Kovács Kálmán Tartalom Elõzõ Következõ

KOVÁCS KÁLMÁN közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! 1960-ban Magyarországon alig 30 ezer személygépkocsi volt. 1997-ben több mint 2 millió magánhasználatú személygépkocsi van. Több mint hetvenszeres a személygépkocsik száma. Ez alatt az idõ alatt a gyorsforgalmi vagy az elsõ osztályú, tehát a fõ közlekedési útvonalak hálózata alig 5 százalékkal fejlõdött. Ennek következtében mára - legalábbis a rendszerváltás idõszakára - kiemelt programmá vált a magyar autópálya-hálózat és a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése, hogy a legnagyobb forgalmat lebonyolítsuk. Azt gondolom, nehéz lenne ma a Fidesznek kisajátítani ezt a programot, ez a program létezik, és ennek megvalósításán a második kormányzat dolgozik különbözõ elképzelésekkel és finanszírozással.

Az elsõ idõszakban, amelynek példája az M1-es autópálya, mára körülbelül 30 forintnyi kilométerenkénti autópályadíj alakult ki. Ez a kormány igenis vizsgálta, többször vizsgálta, hogyan lehetne kedvezõbb autópálya-konstrukciót, -finanszírozást létrehozni. Ennek hatására az M5-ös autópályán elsõ lépésben mintegy kétharmadára, tehát mai áron 20 forintra mérséklõdött a díj és e kormányzati idõszak alatt indított M3-as autópályán az egyharmadára, 10 forint körüli értékre csökkent az autópálya kilométerenkénti díja. Sõt, a tavalyi kormányhatározattal eldöntöttük, hogy bérletrendszerrel - ami félig-meddig megfelel az ön által említett matricának -, havibérlet- és hetibérlet- rendszerrel átlagosan további mintegy 50 százalékos kedvezményt lehet elérni az autópályákon.

Ennek ellenére természetesen tovább kell vizsgálódnunk, hiszen ahogy a nemzetgazdaság erõsödik, úgy kell véleményünk szerint többletet átvállalnia a központi költségvetésnek és az Útalapnak a beruházásból, és úgy válik egyre megfizethetõbbé a magyar autósok számára az autópályadíj.

Köszönöm. (Szórványos taps az SZDSZ padsoraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap