Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Valószínûleg más információs forrásokból is dolgozunk, mert a kép nem ilyen szomorú, bár öntõl még dicséretnek is hat, hogy csak az utolsó hónapokat említette problémásnak az iménti interpellációs kérdésében.

El kell mondani, a korábbi évtizedek elhibázott, kifejezetten elhibázott fejlesztéspolitikája következtében amortizációt például egyáltalában nem képezett évtizedeken keresztül a vasút. 1993-94- re komoly veszélybe került a MÁV mûködése. Az eszközök mûszaki állapotában több mint 440 milliárd forint nagyságrendû elmaradás halmozódott fel - így vettük ezt át. Jórészt erre a kormányra hárult az a feladat, hogy kimozdítsa ebbõl a nagyon nehéz helyzetbõl, mélypontból a vasúti közlekedést. Erre óriási összegek kellenek. Ennek elõteremtéséhez - képviselõ úr nagyon jól tudja - egy ciklus biztosan nem elegendõ.

Ez a kormány és az Országgyûlés mondhatja magáénak a magyar közlekedéspolitika megalkotását, elfogadását. Jelentõségének megfelelõen kezeli ez a vasúti közlekedést. Kiemelt célként jelöli meg a vasúti szállítás részarány-csökkenésének megfékezését, majd megállítását. Mindez nem csekély feladat, hiszen a nyugat-európai országokénak szerencsére még kétszerese a vasúti közlekedés aránya, és Európában még a vasúti arány csökkenésétõl is tartanak. A KSH legutóbbi, most megjelent adatai szerint '97-ben Magyarországon nem csökken tovább, egy-két százalékos emelkedést mutat a vasúti forgalom.

Másrészt a jelenlegi kormány továbblépett a vasúti törvény alapján, és megteremtette az egyértelmû finanszírozási és elszámolási rendszert. '95-ben megkötötte a MÁV-állam szerzõdést, számviteli és szervezeti szempontból szétválasztotta a pályahálózatot és a vasútüzemet. A társaság felgyülemlett adósságállományából közel 120 milliárd forintot átvállalt az állam, vagyis szanált.

Elindította a MÁV mûszaki fejlõdését, felzárkóztatását, nagy projektek keretében megkezdtük a vasút-villamosítási programot. Az elsõ szakasz már átadásra került. Elindult a MÁV informatikai és szállításirányítási rendszerének továbbfejlesztése, majdnem 25 milliárd forint értékben. Megkezdtük az elõvárosi forgalom korszerûsítését és az utazóközönség által is elismert Intercity- Interpici forgalmat. A pályahálózat rehabilitációjára, amelyet ön most hiányosságként említ, sikerült 100 millió ECU-EIB-hitelt és a jármûállományra elsõ adagként 40 millió ECU-hitelt felvenni. Ez 220 milliós ECU-s program.

Gyors ütemben fejlesztettük a kombinált áruszállítást, ami a legutóbbi négy évben háromszorosára növekedett. A MÁV együttesen mintegy 150 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget, részben állami garanciavállalással. Óriási összegekrõl van szó, és nem kis elkötelezettségekrõl.

A kormány mindezt rendkívül szigorú hatékonyságnövelõ intézkedésekhez kötötte. Az ön által említett keleti térségben, Záhony és Moszkva között új konténervonati szolgáltatást hozott létre. Közel egymilliárd forintot fordít a körzeti vágányhálózat rehabilitálására. 1997-ben az elõzõ évhez képest 17 százalékkal nõtt ennek a keleti szektornak a forgalma.

Ezért mi elsõrendû feladatnak tekintjük ezt - azzal együtt, hogy tisztában vagyunk a hiányosságokkal - és további nagy erõfeszítések szükségesek még. Úgy gondolom, a MÁV intézkedése és a kormány intézkedései messze túlmutattak a mûködõképesség megõrzésén. Mivel valamennyi ország hatalmas erõfeszítést tesz ebben az irányban, európai csatlakozásunk tõlünk is megköveteli, és ennek a valamennyi lehetséges intézkedését az elmúlt években megtettük.

Köszönöm a figyelmüket. Kérem az interpellációs válasz elfogadását. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap