Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Igaza van önnek abban, hogy hazánkban a tömegközlekedést lebonyolító autóbuszok, valamint haszonjármûvek általános mûszaki állapota valóban elmarad a korszerû követelményektõl. E helyzet javítása érdekében több intézkedést is tettünk. Miniszteri rendelettel szabályoztuk a nemzetközi forgalomban részt vevõ hazai haszonjármûvek és autóbuszok kiléptetéséhez elõírt környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági normákat. Hozzá kell tenni, hogy ez európai uniós követelmény is, és ma már nemigen fordul elõ, hogy nem engednek be magyar buszokat nyugat-európai országokba - most autóbuszról van szó -, hiszen olyan mértékben ellenõrzik azokat, és olyan mértékû a rendelet hatékonysága, hogy úgy látjuk, ilyen szempontból lényeges elõrelépés történt.

(16.10)

Sajnos a mûszaki állapotra vonatkozó változtatások fokozatosak. Az európai normákhoz igazítottuk a haszonjármûvek környezetvédelmi követelményeit is. Az újonnan üzembe helyezettekre a múlt év elejétõl az euro I-es, ez évtõl pedig az euro II-es szabványok kötelezõek. Örvendetes, hogy a haszonjármûveknek körülbelül 35-38 százaléka cserélõdött ki az elmúlt négy évben, tehát ilyen szempontból van azért egy határozott elõrelépés.

Nagyon szigorúak az európai uniós követelmények. A most induló európai uniós tárgyalásoknál ez lesz az egyik legfõbb kérdés, hogy mennyi idõ alatt tudjuk ezeket a jármûveket kicserélni, és kérünk- e derogációt - halasztást - és mennyit, mert ennyi idõ alatt, két év alatt nem lehet kicserélni a teljes állományt.

Minket is megdöbbentett, miszerint - a legutóbbi vizsgálatok szerint - a közlekedési hatóság évente közel félmillió közúti ellenõrzése alapján a mobil vizsgálóállomással megvizsgált jármûvek 49 százaléka minõsült alkalmatlannak, egyharmaduk hatósági jelzését bevonták. Rendkívül szigorúak az ellenõrzések, van is bajunk belõle, hogy most belföldön túl szigorúnak tartják ezt az ellenõrzést. Meg kell tennünk, mert ez ma egyszerûen nélkülözhetetlen. (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.)

Úgyhogy jelen pillanatban az összes közúti baleset 1,5 százaléka következik be a mûszaki állapotból következõen. (Az elnök ismét csenget.) Reméljük, hogy ez javulni fog, annak ellenére, hogy sajnos a gépkocsiállomány életkora nem javul. (Szórványos taps az SZDSZ soraiból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap