Gyimóthy Géza Tartalom Elõzõ Következõ

GYIMÓTHY GÉZA (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A kormány által beterjesztett törvényjavaslat egyik súlyponti kérdése a 32. §, tehát az állatkísérletek engedélyezése és ellenõrzése. E vitaszakasz 214. pontjában tíz képviselõ úr nyújtott be olyan módosító indítványt, mely a 32. § (1) bekezdését az alábbiakban módosítaná: ne a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, hanem - véleményem szerint is - az illetékes, a földmûvelésügyi miniszter hozná létre az Országos Állatvédelmi és Kísérleti Bizottságot, az OÁKB-t.

Amikor Baja Ferenc környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter úr nyújtotta ezt be, akkor már az általános vitában én is és nagyon sokan elmondtuk, nem jó dolog, hogy az állatok védelmérõl, kíméletérõl szóló törvényt nem a Földmûvelésügyi Minisztérium mint illetékes minisztérium, hanem más szaktárca nyújtotta be. Itt, gondolom, a többi képviselõtársam is a módosításnál azt vezeti be, hogy legalább az Országos Állatvédelmi és Kísérleti Bizottság esetében, amely a legfontosabb kérdésben, az állatkísérletek engedélyezésében és ellenõrzésében hivatott eljárni, ott ne a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter, hanem a szaktárca, azaz a földmûvelésügyi miniszter hozza létre ezt a testületet. Ezzel sajnos az elõterjesztõ nem ért egyet, és a környezetvédelmi bizottságnak még egyharmada sem támogatta.

Gyakorlatilag itt látom a problémát, ezért kénytelen vagyok egy kicsit tágabb körben e vitaszakaszban kifejteni azt, hogy amikor állattenyésztésben például 3-4 százalékos az árbevétel után a jövedelemtermelés, hogyan tudja megfizetni majd az a gazda, az az állattartó, amikor, mondjuk, az eddigi állatlétszámot szállították egy gépkocsi platóján, és akkor most olyan rendeleteket hozunk, amikor az állatlétszámot jelentõsen csökkenteni kell, vagy akár a ketreces tartás vagy a tartási módok egyéb formájában szigorításokat hozunk. Ki fogja biztosítani ehhez a pénzforrást? Mert az Európai Unió országaiban erre természetesen kapnak a gazdák, a termelõk külön anyagi eszközöket, amibõl meg tudják oldani.

Nem értünk egyet a törvény koncepciójával, hiszen ha a Környezetvédelmi Minisztérium szempontjai lesznek az elsõdlegesek, akkor nagyon szigorú szankciókat hoznak, és egy-két éven belül, majd a hatálybalépéskor ezeket a gazdáknak, a termelõknek végre kell hajtani. Véleményem szerint hét-nyolc éven belül nem leszünk az Európai Unió tagja, addig nagyon fokozatosan kellene a gazdákat, a magyar mezõgazdaságot, az állattartókat felkészíteni arra, hogy ilyenek lesznek. Mire gondolok? Amikor, mondjuk, egy istálló négy-öt éven belül amortizálódik, tönkremegy, akkor ha most mi egy-két éven belül rákényszerítjük, hogy a technológiát azonnal kicserélje a törvénynek megfelelõen, ez az adott állattartó tönkremenését jelenti. De ha a távlati célt megcélozzuk, és fõleg, ha minimális anyagi eszközökkel, de támogatjuk azokat az elõírt célokat, amit el kell érni, ha Magyarország, a magyar mezõgazdaság bekerül az Európai Unióba, akkor már lehetne, mert négy-öt vagy hat év múlva úgyis kiváltja azt a technológiát, mondjuk, a ketreces tartás helyett a mélyalmos tartást, ezt csak példaként mondtam.

Ezért nem értek egyet ezzel a koncepcióval, hogy mindenképpen a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter kompetenciájába utalja ennek a fontos kísérleti bizottságnak a létrehozását is, mert akkor természetesen elsõsorban azok a személyiségek, elsõsorban az a szemlélet fog uralkodni abban a bizottságban, nem pedig az a gyakorlati érdek, hogy természetesen meg kell felelni ez Európai Unió normáinak, de hosszú átmenetekkel. Ebben látom az egyik kulcskérdést, hogy a tisztelt minisztérium és maga a kormány, mivel a miniszterelnöki felelõsségrõl szóló törvény van Magyarországon, tehát a miniszterelnök felel az egyes miniszterek munkájáért is, ezért nagyon elhibázott ez a koncepció, hogy a Környezetvédelmi Minisztériumra és a miniszterre bízta e törvény gondozását, hiszen nem véletlen, hogy ez hosszú évek óta vajúdik. Még egyszer elmondom, a Földmûvelésügyi Minisztérium által képviselt szervezetek, maguk a szakemberek, az agrárszakemberek is úgy látják, hogy beláthatatlan következményei lesznek, ha ezt a törvényt rövidesen elfogadják.

Köszönöm szépen.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap