! A nem jogi személyiségû társaságok ugyanis nem kerülnek a mulasztási bírság hatálya alá, ahogy a törvény mondja, a magyar nyelv nagyobb dicsõségére, vagyis nem fizetnek ebben az esetben, mert ott pénzforgalmi a szemlélet.

Más társaságoknál ez viszont a pénzügyi teljesítéstõl független, s a számla kiállításának és a szolgáltatás teljesítésének a napja számít. Például thaiföldi kollégák kerek szemmel álmélkodnak, ugyanis ilyen feltöltési piruett a világon nem létezik, csakis egzotikus hazánkban, a saját magával határolt kies Magyarországon. Mindez példa arra, hogyan kell költségvetési bevételt csinálni bírságolás révén a semmibõl, vagyis a pontatlan feltöltés alapján. De miért pontatlan a feltöltõ? Mert az álmoskönyv szerint decemberben a várható éves társasági adóalapot képtelenség az elvárt pontossággal, tehát több mint 90 százalékos pontossággal megbecsülni. December 20. és 31. között nemcsak a Jézuska jön, vagy egyeseknél Santa Claus, hanem számtalan olyan gazdasági esemény történhet, amely az éves eredményt is befolyásolja.

Sok vállalkozás ekkor már visszafogja a teljesítményét, és nem ad ki számlát december közepétõl, csak azért, hogy a fa alá ne a mulasztási bírság kerüljön.

Teljes adóévszemlélet esetén a központi költségvetés számára ez inkább adóbevétel-kiesést jelent, mintsem az elõlegfizetés révén besöpört többletbevételt, hiszen a Pénzügyminisztérium is módosítgatni szokta az éves költségvetését; hogyan lennének a vállalatok még nála is bölcsebbek? Épp így nem tudom hova dugni az értékcsökkenés mértékére megállapított úgynevezett amortizációs kulcsot, ugyanis egyszerûen nincs kulcslyuk a törvénymódosításban. Erre a három hétre csak nem adhatok be egy új törvénymódosítást a világ szégyenére! Az alacsony amortizációs kulcsok ugyanis rontják a világszínvonalra többnyire még nemigen vergõdött magyar vállalkozásoknak a versenyképességét a nyugat-európai vetélytársaikkal szemben, s csak arra jók, hogy többlet- adóbevételt biztosítsanak az örökké éhes Tocsik-országnak. A gazdasági teljesítõképességet rontva tehát felmérhetetlen hátrányba hozzák a magyar vállalkozót a nyugat-európai társaival szemben. Így végül azután a várt adóbevétel is elmarad, s jön a mesebeli igazságtétel, vagyis a mohóság megbosszulja magát.

Különösen tanulságos a társasági adótörvény 2. számú melléklete: I., Épületek leírási kulcsainak jegyzéke. Az érvényes számviteli szabályok alapján - és a költségelszámolás istennõje szerint - az épületekkel azonos mértékben avul el a belsõ gépészet: felszerelés, mûszaki berendezés; például a hosszú élettartamú épület leírási kulcsa 2 százalék, s a belsõ fûtésrendszer ugyancsak 2 százalékban amortizálódik. És hadd figyelmeztessem a tisztelt beterjesztõt, hogy immár rég nem 1991- et írunk! Ugyanis a saját gépkocsi használata esetében a személyi jövedelemadóról szóló '95. évi CVII. törvény 4. mellékletében a korábbi 3 forint/kilométer elszámolható költség 1991 óta nem változott.

(16.00)

Mindebbõl csak az állapítható meg, hogy a szakértelem jelszavával indult, de nem azzal távozik ez a kormány. Köszönöm figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap