VÁRI GYULA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Megdöbbenéssel hallgattam ezt a szakmai hozzáértéssel teletűzdelt kommentárt bizonyos tekintetben. Egy-két dolgot azért hadd mondjak el, ha már a MiG-29-esekről beszéltünk.

Nem igaz, hogy akkor lejárt volna az üzemideje a MiG-29-esnek, hisz akkor már tíz évre meg volt hosszabbítva, tehát 2003-ig lehetett volna használni. Ha azt nézzük, amit Nyitray képviselő úr mondott, hogy tíz év van arra, hogy meggondoljuk, milyen irányba fejlesszük a légierőt: ha önöknek ez a lauf, amit ön mondott, több mint 135 milliárdjába került volna, és ha elgondolkoztak volna akkor azon, hogy a polgári kormány miért döntött a Gripen mellett, miért nem várt tíz évet, hogy merre, milyen irányba fog elmenni a légierő, esetleg jobb repülőgépeket tudtunk volna vásárolni - nem ez történt. A honvédelmi bizottság döntött használt F-16-osok mellett; ezek után röpke egy óra alatt változott a vélemény, és Gripenek kerültek a palettára.

Amit Körömi képviselő úr mondott, hogy 15 milliárd forint többletet kell hogy fizessünk, ez csak egy kommunikációs fordítás. Nem hiszem, hogy ez a kormány - lehet, hogy az előző megtette volna -, a mi kormányunk egy ilyen kommunikációs fordításért ennyit fizetett volna.

Abban igaza van Mécs képviselőtársamnak, hogy 35-40 darabra van szükség jelen pillanatban. Valóban, a MiG-29-eseket föléltük. Az előző kormány alkatrészeket nem vásárolt hozzá, abszolút hagyta a repülőgépeket olyan állapotba lepusztulni, ami azt eredményezte, hogy valóban nem lehetett a magyar légteret megvédeni.

A légi utántöltésről egy szót csak: azt, hogy háromezer repülőgép van, itt pontosítani kell: repülőeszköz, és ebből kétezer utántölthető, ezer nem. A repülőeszközökbe beletartoznak a helikopterek, beletartoznak olyan szállító repülőgépek, amelyek valóban nem. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) De kérem, mutassanak egyetlenegy olyan modern vadászrepülőgépet, ami nem légi utántölthető!

Köszönöm szépen.

 

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage