SZABÓ LAJOS (MSZP): Elnök Asszony! Képviselőtársaim! Köszönöm a szót. Ha a pozitív oldalát nézzük annak, hogy ebben a törvényben több törvényt is tárgyalunk, akkor a magam részéről azt vonom le, számomra az a pozitívum, hogy itt akkor több törvényről tudunk véleményt cserélni önökkel; és azt hiszem, ha értelmes véleménycsere van, akkor az sohasem káros.

Az egyik ilyen törvény, amiről néhány gondolatot mondanék, a Magyar Fejlesztési Bankról szóló törvény. Amit mindannyian elismerünk, az az, hogy a Magyar Fejlesztési Bank egy speciális szereplője a magyar pénzügyi piacnak, és senki sem vitatja azt, hogy nagyon komoly feladatai vannak a kormány gazdaságpolitikájának támogatására a meglévő banki eszközeivel; nagyon komoly feladatai vannak a vállalkozások környezetét kedvezőbbé tevő infrastrukturális fejlesztésekben való részvételben, valamint az állami támogatások, kedvezmények közvetítésében a bankszektor, illetve a hitelfelvevők felé. Ami még szintén nagyon komoly feladat, és ami emeli a jelentőségét ennek a banknak, hogy jelentős szerepe van az állami erőforrások koncentráltabb és ezért hatékonyabb felhasználásának elősegítésében.

Az elmúlt időszakban a Magyar Fejlesztési Bank működésével kapcsolatban néhány probléma merült fel. A bank működése nem feltétlen volt minden szinten átláthatónak nevezhető, a külföldi forrás bevonása során az állami forrás bevonását keresztezhette az, hogy nem volt minden esetben egyeztetés a Pénzügyminisztériummal, illetve az, hogy a tevékenysége nagyon sok olyan elemet tartalmaz, ami nem fejlesztési banki feladat - ha csak a széles körű vagyonkezelésre gondolunk -, és a bank szervezetének átláthatóságán is van javítani való. Ezért ez a salátatörvényként nevezett, benyújtott csomag a legsürgősebb változtatásokra tesz javaslatot, és azt hiszem, hogy ezt pártszínekre való tekintet nélkül mindenki támogatni tudja szakmai alapon.

Az egyik ilyen, nagyon fontos változtatásra tett javaslat a bank működésének átláthatóbbá tétele a transzparencia növelése érdekében, a banki tevékenységeknél a közbeszerzési törvény előírásai alkalmazásának kötelezővé tétele. Azt hiszem, ha szakmai szemmel nézzük ezt a tételt, akkor ez evidencia lehet mindenki számára.

A másik, amely a működésbeli anomáliák kiszűrésére szolgáló javaslat, hogy a külföldi források bevonásához, azok összhangjának megteremtése érdekében a pénzügyminiszter egyetértése szükséges. Gondolom, azt sem kell különösebben magyarázni, hogy a magyar állam, illetve a magyar állam bizonyos szereplői ha külföldi piacon jelennek meg, akkor egyeztetni kell ezt a megjelenést, hogy a lehető legjobb kondíciókat tudjuk elérni.

Az MFB ma kiterjedt befektetési portfólióját a fejlesztési banki feladatok ellátása érdekében nagy valószínűséggel le kell építeni. Itt járható útnak tűnik, ha a befektetések a Magyar Fejlesztési Bank könyveiben maradnak, de azokat vagyonkezelésre az ÁPV Rt.-nek átadja.

Végül: a bank szervezetének átláthatóvá tétele érdekében javasolt az elnöki és a vezérigazgatói poszt szétválasztása.

 

(15.40)

 

Több kétperces vitát indukált ma már a Magyar Nemzeti Bank működéséről szóló törvény módosítása, pedig az itt javasolt módosításokkal a jelenlegi jegybankelnök is egyetértett. Utólag csak annyit mondott, hogy azért nem kell megtenni ezeket a módosításokat, mert ez evidencia, és a gyakorlatban így működik - gondolok itt arra a módosító indítványra, arra a javaslatra, hogy az árfolyamrendszer típusáról, annak fontosabb jellemzőiről a kormány az MNB-vel egyetértésben dönt. Itt nem történik más, mint a törvényben kodifikálásra, pontosításra kerül az, hogy ezek az elemek a sávszélesség, a középárfolyam és a valutakosár összetétele. Ezzel a jegybank elnöke is egyetért.

A másik vitát kavart kérdés a felügyelőbizottság létrehozása. Ennél megint azt kell mondani, hogy a jegybank függetlenségét ez a javaslat nem zavarja. Az Európai Unióban is több helyen működik ehhez hasonló szerkezetben felügyelőbizottság, így Finnországban, Portugáliában, Ausztriában, Belgiumban és Hollandiában. Csak az ÁSZ által ellátni nem szándékozott feladatokat - vagy ami feladatokat nem tud ellátni az ÁSZ - látja el a felügyelőbizottság, ezeknek az átvételét, a folyamatos tulajdonosi kontroll megteremtését szolgálja.

Készültem még beszélni a felszólalásomban a minimálbér jelentőségéről, adómentességének jelentőségéről, de már annyian érintették, hogy itt csak egy dolgot mondanék: azt hiszem, hogy ez a törvényjavaslat bebizonyítja, és pontot tehet annak a vitának a végére, hogy a Szocialista Párt akarta-e a minimálbér-emelést. A Szocialista Párt igenis akarta a minimálbér-emelést, de úgy és olyan módon, ahogy ennek a következményei ebben a törvényben le vannak fektetve.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP padsoraiból.)

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage