Pozsgai Balázs Tartalom Elõzõ Következõ

POZSGAI BALÁZS (MSZP): ...mert megint a politikai érdekeiket helyezik egyesek a szakmai döntések elé. Így volt ez 1989-ben, de még inkább 1992-ben, a szerzõdés felmondásakor.

1992 októberében a Duna egyoldalú szlovák elterelése következtében a folyam Rajka-Szap közötti szakaszán alapvetõen megváltozott a folyó vízjárása. A kiszolgáltatott helyzet következtében rendkívül alacsony vízállások alakultak ki. A hullámtéri ágrendszerek kiszáradtak, a talajvízszint drasztikusan lecsökkent, kritikus helyzetet teremtve a növény- és állatvilág számára. 1995 tavaszáig folytak a látszatbeavatkozások, amelyek meg sem közelítették a természetes állapotokra jellemzõ vízszinteket, a természetvédelmi, erdõgazdasági és mezõgazdasági igényeket kielégíteni.

De még nagyon erõsen él bennem a Szigetköz vízutánpótlásáról a fenékküszöb megépítése elõtt, 1995 elején folytatott vitánk! Az akkori szakmai döntésünk eredménye ismert. Sikerült a közvetlen kárelhárítást megoldanunk, történelmi-politikai emlékké téve a dízelszivattyús vízutánpótlást. Keveset is beszélünk róla - talán azért, mert siker, mert a mai kormánypártokhoz fûzõdõ szakmai siker?

A jelenlegi kárenyhítõ megoldás - a hullámtéri állapotok látványos javulása mellett - elégtelen a mentettoldali vízigény kielégítésére. A szükséges vízmennyiség ma már nem biztosítható az egyes csatornarendszereken a vízkormányzó mûtárgyak szûkös kapacitása miatt. Csupán a Felsõ-Szigetköz korlátozott öntözõvíz- ellátása, valamint a jelenleg már mûködõ mentettoldali felszíni vizek biztosítása lehetséges. Nem tagadom, érintett vagyok a Szigetközben. A térség agrártudományi egyetemére jártam, és a Szigetközt érintõ környezetvédelmi témából írtam diplomamunkámat 1974 és '76 között. Mégis, ki sem merem mondani, hogy átfogóan értek e kérdéskörhöz. Szívem szerint fényképeket mutogatnék önöknek, melyek a szavaknál jobban kimutatják a kialakult helyzetet, és tükrözik a Szigetközben élõk elvárásait, megoldási igényeiket.

A térségben élõ országgyûlési képviselõként ma bizakodással tölt el bennünket, hogy a számunkra kedvezõtlen hágai döntés ellenére olyan küldöttség tárgyal a szlovák partnerrel, amely támaszkodik a térség önkormányzatainak véleményére, bevonva õket a véleményformálásba és a tájékoztatásba egyaránt. Megoldási javaslataik, melyek egybecsengenek az enyémmel, nemcsak vezetõik, hanem képviselõ-testületeik és véleményt nyilvánító lakosságuk hangját is tükrözik. Így mindjárt a legfontosabb: kölcsönösen elõnyös szakmai megoldásokra kell törekedni a szlovák féllel, tiszteletben tartva a Hágai Bíróság döntését. A térség a dunakiliti duzzasztómû üzembe helyezését, a magyar oldali tározótér feltöltését várja.

Az ott élõk tudják, és ezúton rajtam keresztül is tájékoztatják az ország közvéleményét, hogy a Szigetköz a térség és az ország számára egyaránt stratégiai jelentõségû. Mert tudják, hogy ez a csap. Így magyar kézbe kerül a vízkormányzás, az Öreg-Duna-meder és a szigetközi ágrendszer vízutánpótlásának a biztosítása, hosszú évek után hasznosulhat a jelenleg holdbéli tájként funkcionáló mûtárgyberuházás. Erre alapozva lehet az ökológiai célú kapcsolódó beruházásokat megtenni, a fõmeder és a mellékágak kapcsolatát megteremteni az élõvilágért, a táj szépségeiért és értékeiért. A szigetközi térség tragédiája a C-variáns, az építés elkezdésekor a magyar dunaköri mozgalmak részérõl papírtigrisnek nevezett szlovák mûtárgy, mert most az a csap. Ha jelenlegi felállásában marad, akkor minden viszonylagos, és minden a másik fél szándékán vagy jó szándékán múlik.

A Szigetközben élõk elõnyeit látják a beruházásnak, de ugyanakkor nem elvakultak. Többek közt vannak rossz emlékeik is. Sokakban él még az árvízi emlék 1954-bõl, de az árvízi kísértések is. Biztonságban szeretnének élni. A Szigetköz komplex rehabilitációra szorul, tehát nemcsak a vízi életet és az Blõvilágot kell rendbetenni, hanem biztosítani kell az Öreg-Duna- mederben a kishajózást, és az egész ágrendszerre vonatkozóan megteremteni a turisztikai, idegenforgalmi feltételeket. Biztosítani kell az erdõ- és a mezõgazdaság érdekeinek garanciáit, azt, hogy az erõmû mûködésében elkerülhetõk legyenek a napi csúcsra járatások, mert ez a Szigetköz alsó szakaszán ellehetetlenítené az élõvilág helyzetét, nagyfokú degenerációt okozva.

Nem hiszem, hogy van ebben az országban valaki, aki nem értené meg azt, hogy a Dunán eddig megépített gátak és erõmûvek miatt a görgetett hulladék-utánpótlás megszûnt. A víz kimossa és mind jobban mélyíti a folyó medrét. A mélyülõ meder a kavicságyrendszeren keresztül magával hozza a talajvízszint süllyedését, amely ellehetetleníti a mezõ- és erdõgazdálkodást.

(12.20)

Lássák, kérem, a gönyûi háromezer hektáros erdõ kiszáradási folyamatát, a Közép-Szigetköz talajvízszintesését és az abból eredõ mezõgazdasági károkat! És emellett a vízi életterek beszûkülése csökkenti a halászati és horgászati értéket. Halászati vonatkozásban közismert, hogy a szigetközi, csallóközi Duna- szakasz a Duna mintegy 150 kilométeres halbölcsõje. A mûszaki beavatkozással a mellékágak és a fõág közötti kapcsolat megszûnt, megszûnt a halbölcsõ jelleg, elszegényedett a halfauna fajgazdagsága, a Duna, de a Rába, a Rábca halállománya is jelentõsen lecsökkent. A kiliti víztározó feltöltése, az ágrendszer vízutánpótlásának megoldása enyhítene a gondokon.

Ha kitekintek közvetlen választókörzetembõl, én el sem tudom képzelni, hogyan lehetne megoldani a Duna-Tisza közi homokhátság vízellátását a Duna vize nélkül. Mi történne, uraim, a Tiszántúllal, ha megszüntetnénk a Körösök tiszai tározókból való vízutánpótlását? Ma, kérem, a Körösök beérkezõ vízhozama 3 köbméter/secundum.

Befejezésül: számomra és önkormányzataink számára elképzelhetetlen a beruházások megvalósítása a környezetvédelmi igények teljesítése nélkül, a szennyvíztisztítási program megvalósulása nélkül. Csak utalnék a Gyõr alatti Mosoni-Duna- szakasz gyakori szennyvízdugóira és a gyõri szennyvíztisztító biológiailag hatástalan mûködésére. De szeretnék részese lenni annak a 3005 kilométeres vízi útnak, benne a Gyõr-Gönyû kikötõ kiteljesedésének, amely rajtunk keresztül vezet, amely tehermentesítheti a közutakat és annak zaj- és légártalmát, valamint egy telítettségi szint után a vasutat is. Szeretnék a jövõ generációjára gondolni, és nem csak - napi politikusként - a közelgõ választásokra összpontosítani.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap