DR. CSILLAG ISTVÁN gazdasági és közlekedési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Azt szeretném mondani, hogy valószínűleg az a baj a MÁV-val, hogy már kevés gőzmozdonyt alkalmaz, ezért nem volt módja, hogy önt, amikor a közlekedési tárcát vezesse (Sic!), legalább a mozdony füstje megcsapja (Derültség és közbeszólások a Fidesz soraiból.), hogy tudja azt, hogy mikor milyen jellegű feladatokra kell felkészülni. (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Kezdd újra!)

Az acélipar tekintetében valószínűleg önnek több ideje volt, de ez is kevés volt arra, hogy figyeljen arra a helyzetre, ami kialakult, amelyben a kormány kutatásfejlesztéssel, műszaki fejlesztési támogatással, és amennyiben válságba kerül egy vállalat, munkahelyteremtéssel, a felszabaduló munkaerő átképzésével tud segíteni. Ezért elnézést kérek, amikor azt mondom, hogy kénytelen vagyok visszautasítani azt a hangot, amit az acéliparral példálózva megütött. (Folyamatos zaj.)

Visszatérve a MÁV gazdálkodására. Ha azt az időt úgy töltötte volna el a miniszteri székben, hogy megismerkedett volna egyrészt a MÁV helyzetével pénzügyi, gazdasági és műszaki tekintetben, másfelől megismerkedett volna azzal a kihívással, amit az Európai Unióhoz történő csatlakozás teremt, akkor az a négy év és abból a négy évből eltöltött másfél év, amikor ön volt miniszter, valószínűleg nem eredménytelenül telt volna el, és a MÁV-reform elindul, és megteszi azokat az intézkedéseket, amire szükség van.

 

(15.20)

 

Mire van szükség? Arra van szükség, hogy biztonságos és környezetbarát vasúti közlekedés kiemelten álljon rendelkezésre Magyarországon, és ehhez azt a vasúti válságot, amit az utóbbi tíz évben elértünk és túl vagyunk rajta, le tudjuk küzdeni.

Ebben a ciklusban van először olyan megállapodás, amely négy évre munkabékét hirdetett (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Hazudsz!), és ezt írták alá a szakszervezetek is, figyelemmel arra, hogy a strukturális átalakulás nyomán egy olyan vasút felállítására van végre nemcsak remény, hanem megalapozott terv, amelyben az utasok is egy olyan vasút szolgáltatásait élvezhetik, amely európai színvonalú, az ott dolgozók számára olyan munkakörülményeket teremt, amelyben kiszámítható módon dolgoznak, és amely versenytársa lehet az európai vasutaknak. Az a stratégiai elképzelés, amely június végére készül el, számol azzal, hogy ennek az átalakulásnak a nyomán létrejönnek a finanszírozás, a műszaki fejlesztés és a foglalkoztatás új keretei.

Mint ezt nyilván a képviselő úr is tudja, a versenyképes vasút némiképpen azt is igényli, hogy átrendezzük a szervezetét, regionális vasutak jöhessenek létre, és lehet, hogy ennek az egyik következménye az is, hogy egy átfogó szociális program keretében a létszámleépítés, bár közel sem ebben a mértékben, mint amit ön említ, sorra kerül, azaz esetleges nyugdíjazások után bizonyos állások betöltésére nem kerül sor.

Arról szeretném biztosítani, hogy bármilyen konkrét elképzelések állnak majd a Ház rendelkezésére, az a szociális program átfogó lesz, és valamennyi vasutas helyzetét rendezni fogja. Kérem válaszom elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage