Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! Az M0-ás körgyûrû megépítése már a hetvenes évek óta szerepel az országos közúthálózat fejlesztései között és a fõvárosi általános rendezési tervben. Ez az útvonal az Európai Unió által a közép-európai térségben kijelölt tíz, úgynevezett európai korridor vagy európai folyosó közül kettõnek is a része. Az M0-ás körgyûrû elsõ lépéseként, mint ismert, a déli szektor készült el. A '94. évi forgalomba helyezés óriási tehermentesítést eredményezett az M1, M7, Bocskai út, Petõfi híd irányába, különösen a nemzetközi tranzit-teherforgalom tekintetében. Tehát itt egyértelmûen - ezt képviselõ úr is tudja - egy óriási átrendezõdés történt. Ma az M0- ás déli szakaszának forgalma minden elképzelést felülmúlóan jelenleg már eléri a napi 40 ezret.

Lényegében két fõ indoka volt annak, hogy az építés a déli szektor elkészültét követõen északon folytatódott. Egyrészt az, hogy a 2. számú fõút új nyomvonala mind a fõvárosi úthálózathoz, mind pedig az országos közúthálózathoz kapcsolódóan ennek a 9 kilométer hosszú északi szakasznak a megépítésével kapcsolható össze. Tehát magyarul itt az M0-ás egyenlõ az M2-es út befejezõ szakaszával, az M2-es és M3-as közötti szakasszal, de hát természetesen ez maga az M0-ás építése. Másrészt a 40 kilométer hosszú keleti szektorban az elõkészítés és építés folyamatát az önkormányzatok nyomvonalvitái éveken keresztül akadályozták. Errõl több ízben itt, a parlamentben is beszámoltam.

A közelmúltban a fõváros vezetésével történt megállapodás alapján - végre itt van a kezemben a megállapodás aláírt szövege, aláírta a fõváros, a minisztérium, az Agglomerációs Tanács és a Pest Megyei Közgyûlés elnöke - arra nyílt lehetõség hosszú, többéves küzdelem után, hogy a keleti szektor nyomvonalát végre kijelöljük és az elõkészítõ munkák megkezdõdjenek. Számunkra az M3, M5 közötti M0-ás szakasz megvalósítása semmivel sem kisebb jelentõségû - sõt! -, mint az északi szektor megépítése.

A forgalmi adatokat illetõen a vizsgálatok szerint az M1-es, M7- es autópályák, valamint a 6-os számú fõút irányából Dél-Budáról az összforgalom mintegy 26 százaléka megy át a város fõútjain az M3- as felé. Ez azt jelenti, hogy az érkezõ napi 14 ezer jármûbõl mintegy 3600 gépkocsi jut el Észak-Pestre, így a kétirányú átmenõ forgalomban naponta 7200 jármû közlekedik, amelynek többsége valóban a Hungária körutat veszi igénybe. A Lágymányosi híd, Könyves Kálmán körút átadása átmenetileg valóban elõidézte a 6. számú fõút bevezetõ szakaszának forgalomnövekedését. Ennek következményeit enyhítik a fõváros által tervezett beruházások. Ezek: a Dél-Budán jelentkezõ gondokat enyhítendõ - a térség nem megfelelõ kapacitású úthálózata folytán - a fõvárosi önkormányzattól kapott tájékoztatás szerint 1999-re kétszer kettõ sávra bõvítik az Andor utca-Galvani úti útvonalat, valamint a 6-os számú fõút bevezetõ szakaszát. Ezzel gyakorlatilag megoldódik Dél- Buda tranzitforgalmának átvezetése.

De azt el kell ismerni, hogy nem ez az igazi megoldás, a végleges megoldást a keleti szektor, tehát az elõbb említett M3- as, M5-ös közötti szakasz megépítése hozza. Az elõkészítés megkezdõdött, az elõkészítés után 2000-2001 körül kezdõdhet meg az építkezés. Az Útalapból minden lehetõség meglesz arra, hogy ez - néhány éven belül befejezõdve - egy óriási, valamennyi európai észak-kelet-dél-nyugat irányú (Az elnök a csengõ megkocogtatásával jelzi az idõ leteltét.) úthálózat középpontjába levezesse ezt a forgalmat.

Köszönöm szépen a figyelmüket. Kérem az interpellációra adott válasz elfogadását. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap