Kökény Mihály Tartalom Elõzõ Következõ

DR. KÖKÉNY MIHÁLY népjóléti miniszter: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Valóban az a helyzet, hogy számos megállapítása az írásban leadott interpellációban nem szerepel, ami viszont ellentétes a Házszabály 116. § (4) bekezdésével. Én azt tudom tenni, hogy az írásban rögzített tényekre fogok válaszolni, és azt kérem, hogy a tisztelt Ház ennek alapján ítélje meg a választ.

Ezzel együtt, tisztelt Ház, nem vitatom, a képviselõ úr által felvetett probléma valós oka, hogy ténylegesen magas a vállalkozói szféra járuléktartozása; annak ellenére, hogy mint befizetésösztönzõt, a késedelmi kamatot szigorúan számon kérik.

Nyilvánvaló az is, hogy az Egészségbiztosítási Pénztár tevékenységében is van számos hiányosság. De azt meg kell jegyeznem, hogy a privatizációs folyamattal párhuzamosan jelentõs mértékben, exponenciálisan növekedtek az Egészségbiztosítási Pénztár nyilvántartási és elszámolási feladatai, és ezzel az informatikai fejlesztési lehetõségek, az ellenõrzést javító kiadásoknak a növekedése nem tartott lépést. Egyébiránt pontosan ennek javítása érdekében az Országos Egészségbiztosítási Pénztár rövidesen világbanki hitelforráshoz is hozzá tud jutni.

Az OEP a járulékfolyószámla-egyeztetést évente egy alkalommal küldi meg az érintettek számára, s ez egyben lehetõséget biztosít a személyes felszólamlásra. A személyes ügyintézés ebben az évi egy esetben valóban egy vállalkozói érdek, hiszen ez egy korrekciót lehetõvé tevõ eljárás, amelynek módját egyébként a hatályos jogszabályi rendelkezések nem határozzák meg. Nyilván vizsgálni lehet és kell is annak a módját, hogy ezt jogilag pontosítsuk. De jogi értelemben vett kizáró oka ma annak nincs, hogy a korrigálandó tévedés jellegétõl függõen a korrekcióra az igazgatási szerv, a kötelezett kérelmére, annak meghallgatása nélkül biztosítson módot.

A bírósági felülvizsgálat idõigényére vonatkozó megállapítása a tisztelt képviselõ úrnak nehezen értékelhetõ, mert valamennyi közigazgatási eljárás közös sajátossága, hogy a közigazgatási szervek által hozott esetlegesen jogsértõ határozatok bírósági felülvizsgálata kérhetõ a közigazgatási határozattal le nem zárt ügyekben.

Kétségtelen tény, hogy a közigazgatási eljárás idõtartamát a bírósági felülvizsgálat lehetõsége meghosszabbítja. Ennek a felülvizsgálatnak azonban soha nem az idõkímélés a célja, hanem pontosan az, hogy megfelelõ anyagi és eljárásjogi garanciák legyenek biztosítva a közigazgatási eljárás tekintetében. Nem hiszem azt, hogy a népjóléti miniszternek egy ilyen garanciarendszerrel szemben nyílna bármilyen intézkedési lehetõsége vagy kötelezettsége.

Végül - tisztelt képviselõ úr, tisztelt Ház - hadd mondjam el, a helyzet azért változóban van, mert a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a járulékbeszedési tevékenységnek kezd egyfajta eredményessége mutatkozni, a kintlevõségek alakulása ezt mutatja. '97. december 31-én a folyószámlákon nyilvántartott összes adósságállomány 230 milliárd forint volt, ami 3,9 százalékkal volt magasabb az elõzõ évinél. De ez a növekedés alapvetõen a késedelmi pótlék emelkedésébõl adódott. A késedelmi pótlék nélküli kintlevõség 149 milliárd forint volt, ami pedig már közel 4 százalékkal volt kevesebb az 1996. év véginél.

Végül, tisztelt képviselõ úr, ha a szóban elmondott észrevételeket eljuttatja hozzám, részleteiben meg fogom vizsgáltatni. Kérem a tisztelt Házat a válasz elfogadására. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap